Túra Dobrovodský kras Vo svojich článkoch sa snažím písať hlavne o zaujímavých miestach v širšom okolí Zvolena. Samozrejme, chodíme aj do vzdialenejších pohorí, ale myslím si, že o nich by mali písať hlavne domáci turisti. Pri našom táraní sa po Malých Karpatoch sme však objavili zaistený chodník, o ktorom som nenašla zmienku na Hikingu, a tak som sa rozhodla o ňom napísať. Ale tiež preto, že túra sa mi veľmi páčila. dnes Danka Tomášiková Malé Karpaty
Túra Cesta hrdinov SNP: Devín – Amonova lúka Začala jeseň. Spomienky na poslednú absolvovanú etapu nášho prechodu E8 zo začiatku leta pomaly obrusuje čas a ďalšie putovanie je zatiaľ v nedohľadne nasledujúceho roka 2019. Rozhodol som sa, že využijem čas a napíšem dlho odkladaný článok, z aktuálne poslednej etapy, ktorú som doteraz na Hikingu spracovať nestihol a zároveň k prvej, ktorú sme v rámci našich pochodov absolvovali. 15/12/18 Tomáš Deneš Malé Karpaty
Túra Na Vápeč cez Baské Strážovské vrchy som naposledy brázdil pred tromi rokmi s parťákmi. Náš pôvodný zámer prejsť trasu z Vrícka do Hornej Poruby nakoniec nevyšiel a skončili sme v Zliechove. Vypadol tak jeden z našich hlavných cieľov – Vápeč. V hlave som ho však držal poctivo ďalej, a keďže nás tohtoročné „leto“ nie a nie opustiť, zosnoval som okolo tejto vápencovej hrudy trasu. Parťák sa tentoraz nenašiel, a tak som vyrazil sám. 14/12/18 Radoslav Jurčina Strážovské vrchy
Túra Ponitrianska magistrála (Handlová – Nitra) Bude to síce kratší prechod ako predošlé, ale taktiež veľmi zaujímavý. Ponitrianska magistrála má “len“ 106 km, ale má všetko, čo má magistrála mať. Jediný problém je, že po celej dĺžke nie je žiadna útulňa. Jediná útulňa pod Rúbaným vrchom v pohorí Vtáčnik vyhorela. Body, kde sa dá relatívne prespať (keď nepočítam platené ubytovanie), sú hrady Hrušov a Jelenec (Gýmeš). 10/12/18 Pavel Forgáč Vtáčnik, Tribeč
Príbeh Horná Stredná 7. 5. Odchod o šiestej vlakom do Veselí a odtiaľ o 7.50 autobusom do Trenčína. 9.57 z Trenčína do Dolnej Poruby. Celú cestu prší a fúka. Z Poruby za dažďových a snehových prehánok vystupujeme po zelenej na hrebeň a okolo chaty Homôľka po modrej až na červenú. Po nej chceme ísť cez osadu Kopec do Strednej doliny, ale v hmle a snehovej víchrici strácame značku. Po makadame novej zvážnice dlho postupujeme, až schádzame nadivoko do osady Horná Stredná. Prosíme o nocľah. Dobrí ľudia sa nás ujali, dostávame čaj, slivovicu a nocľah na sene. Paráda. 07/12/18 Boro Tomis Príbehy
Extra Zážitkový chodník Bosou nohou V jednu peknú letnú pracovnú stredu nás prišiel pozrieť môj brat. Chcel nám ukázať zaujímavú lokalitu, ktorú cez víkend s kamarátmi preskúmal. Po náročnom a horúcom dni som sa tešila na záver pracovného dňa. Presunuli sme sa do dolnorakúskeho kúpeľného mestečka Bad Deutsch-Altenburg (slov. Nemecký Starhrad) v susedstve známeho mestečka Hainburg an der Donau (slov. Hájhrad). 01/12/18 Tatiana Filipková Zaujímavosti
