Príbeh Kurtyka na Malý Mlynár Keď som nedávno písal príbeh o mojom prvom lezení v Tatrách, bola to skôr úsmevná spomienka na šokujúce zážitky zmäteného zelenáča. Už počas písania som však nalistoval v mojom denníku záznam z roku 1987, aby som sa podelil o tom, ako som si splnil jeden veľký horolezecký sen. Strávil som vtedy dva týždne na brigáde v Bielovodskej doline. Ako vysokoškolák som objavil možnosť odkrútiť si tzv. “letnú aktivitu” úpravami turistického chodníka pri Kačacích plesách a Litvorovej doline. Ak kráčate do Prielomu alebo na Poľský hrebeň, som si úplne istý, že dodnes stúpate na schody a “dlažbu”, ktorú sme tam vtedy položili vlastnými rukami. 07/07/17 Pavol Timko Príbehy
Príbeh Mŕtva ruka Keď som dostal výzvu na napísanie článku, v ktorom by som oživil dávne spomienky na zážitky z tatranského horolezectva, v prvej chvíli mi nedošlo, že tým môžem odhaliť súčasným čitateľom náhľad na dnes už zaniknutý svet. Keď som tie roky spočítal, zostal som v miernom šoku – veď idem opisovať niečo, čo sa odohralo pred 35 rokmi. 09/06/17 Pavol Timko Príbehy
Príbeh A šťastný nový rok... Klišé, ktoré ste už určite veľakrát počuli a aj veľmi veľakrát sami použili a popriali druhému. No ja mám spomienky, ktoré potvrdzujú, že mať šťastie na Nový rok je skutočne fajn. Príbeh sa stal niekedy v roku 1975 práve na Nový rok. 01/01/17 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Takí a také sme boli alebo pánu učiteľovi z lásky Občas ma prepadne nostalgia, spomienky na niektoré chvíle, ktoré sú mi milé a ktoré by dnes už vyzerali a vyzerajú úplne inak. Bolo to dávno. Nechcem povedať, že vtedy to bolo lepšie, ale každopádne to bolo iné a pre mňa vzhľadom na emócie, ktoré cítim ešte dnes pri pohľade na fotografie z tej doby, krásne, voňavé a šťastné. Také sú najmä spomienky zo strednej školy, keď sme svoje dospievanie a prvé zaláskovanie prežívali veľmi intenzívne. 24/12/16 Daniela Mäkká Príbehy
Príbeh Kapor Fatranský Je 22. decembra a ja sa chystám na posledný nákup pred Vianocami. Chatu už síce máme nabitú potravinami na celú zimu, avšak ešte je treba priviezť údeniny a mäso, ovocie a zeleninu a poslednú dávku posteľného prádla. No a samozrejme mám aj zoznam vecí od manželky, ktoré musím nakúpiť, ďalej nejaké darčeky a ešte niečo na náš vianočný stôl. Prvý turnus hostí nastupuje až 26. decembra a tak na Vianoce budeme na chate takmer sami. 23/12/16 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Pokladní z Kauflandu Obstarožná Karosa s noblesou a hrdosťou bojuje s kilometrami na nočnej diaľnici niekde v maďarských pampách. Mieri na juhovýchod. Transylvánsky expres plný dobrodružných klientov dobrodružnej cestovky. Štyridsať ľudí natiahnutých vo funkčných bielizniach podriemkava v rozpálenej plechovej krabici. S nimi štyria sprievodcovia, som jedným z nich. Noc je dusná a horúca. Ráno, na konci mučivej jazdy, vystúpime v doline riečky Riu Mare na mieste zvanom Gura Zlata. Po dvaja sprievodcovia si vezmeme po dvadsiatke klientov a vydáme sa na púť rumunskými pohoriami Retezat a Vilcan. Odkázaní len na seba, bez kontaktu s civilizáciou, len s tým, čo máme v batohoch. 09/12/16 Michal Diviak Príbehy
Príbeh Tatranská nádhera Pokus spolku bratislavských huncútov – Sekér, Brestovanský, Hinca – o nonstop prechod Západných Tatier, Červených vrchov, Vysokých Tatier a Belianskych Tatier (100 km dĺžkových a 10 km výškových) síce na prvýkrát nevyšiel, ale stálo to za to. 26/09/16 Peter Brestovanský Príbehy
