Extra Juraj Jánošík ako ťahák na turistov Od popravy zbojníckeho kapitána Juraja Jánošíka uplynulo viac ako 300 rokov. Napriek tomu, že len 1,5 roka zbíjal v hornouhorských stoliciach, dodnes ostalo prekvapivo veľa miest, ktoré sa spájajú s jeho pôsobením. Okrem rodiska je to tiež miesto úkrytu v Malohonte a miesta jeho posledných dní na Liptove. Nebudem popisovať život najznámejšieho karpatského zbojníka, o tom sa už popísalo dosť, ale vydáme sa na cestu Slovenskom, kde nájdeme pamiatky jánošíkovskej tradície. 18/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Názor Ako písať názvy poľských hôr po slovensky? V slovensko-poľskom časopise TATRY som sa stretla s odlišnými prekladmi poľských geografických názvov do slovenčiny. Raz hlavnú časť slova napísali v poľštine, iba koncovku dali slovenskú. Druhýkrát slovo preložili tak, aby to znelo ako poľské. Niekedy používajú iba poľské písmená, inokedy iba slovenské alebo poľské a slovenské. Keďže chystám článok o poľských horách, zaujalo ma, ako sa správne píšu geografické názvy. 11/03/20 Beata Okulińska Zaujímavosti
Túra Tri koruny z Červeného Kláštora Pieninský národný park je najmenší národný park na Slovensku s rozlohou iba 37,5 km². Chystáme sa tam asi rok, ale keďže oblasť je známa pltníctvom a splavom, vrchol letnej sezóny je tam mimoriadne preplnený a zohnať ubytovanie na poslednú chvíľu je takmer nemožné. A tak sme sa k tomu dostali až teraz. Niečo pred Silvestrom mi došlo, že hneď druhý novoročný víkend je predlžený, takže treba niečo spáchať. Nemusel som dlho uvažovať, a rozhodnutie padlo na Pieniny, konkrétne Červený Kláštor a okolie. 17/02/20 Dominik Chňapko Pieniny
Túra Silvestrovský okruh z Lesnice s deťmi Posledný deň roku 2019 sme sa rozhodli spestriť si nenáročnou prechádzkou v Pieninách, v okolí Lesnice. Náš prvý pokus v oblasti začal presne pred rokom. Vtedy sme chceli od miestnej školy cez sedlo pod Šafranovkou prejsť na poľskú chatu Orlica a odtiaľ popri Dunajci späť do Lesnice. Keďže sa nám nepodarilo okruh absolvovať celý, tentokrát sme si povedali, že to skúsime v opačnom smere. 30/01/20 Mirka a Milan Kvietkovci Pieniny
Túra Cez Malé Pieniny (sedlo Vabec – Červený Kláštor) Pieniny sú síce maličkým národným parkom, ale svojou rozmanitosťou sú stále oblasťou, kam sa rád vraciam. Zvlášť som si obľúbil a často navštevujem lokalitu blízko sedla Rozdiel nad Litmanovou. A pri voľbe dvojdňovej turistiky padla opäť voľba na túto oblasť s plánom, že noc strávime práve v tomto sedle. 20/01/20 Stanislav Ďurica Pieniny
Túra Pieninský okruh: Haligovce – Veľký Lipník Pieniny – prielom Dunajca, plte, Červený Kláštor, Tri koruny. Kto by ich nepoznal? Výlet do Pienin bol ešte v mojom detstve dobrovoľne povinnou súčasťou ROH-áckych dovoleniek v Tatrách, dokonca som strávil dva týždne v škole v prírode priamo v kláštore. No vychádzky sme vždy ukončili pri prvom meandri Dunajca. Dlho plánovanú turistickú návštevu som uskutočnil až v zrelom veku... A keďže som toho chcel vidieť čo najviac, naplánoval som trasu v tvare podkovy, neskôr som ju zmenil na (takmer) okruh. 01/09/19 Peter Straka Pieniny
Túra GSB: Rabka Zdrój – Červený Kláštor Obrovská búrka sa nám, osprchovaným po túre, dobre pozerala z balkóna. Majka kvetnato približovala svoje vlakové putovanie s piatimi prestupmi z Bratislavy do Rabky a my jej zase naše z Oravskej Polhory do Rabky. Dlho sme však debatovať nevydržali a pred desiatou sme všetci spali spánkom unavených turistov. Raňajky za 15,- PLZ som dohodol na ôsmu a pri švédskych stoloch v jedálni sme ráno boli sami. Mal nás čakať oddychový deň s krátkou túrou a tak sme sa nikam neponáhľali. Mali sme za sebou tri dni putovania a pred sebou ďalšie tri dni po Glawnom Szlaku Beskidzkom (GSB). 31/07/18 Miroslav Svítek Svet
