Túra Zimný okruh okolo Klenovej Keď nás povinnosti v ultra-trailovom združení zaviali do oblasti Chtelnice, Perinbaba sa práve rozhodla poriadne ponatriasať periny. A tak sme sobotný večer špekulovali nad viacerými možnosťami túr v Považskom Inovci. Napokon sme sa ale rozhodli vyraziť priamo od chaty v oblasti Výtok. Snehu bolo dosť aj tu a nebolo treba sa za krásnou zimnou prírodou nikam presúvať. 16/02/18 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra Za tajomnom do Tribeča Po prečítaní literárneho diela Trhlina od Jozefa Kariku, zatúžil syn po výlete na miesta spomínané v knihe. Chcel natočiť video na svoj youtubový kanál. Tak sme sa vybrali prejsť pár miest a skúsiť nájsť čo-to tajomné v pohorí Tribeč. 12/02/18 Vladimír Prutkay Tribeč
Pozvánka Zimný výstup na Handliarovskú skalu TK Štart a Sido Biatec pozývajú na Zimný výstup na Handliarovskú skalu, ktorý sa uskutoční 17. 2. 2018 v rámci XXI. ročníka Zimných výstupov na kopce Malých Karpát. Handliarovská skala s nadmorskou výškou 345 m n. m. sa nachádza nad obcou Prekážka. 11/02/18 Redakcia Iné
Túra Ako sme s Hugom zmizli v trhline na Tribeči Občas mám chuť stráviť pár osamelých dní v horách. Niektoré ženy takéto veci niekedy ťažko nesú, lebo majú pocit, že pred nimi utekáme. Ale veci sa majú inak. Pred nikým neunikáme. Keď sa takto vyberieme do hôr, hľadáme v prvom rade cestu sami k sebe. Takto nejako som si začiatkom novembra zbalil batoh, nasadil Hugovi obojok a vyrazil do Kostolian pod Tribečom. Pôvodný plán bol stráviť tri dni túlaním sa po pohorí opradenom povesťami. Čitateľa pozývam na clivé putovanie plné rozjímania a prírodných krás. 03/02/18 Pavol Timko Tribeč
Túra Dolná Poruba – Baské – Trenč. Teplá (snežnice) Už štvrtýkrát kamarát Ctibor zorganizoval koncoročné stretnutie na Chate Baské. Málo prístupových trás mi zostalo neprejdených, a keď sa ku mne pridal aj Mivy, bolo rozhodnuté. Stretli sme sa v rýchliku a dumali, či naozaj bude toľko snehu na horách, ako hovorili meteorológovia. Bol som pripravený a mal som so sebou snežnice. Z autobusu sme v Dolnej Porube vystúpili o 10.45 h a v dedine sneh skoro vôbec nebol. 29/01/18 Miroslav Svítek Strážovské vrchy
Prístrešok Amfiteáter na Otoči Horná Poruba Na hornom konci obce Horná Poruba v susedstve otočky autobusu, kde stojí neprístupná chata Otoč sa nachádza voľne prístupný areál malého prírodného amfiteátra. Ide zároveň o priestor, kde sa konajú športové a kultúrne podujatia. Zaujímavý je tiež pre turistov, keďže sa nachádza v tesnej blízkosti Cesty hrdinov SNP (E8). 13/01/18 Tomáš Trstenský Strážovské vrchy
Túra Prírodné skvosty hradu Lednica a okolia Zobudili sme sa do nádherného jesenného rána. Nad riekou Váh sme pozorovali prelet kormoránov, ktoré nám ukázali zaujímavé divadlo spoločného letu v kŕdli. Po výdatných raňajkách sme sa presunuli do dedinky Lednica. Na dnešný deň sme sa veľmi tešili. Už dlhšiu dobu som chcela navštíviť túto obec, ktorá v sebe ukrýva nádherný klenot - Lednický hrad. 10/01/18 Tatiana Filipková Biele Karpaty
Túra Silvestrovsko–novoročný pochod Stupava – Modra Prelom rokov drvivá väčšina ľudí strávi niekde v spoločnosti, s alkoholom, zábavou a pohodou. Ja som však minulý Silvester všetky obvyklé silvestrovské radovánky odignoroval a využil tri voľné dni na veľmi netradičnú akciu v pre mňa najvzdialenejšom slovenskom pohorí - v Malých Karpatoch. 31/12/17 Henrich Tomáš Malé Karpaty
Príbeh O dobrom skutku Máme takú tradíciu, že každý rok na Štefana, t. j. Druhý sviatok vianočný, chodievame ráno na malú a nenáročnú dvojhodinovú túru. Je to hlavne preto, aby sme naše ťažko skúšané žalúdky a zlenivené telo dostali do akej-takej formy a mohli pokračovať v ďalšom prežieraní sa. Vždy je to len pánska záležitosť, a tak sa pri tom môžeme i nerušene porozprávať. A práve tam som sa dozvedel nasledovný príbeh. Rozprával mi ho kamarát Kamil. 24/12/17 Boro Tomis Príbehy
Túra Osečný vrch, Kopanica a Michalov vrch z Brodzian Objavil sa nám tu nádherný prehľadový článoček o skalných oknách u nás. Jedno z okien je v severnej časti Tribeča, asi 5 kilometrov južne od Partizánskeho. Z oblasti sú na Hikingu štyri článočky, no v ani jednom sa okno nespomína. Je dosť zašité, a to cezeň vedie zaistená cesta! No, ono je to skôr pár metrov reťaze a kúsok lana ako ozajstná via ferrata, ale istenie tam je. 17/12/17 Martin Knor Tribeč
