Túra Decembrový Rokoš Zimný slnovrat je na dosah ruky, dni sú krátke a mám deň dovolenky v čase obstojného počasia. Vytipujem si niečo, čo by bolo zaujímavé, dalo sa stihnúť za krátkeho denného svetla a trošku vymazalo biele miesta z mojej turistickej mapy. Bude to vrchol Rokoša na kraji Strážovských vrchov. Bol som tam už viackrát, no teraz na výstup a zostup volím novú trasu. dnes Vladimír Mikuš Strážovské vrchy
Túra OTO 24 vrcholov Malých Karpát v BSK I. V roku 2020 vznikol vďaka Klubu bratislavských turistov a zanieteniu pána Miroslava Svíteka nový Oblastný turistický odznak (OTO) 24 vrcholov Malých Karpát v Bratislavskom samosprávnom kraji. Ako už názov napovedá, ide o 24 vrcholov v časti Malých Karpát, ktoré patria do územia BSK. Podľa slov autora je cieľom, aby pri plnení podmienok získania odznaku všetci záujemcovia z radov turistov, prípadne aj cykloturistov, spoznávali mnohé krásne miesta Malých Karpát. V tejto časti sa pozriem na moje výstupy na prvých 14 vrcholov, neskôr pridám druhú časť, ktorá bude obsahovať môj pohľad na putovanie po zvyšných desiatych miestach. 25/01/21 Miloš Hajdin Malé Karpaty
Túra Okolím Holíča Prešli dva týždne od mojej túry z Gbiel do Holíča, a keďže sa každoročná SKLADANIA nekonala pre operáciu jej organizátora, nič mi nebráni ísť dokončiť putovanie za zaujímavosťami Holíča a jeho okolia. Ani sychravé počasie, ani to, že sa ku mne nikto, napriek prísľubom, napokon nepridal. Pri prestupovaní v Kútoch som si aspoň zalomil palce s Bačom, ktorý pre zmenu išiel vlakom na Cerovú a potom na osadnú lúku pod Lipovým vrchom. 19/01/21 Miroslav Svítek Záhorie
Túra Púchov - Lednica - Vršatec Je pol piatej pred večerom a začínam túru. Dnes to ani túra nebude. Potrebujem len dôjsť na miesto, kde strávim nasledujúcu noc. Ono vlastne ani nezačínam, kráčať som začal už o šiestej ráno v Považskej Bystrici. Len teraz sa odpojila na púchovskej, asi najnovšej železničnej stanici na Slovensku, polovica výpravy a nasadla na vlak. Tým sa zásadne mení charakter môjho putovania po turisticky zaujímavých miestach Považia. Navliekam ich ako perly náhrdelníka na šnúru mojej trasy. 18/01/21 Vladimír Mikuš Biele Karpaty
Túra Lockdownová motanica po Bratislavskom lesoparku Veľká noc v roku 2020 bola poznačená lockdownom so zákazom vychádzania a povoleným pohybom v prírode len v rámci okresu. Nám v Bratislave dopriali veľkoryso – pohyb v prírode bol povolený na celom území mesta, t. j. vo všetkých piatich okresoch. Čo to ale znamenalo v skutočnosti? Kam sa dalo ísť do prírody, aby to bolo zároveň aspoň trochu zaujímavé? 06/01/21 Andrea Morongová Malé Karpaty
Túra Gbely – Kopčany – Holíč V Slovenskom rozhlase som zachytil reláciu o výsadbe stromoradia pod dohľadom pamiatkárov medzi Holíčom a cyklomostom cez Moravu pri Kopčanoch. To mi pripomenulo, že sa roky chystám ísť pozrieť pozorovateľňu vtáctva na Adamovských jazerách a kostol sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch. Napokon sa z toho vyvinula celkom zaujímavá túra za našou históriou. 03/01/21 Miroslav Svítek Záhorie
Príbeh Trnčičkové víno Ten rok to vôbec nevyzeralo na biele Vianoce, ale asi dva dni pred sviatkami začalo mrznúť a začal padať sneh A to tak silno, že nám bolo jasné, že si asi celkom slušne užijeme naše bežky. Veľmi som sa tomu tešil, pretože už som mal lyže dávno nachystané a kamaráti z osady hovorili, že cez vianočné prázdniny to rozfofrujeme a prebrázdime celé naše skalické hory. 31/12/20 Boro Tomis Príbehy
Správa Mestské lesy v Bratislave prekladajú časť E8 kvôli bezpečnosti Mestské lesy v Bratislave prekladajú časť červeno značenej turistickej trasy. Tá je na tomto úseku súčasťou európskej diaľkovej trasy E8, taktiež Cesty hrdinov SNP, ktorá vedie naprieč celým Slovenskom. Hlavným dôvodom sú konfliktné situácie medzi pešími turistami a cyklistami, keďže doterajší úsek viedol po asfaltovej ceste, ktorá je aj cyklotrasou. 28/12/20 Soňa Mäkká Správy
Túra Zliechov – Rohatá skala – Košecké Podhradie Vďaka osobnému odovzdávaniu odznakov OTO 24 vrcholov MK v BSK absolvujem v posledných mesiacoch desiatky rozhovorov s turistami a dozvedám sa tak o ich rôznych aktivitách. Tak som sa dozvedel o aktivite Trenčianskeho turistického vysokohorského klubu k 25. výročiu ich vzniku. Síce oficiálne skončila k 31. januáru 2020, no to mi nebránilo napísať pánovi Petrincovi a poprosiť ho, aby mi zaslal podklady k TTO Poznávanie Strážovských vrchov. 22/12/20 Miroslav Svítek Strážovské vrchy