Príbeh Poondiata ryža Bolo nás päť: Koška, Bujza st., Bujza ml., Mičin a ja. Sedeli sme v luteránskej záhrade za kostolom a rozprávali sa o tom, že je to škoda, že "zdravotniačky" (študentky zo zdravotnej školy) sú na prázdninách a my nemáme komu hrať na gitarách pod oknami internátu. 02/09/16 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Pri ohni V lete roku 1965 sme vyrazili s kamarátom Bujzom na veľký vander. Rovnako ako pred rokom, zamierili sme do vtedajšej Mekky všetkých trampov, romantikov a drsných traperov, či už českých alebo slovenských, do Slovenského raja. Zásluhou letnej brigády v nejakej stavebnej firme sme boli finančne zabezpečení takmer 200,- korunami, a tak sme boli „majstri sveta“. Samozrejme, že sme išli autostopom. Netrvalo to ani tri dni a už sme vystupovali z nejakého nákladiaku v Stratenej, odkiaľ sme to už „dobre“ poznali, pretože sme tu boli aj pred rokom. Zvyšok našej trampskej osady mal prísť v sobotu popoludní rýchlikom Horehronec, ktorý bol v tom čase najlepším trampským a turistickým vlakom. 22/07/16 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Ako spraviť z najkraTšieho dňa v roku najkraJší V kalendári stojí dátum 20. 12. 2013 a prežívam klasický „predtúrový” večer. Chce sa mi? Nechce sa mi? Ak áno, kam? Už niekoľko mesiacov odkladám návštevu malofatranského Veľkého Kriváňa pre také a onaké dôvody. Raz nie je dosť času, inokedy vhodné počasie, a keď je aj čas aj počasie, treba ísť predsa rovno do Tatier. Navyše, práve teraz sú najkratšie dni v roku a cestovať ďaleko len na otočku sa mi isto neoplatí, veď by som to mojím túlavým tempom aj tak nestihla až na vrchol. Ak to ale budem stále presúvať na termín „jedného krásneho dňa”, dožijem sa Fatry až v budúcom živote. 08/07/16 Michaela Truhlíková Príbehy
Príbeh Búrka, záblesk v lese a... 4. júna 2016 bol sparný deň. Partia šiestich dospelých so šiestimi deťmi vo veku 7 až 12 rokov preliezla rebríkmi andezitovú lezeckú lokalitu Hrádok pod Vtáčnikom. V ďalšom stúpaní lesom po náučnom chodníku na samotný Vtáčnik je z času na čas počuť hrom, raz z jednej, potom z druhej strany. Príroda ako keby nás chcela vodiť za nos. 10/06/16 Roman Matkovčík Príbehy
Príbeh Zasa spolu V piatok mi zavolal Milan a pýta sa: „Čo robíš zajtra?“ - „Nó, vlastne nič také, čo by sa nedalo odložiť na inokedy, tak povedz čo potrebuješ.“ A Milan: „Veď ani ja nemám nič také súrne, ale ak by si sa nudil, tak zajtra idem na chatu robiť poriadok s plchmi a nejaký pomocník by sa mi zišiel.“ 13/05/16 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Dážď Ten rok nám počasie naozaj prialo. Každé ráno sme vstávali do slnečného dňa, obloha bola modrá ako obľúbená vojenská knižka a naše 5-korunové pláštenky zo stánku PNS zostávali beznádejne úplne na dne batoha. Ani prístrešok sme na noc nestavali, len celta prehodená na spacáku nás chránila proti rannej rose. Noci boli teplé a jednoduchý vatelínový spacák kúpený z Pionierskeho domu za 12,- Kčs bol až až. Putovali sme najkrajšou krajinou, ktorú poznám a len sme si tak mydlili v pohode. 04/03/16 Boro Tomis Príbehy
Príbeh Ako sme nezmaturovali a ešte aj po škole zostali Je skoro ráno. Tma, všetko ešte spí, len občas vietor zašumí vo vrcholcoch smrekov. Za svetla čeloviek stúpame hore Mengusovskou dolinou za naším prvým horolezeckým dobrodružstvom v Tatrách. Dnešným cieľom je Žabí kôň, a ak vyjde čas, tak i Južné rebro Volej veže. Predpoveď počasia, hlásiaca veterné počasie a hustú nízku oblačnosť, je menej optimistická ako naše očakávania, no začiatočnícky elán by asi máločo zlomilo, a tak odhodlane šliapeme ďalej, naložení lanami a železom, s očakávaním veľkého dobrodružstva. 19/02/16 Jakub Dolinský Príbehy
Príbeh Ako som videl Yetiho… Hmla. Je všade naokolo. Kam len oko dovidí, čo je asi tak 5 metrov, je hmla. Pod nohami trochu snehu, na oblohe sa dajú len tušiť ťažké chmáry. Podchvíľou padne na zem vločka snehu. V podstate idyla, len keby nebola tá prekliata hmla... 05/02/16 Vilo Čecho Príbehy