Túra Zliechov – Považská Bystrica – Púchov Strážovské vrchy a podhorie Javorníkov v okolí Púchova a Považskej Bystrice mám veľmi rád. V oboch prípadoch sa krajina v týchto miestach vyznačuje veľkou pestrosťou. Hlboké lesy striedajú horské lúky, členitý terén zase oblé chrbty. Korunu kraju nasadzujú viaceré dominantné bralnaté vrchy s monumentálnymi výhľadmi. A práve tieto fakty ma koncom tohoročného leta navnadili k dvojdňovému vandru. 30/11/17 Anton Zahradník Javorníky, Strážovské vrchy
Túra Slovenská 56-stka alebo od Burdy až na Gerlach 1. V jednom z mojich atlasov, čo mám dlhší čas, ma vždy zaujala jedna mapa, ktorú som rád študoval. Bola to mapa všetkých slovenských pohorí a ich najvyššie vrchy. Je ich presne 56. A tak mi na začiatku leta 2017 napadol, možno aj trochu strelený, nápad: “Prečo ich všetky do roka neprejsť?” Tak ako majú horolezci korunu Himalájí a sveta, tak ja som si vymyslel svoju pomyselnú korunu Slovenska. A o tomto bude séria článkov. 27/11/17 Pavel Forgáč Pohronský Inovec, Štiavnické vrchy, +
Túra Okolo Podskalského Roháča V Súľovských vrchoch sa môžete vybrať kamkoľvek, vždy pôjdete okolo krásnych zlepencových brál. Predsa len, na Podskalskom Roháči je takýchto skál viac. Na TuristickaMapa.sk je veľa krásnych obrázkov, čo spôsobilo, že som si kopec zaradil do zoznamu. Nuž a po debate s Michalom a diskusii na Hikingu som prestal váhať a vybral som sa na prechádzku. Samozrejme, nešiel som iba na Podskalský Roháč. Túru som si predĺžil až do Prečína. 23/11/17 Martin Knor Súľovské vrchy
Extra Skalné okná, brány a tunely Slovenska Popud na napísanie článku som dostal od Martina, ktorý tomuto v poslednom čase začal venovať viac pozornosti. Vnukol mi myšlienku uverejniť na Hikingu zoznam zaujímavých, a pre mnohých príťažlivých, skalných útvarov. Zaradil som sem výber takých, ktoré sa nachádzajú na alebo v blízkosti značených turistických trás, prípadne náučných chodníkov, ako aj voľne prístupných útvarov mimo národných parkov a chránených území. Vo veľkej väčšine sú pripojené fotografie z Galérie. 20/11/17 Juraj Švolík Slovensko
Túra Levice – Vápnik (Šiklóš) – Čankov Aj tento rok som sa dostal na rehabilitačný pobyt v kúpeľoch Dudince. Keďže som na rozdiel od predchádzajúcich rokov išiel sám, rozhodol som sa venovať rozhľadniam v širšom okolí Dudiniec. Ako prvé dve sa ponúkali rozhľadňa na Kalvárii priamo v Leviciach a kúsok ďalej, na travertínovej kope Vápnik (Šiklóš). Pátraním po internete sa ukázalo, že vežu na Kalvárii kvôli absolútne nemožným návštevným hodinám jednoducho nemôžem navštíviť, lebo by som sa nedostal včas späť do Dudiniec. 17/11/17 Miroslav Svítek Podunajsko
Západ
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Západ“ zaberá západnú časť Slovenskej republiky. Ide o Bratislavský, Trnavský, Trenčiansky a Nitriansky kraj. Rozmanitá krajina pokrýva Západopanónske panvy (Viedenská panva a Malá Dunajská kotlina) a juhozápadné výbežky Západných Karpát, siahajúce až k Dunaju a Morave. Konkrétne ide o pohoria Biele Karpaty, Chvojnická pahorkatina, Malé Karpaty, Myjavská pahorkatina, Podunajská pahorkatina, Považský Inovec, Strážovské vrchy, Súľovské vrchy, Tribeč a Žiar. Okrem karpatských horstiev sme do oblasti zahrnuli aj nížinné celky a to Podunajskú nížinu, Záhorskú nížinu a tiež Považské podolie, Hornonitriansku kotlinu a Dolnomoravský úval. Z veľkoplošných chránených území zasahujú do opisovanej oblasti CHKO Záhorie, CHKO Biele Karpaty, CHKO Malé Karpaty, CHKO Strážovské vrchy, CHKO Ponitrie a CHKO Dunajské luhy.

Spomenuté pohoria patria k nižším horstvám Slovenska. Väčšina vrcholov nedosahuje ani 1000 m n. m. Výškové rozpätie je od 103 m na Dunaji pri Štúrove až do 1213 m v Strážovských vrchoch. Sieť značených horských chodníkov slúži pre pešiu turistiku a ochranné hrádze pozdĺž riek s obľubou využívajú cykloturisti. Oblasť je tiež vhodná pre horskú cyklistiku. Korytá Moravy, Malého Dunaja a Hrona lákajú vodákov na ich splavovanie. Terény sú od ľahkých po náročnejšie, vhodné pre rodinnú rekreáciu. Z rozmanitých prírodných scenérií si vyberie každý.