Správa Aktuality z TANAP-u na začiatku letnej sezóny Sezónna uzávera v Tatranskom národnom parku včera skončila a turisti môžu využiť aj vyššie položené trasy. Správcom chodníkov sú Štátne lesy TANAP-u, od ktorých sme zisťovali, v akom stave sú chodníky, zabezpečovacie pomôcky, turistická infraštruktúra a tiež kde prebieha ťažba dreva. 16/06/18 Soňa Mäkká Správy
Reportáž Severný živloplaz 2018 (1. ročník) Za siedmimi horami, za siedmimi dolinami a za siedmimi potokmi sa nachádzal kraj divoký, kraj živelný a kraj až donedávna nezbrázdený nohami ultradiaľkoplazov. I rozhodli sa tento nemilý štatút zmeniť a zem divokú a živelnú nohami ultradiaľkoplazov rozbrázdiť niekoľkí nadšenci zábavy známej pod názvom turistika diaľková, beh ďaleký cezpoľný, či „doriti, šak to je tak ďaleko, že tam ani panna Mária nedovidí“... 12/06/18 Martin Drozd Reportáže
Túra Litmanovská ľadová jaskyňa a skaly Keď som pripravovala januárovú túru do Pienin a Ľubovnianskej vrchoviny, náhodou som na internete našla mapku, na ktorej boli označené zaujímavé miesta v okolí Litmanovej - skaly a jaskyňa. Mapku, popis miest a informácie o trase (nevedú tam značkované chodníky) pripravila majiteľka penziónu v obci pre návštevníkov, ktorí sa zastavia v dedine a chceli by ísť na krátke a nenáročné výlety. 07/02/18 Beata Okulińska Pieniny
Extra Turistické značenie – Poľsko Turistické značenie v Poľsku sa podobá slovenskému: používa sa značka, ktorá pozostáva z troch pásov (dva biele s farebným uprostred) a smerovníky majú rovnaký tvar. Hlavný rozdiel je v tom, že v Poľsku sa pri značení turistických chodníkov používa aj čierna farba, používa sa tiež zalomená značka a vzdialenosť je udávaná alebo v kilometroch, alebo je to časový údaj. Slovenský turista by tak nemal mať viac problémov s orientáciou na poľských horách, než jeho poľský kolega. 24/01/18 Beata Okulińska Zaujímavosti
Túra Rabštín a Haligovské skaly z Lesnického sedla Z nášho rodinného archívu vyberám tentokrát turisticky netypický výlet, ktorý sa nám prihodil pred dvomi rokmi. Ktoréhosi člena našej rodiny čakal jednu októbrovú nedeľu náročný športový výkon a ako naschvál sa v sobotu pred tým vydarilo počasie. Ísť na celodennú túru neprichádzalo do úvahy, no rovnako tak aj zostať doma. A tak som si spomenul na Lesnické sedlo, údajne fotogenické miesto v Pieninách, povestné svojimi jesennými hmlami. A na zámer preskúmať neďaleké bralo Rabštín, ktoré turistické značky tesne, ale predsa len obchádzajú. Ako kompromis sa to zdalo prijateľné, tak sme tam ráno vyrazili. 24/09/17 Peťo Nový Pieniny
Túra Okruh na Watrisko zo Stráňanského sedla Je presná polovica apríla a vonku vládne bláznivé počasie. Aj keď nie je práve najideálnejšie počasie na turistiku, idem otvoriť jarnú sezónu do Pienin, pretože predpoveď na najbližšie dni je ešte bláznivejšia (naozaj vyšla). Voľba začiatku túry padá na Stráňanské sedlo, odtiaľ sa budem chcieť dostať za štátnu hranicu na bradlo Watrisko, o ktorom tu veľa informácií nie je. No a potom nejako naspäť lesmi a lúkami po neznačených chodníkoch. Už sa dopredu teším, pretože budem spoznávať nové končiny. 28/05/17 Lukáš Varšík Pieniny
Správa Zajtra začína letná sezóna vo Vysokých Tatrách Zajtra začína letná sezóna v Tatranskom národnom parku (TANAP-e), čo znamená, že verejnosť môže využívať všetky značkované turistické trasy do 1. 11. Štátnych lesov TANAP-u, ktorý zodpovedá za turistické chodníky a značenie, sme sa pýtali, či sú všetky značené chodníky priechodné, resp. či sú nejaké obmedzenia z dôvodu opráv turistickej infraštruktúry alebo ťažby, s ktorými majú turisti rátať. 15/06/16 Soňa Mäkká Správy
Správa HZS varuje: Snehové polia sú najmä ráno zradné Zajtra sa končí sezónna uzávera vo Vysokých Tatrách a všetky značené turistické chodníky budú prístupné až do 1. 11. O tom, či už panujú na chodníkoch letné podmienky, a pred čím si vo vysokohorskom teréne dať pozor, sme sa rozprávali s riaditeľom Horskej záchrannej služby (HZS) Jozefom Janigom. 14/06/16 Soňa Mäkká Správy