Extra Najvyššie vrchy SR - najvyššie body okresov Zoznamov najvyšších vrchov geomorfologických celkov je publikovaných niekoľko, každý si môže vybrať. Pridanie ďalšieho by neprinieslo nič nové, len ďalšiu diskusiu o rozdieloch. A tak pre inšpiráciu pridám zoznam najvyšších vrchov, vŕškov a kót - bodov našich sedemdesiatich deviatich okresov. 25/11/18 Peter Šufliarsky Malá Fatra, Nízke Tatry, +
Správa Na Devínskej Kobyle zrejme ťažili kvôli financiám Iniciatíva Naše Karpaty, ktorá sa dlhodobo angažuje v ochrane lesov v okolí Bratislavy a v tom, aby boli prioritne určené na rekreačnú a nie hospodársku funkciu, upozornila v stredu 21.11. na svojej facebookovej stránke, že LESY SR začali s ťažbou v oblasti Devínskej Kobyly a na hornom toku Vydrice v Malých Karpatoch. Iniciatíva vraví o porušení dohody, že v týchto miestach sa ťažiť nebude, LESY SR sa bránia, že robili iba nevyhnutné zásahy. 23/11/18 Soňa Mäkká Správy
MTB Z Bratislavy do Senice cez Malé Karpaty Už jen pár dní bude trvat, než se z naší tříčlenné rodiny stane čtyřčlenná a vím, že tento rok už se na kole nepodívám dál než do práce. Takže si beru na konci srpna celodenní pondělní volno a přemýšlím, kam vyjet. Přestože jsem si po horských výletech říkal, že Vysočina by stačila, už dlouho mě lákaly Malé Karpaty. Našel jsem vhodné vlaky, vhodnou trasu a krátce po šesté už stál na brněnském nádraží. Mám rád ten pocit, kdy ostatní jdou do práce a mně čeká den v přírodě za parádního počasí. Do mraveniště na hlavním brněnském nádraží se vrátím až pozdě večer. 08/11/18 Zdenek Meitner Malé Karpaty, Záhorie
Túra Hor sa na Omšenskú žienku Rád chodím do Trenčianskych Teplíc. Nie, zle som sa vyjadril – rád som chodil do Trenčianskych Teplíc. Dám to do minulého času. Už dlhšie ma lákala túra smerom k Omšeniu s výstupom na Omšenskú Babu. Samozrejme, nie z Omšenia. Chcel som to dať s prístupom z Trenčianskych Teplíc. To by bolo úplne super. A tak som sa vybral v pracovný deň, v rámci mojej dovolenky. Veď okolie kúpeľov bude cez víkend asi plné ľudí chtivých po turistike. Mne sa žiadalo samoty. Tak som sa vybral. Nedočkavo som nasmeroval auto z diaľnice do Trenčianskych Teplíc. 05/11/18 Vladimír Popluhár Strážovské vrchy
Túra Zo Zochovej chaty na Skalnatú so synom v nosiči Malé nôžky by už kráčali, no veľkáči chcú ísť ďalej ako dovolí ešte Adamkova snaha chodiť. Vybrali sme sa na kopec, ktorý mám opozeraný už zo všetkých strán, no vždy zospodu, alebo z vrcholu iných kopcov. Prišiel čas na nápravu, vyrazili sme naproti vetru a modrej oblohe na kopec, ktorý v Malých Karpatoch patrí medzi vzácne 700-vky. Navštívili sme Skalnatú. 25/10/18 Karolína Dobiašová Malé Karpaty
Extra Četníkova svadba a jaskyňa Dezidera Horváta Na jar tohto roka som sa zúčastnil Kamzíkfestu v Nových Zámkoch, poriadaného miestnym turistickým klubom Kamzík. Mimo iného ma zaujala aj mimoriadne zanietená prezentácia o jaskyniarstve od Borisa Blaškoviča zo speleoklubu Strážov. Vypýtal som si kontakt a ozval sa s tým, že by som si chcel pozrieť nejaké voľne neprístupné jaskyne, resp. by som sa možno aj venoval jaskyniarstvu (keď zistím, aké to je, či nebudem mať klaustrofóbiu a pod.)... 24/10/18 Vladimír Prutkay Jaskyne