Túra Vysoká - princezná Malých Karpát Neviem, ako je to u vás, no keď vidím turistickú značku, prejde mnou vzrušenie. Pocit dobrodružstva. Je jedno, či je namaľovaná na strome, dome alebo kameni. Láka ma. Už dlhší čas jedna konkrétna. Biela - zelená - biela, tri malé obdĺžniky zaznačené na ošarpanej pouličnej lampe v centre Modry. Chodím tadiaľ skoro denne. Vždy ma pritiahne. "Nič sa neboj, čoskoro ťa vyskúšam," sľúbim jej týždeň pred príchodom môjho švagra. 19/12/20 Patrik Slanina Malé Karpaty
Túra Jesenný Vápeč a Košecký hrad z Dolnej Poruby Východiskom pre výstup na Vápeč je zvyčajne Horná Poruba. Niet sa čo čudovať, 955 m vysoký vrchol s bohatým kruhovým rozhľadom je odtiaľto vzdialený len tri kilometre a výživné, vyše 500-metrové prevýšenie sa podarí prekonať vďaka príťažlivým lesom a skalám v NPR Vápeč. Viackrát som si Vápeč ako „jednohubku“ vychutnala tiež, no v jednom z dokonalých jesenných dní novembra 2020 sa mi podarilo premeniť ju na lahodné viacchodové menu. 12/12/20 Michaela Truhlíková Strážovské vrchy
Túra Novembrový Strážov zo Zliechova Počasie v novembri 2020 má charakter dlhotrvajúcich inverzných hmiel, my sa opakovane snažíme dostať nad hmlu a stráviť nejaké hodiny na slnku. Na túto sobotu sme si so synom Kubkom naplánovali Strážov, najvyšší kopec Strážovských vrchov. Má 1213 m n. m., takže dúfame, že na jeho vrchole a lúkach pod ním sa budeme slniť. Táto nadmorská výška ma pri iných výletoch v poslednom čase nesklamala. 10/12/20 Soňa Mäkká Strážovské vrchy
Cyklotúra Z Turca cez Čičmany a Bojnice Pred plánovaným okruhom okolo Tatier sme si chceli na začiatok dať ešte niečo menšie, taká rozcvička v Turci. Pôvodný plán bol, že to bude okruh s dĺžkou okolo 100 až 120 km. Tak, plány sú ale na to, aby sa plánovali a potom sa priebežne menili. Takže viac o tom, čo z toho nakoniec vzniklo, je napísané nižšie. 08/12/20 Michal Mikuláš Malá Fatra, Strážovské vrchy, +
Túra Tematínsky hrad a Tematínska lesostep Alebo mrazivý novembrový slnečný kúpeľ. Sobotnú ozdravnú vychádzku sme si naplánovali v papučiach a s teplým čajom v piatok večer. Kubko navrhol hrad Tematín v Považskom Inovci, ktorý je od Bratislavy približne hodinku jazdy autom. Aby sme sa aj zahriali, pôjdeme z obce Lúka a späť cez Tematínsku lesostep. Vyzerá to aj na chôdzu mimo lesa, čo bude v predpovedanom chladnom počasí príjemné. Rada sa pridávam. 03/12/20 Daniela Mäkká Považský Inovec
Túra Ako sme nezmizli v pohorí Tríbeč S kamarátom z času na čas vyrážame na vander s prespaním vonku. Tento rok sa nám to pre pandémiu či pracovné povinnosti nedarilo, a tak po celoštátnom špáraní v nose sme sa rozhodli využiť slobodu pohybu s negatívnym testom. Mňa zaujal článok o útulni Žliabok, a tak som vymyslel trasu a Ctibor zohnal ďalšieho parťáka – Petra zo Špačiniec. 01/12/20 Miroslav Svítek Tribeč
Západ
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Západ“ zaberá západnú časť Slovenskej republiky. Ide o Bratislavský, Trnavský, Trenčiansky a Nitriansky kraj. Rozmanitá krajina pokrýva Západopanónske panvy (Viedenská panva a Malá Dunajská kotlina) a juhozápadné výbežky Západných Karpát, siahajúce až k Dunaju a Morave. Konkrétne ide o pohoria Biele Karpaty, Chvojnická pahorkatina, Malé Karpaty, Myjavská pahorkatina, Podunajská pahorkatina, Považský Inovec, Strážovské vrchy, Súľovské vrchy, Tribeč a Žiar. Okrem karpatských horstiev sme do oblasti zahrnuli aj nížinné celky a to Podunajskú nížinu, Záhorskú nížinu a tiež Považské podolie, Hornonitriansku kotlinu a Dolnomoravský úval. Z veľkoplošných chránených území zasahujú do opisovanej oblasti CHKO Záhorie, CHKO Biele Karpaty, CHKO Malé Karpaty, CHKO Strážovské vrchy, CHKO Ponitrie a CHKO Dunajské luhy.

Spomenuté pohoria patria k nižším horstvám Slovenska. Väčšina vrcholov nedosahuje ani 1000 m n. m. Výškové rozpätie je od 103 m na Dunaji pri Štúrove až do 1213 m v Strážovských vrchoch. Sieť značených horských chodníkov slúži pre pešiu turistiku a ochranné hrádze pozdĺž riek s obľubou využívajú cykloturisti. Oblasť je tiež vhodná pre horskú cyklistiku. Korytá Moravy, Malého Dunaja a Hrona lákajú vodákov na ich splavovanie. Terény sú od ľahkých po náročnejšie, vhodné pre rodinnú rekreáciu. Z rozmanitých prírodných scenérií si vyberie každý.