Túra Hrebeňom Bielych Karpát Myšlienka prejsť celé Biele Karpaty mi skrsla v hlave asi pred troma rokmi – že to bude dobrý začiatok na hrebeňovky, dobrý začiatok na prespávanie pod holým nebom a kedykoľvek bude možné vrátiť sa rýchlo do civilizácie. Takže som zvolil jeden jediný termín, žiadne kompromisy som nepripúšťal a nakoniec to vyzeralo na štyroch odhodlaných mušketierov na tri dni šliapania na niečo viac než 100 km. 19/10/18 Milan Holiček Biele Karpaty, Záhorie
Túra Dobrovodský hrad so synom na pleciach Hľadali sme niečo ani nie blízko, ani nie príliš ďaleko, niečo nové a zároveň vhodné na výlet s 19-mesačným dieťatkom. Hrad Dobrú Vodu sme veľmi dlho obchádzali, ani vlastne nevieme prečo. V okolí hradu sme snáď boli už všade, no zrúcanine sme sa stále vyhýbali. Rozhodli sme sa to napraviť, očarení sme toto miesto opúšťali, v hlave mi utkvelo spojenie: Dobrá Voda – malý Spiš. Hrad ukrytý hlboko v lese mi tak trochu pripomínal zmenšeninu Spišského hradu. 11/10/18 Karolína Dobiašová Malé Karpaty
MTB Okruh chotárom nielen Jedľových Kostolian Cyklotúra, ktorá prekvapí jednoduchou krásou. Je asi jedna z najkrajších, ktoré som prešiel a určite si ju zapamätám na dlho, pozitívne aj negatívne, a zároveň som si ňou pripomenul článok o sprístupnení zverníc Biela skala I. a II. v Malých Karpatoch. Vlastne - to bol impulz k napísaniu článku. 04/10/18 Vlado Benč Pohronský Inovec, Tribeč
Západ
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Západ“ zaberá západnú časť Slovenskej republiky. Ide o Bratislavský, Trnavský, Trenčiansky a Nitriansky kraj. Rozmanitá krajina pokrýva Západopanónske panvy (Viedenská panva a Malá Dunajská kotlina) a juhozápadné výbežky Západných Karpát, siahajúce až k Dunaju a Morave. Konkrétne ide o pohoria Biele Karpaty, Chvojnická pahorkatina, Malé Karpaty, Myjavská pahorkatina, Podunajská pahorkatina, Považský Inovec, Strážovské vrchy, Súľovské vrchy, Tribeč a Žiar. Okrem karpatských horstiev sme do oblasti zahrnuli aj nížinné celky a to Podunajskú nížinu, Záhorskú nížinu a tiež Považské podolie, Hornonitriansku kotlinu a Dolnomoravský úval. Z veľkoplošných chránených území zasahujú do opisovanej oblasti CHKO Záhorie, CHKO Biele Karpaty, CHKO Malé Karpaty, CHKO Strážovské vrchy, CHKO Ponitrie a CHKO Dunajské luhy.

Spomenuté pohoria patria k nižším horstvám Slovenska. Väčšina vrcholov nedosahuje ani 1000 m n. m. Výškové rozpätie je od 103 m na Dunaji pri Štúrove až do 1213 m v Strážovských vrchoch. Sieť značených horských chodníkov slúži pre pešiu turistiku a ochranné hrádze pozdĺž riek s obľubou využívajú cykloturisti. Oblasť je tiež vhodná pre horskú cyklistiku. Korytá Moravy, Malého Dunaja a Hrona lákajú vodákov na ich splavovanie. Terény sú od ľahkých po náročnejšie, vhodné pre rodinnú rekreáciu. Z rozmanitých prírodných scenérií si vyberie každý.