Túra Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice Počas zdolávania pohraničného beskydsko-javorníckeho hrebeňa ma fascinovali pohľady na moravskú stranu. S prekvapením som objavil trochu inú, mne neznámu stránku hornatého regiónu Valašska. Niektoré hrebene lesnatých pohorí boli aj v krajine dosť dominantné. Hoci som tu štyri roky navštevoval školu, aj tak je to pre mňa terra incognita. Tak na staré kolená by bolo vhodné resty pozmazávať. Skúsim vyraziť z Luhačovíc červenou na sever. Nebudú to len hory, ale aj obývané oblasti. Kultúrna lesnatá krajina poznačená valašskou kolonizáciou. 03/06/19 Vladimír Mikuš Západné Beskydy, Česko
Túra Horná Tižina – Mravečník – Terchová Okolie Terchovej ponúka široké možnosti na turistiku či cyklistiku. Nie je to len hlavný hrebeň Malej Fatry a Jánošíkove diery, ktoré stoja za návštevu. Sú tu aj iné, viac ukryté krásy v podobe roztrúsených lazov pod hrebeňom Vojenného nad dolinou Struháreň či v okolí Pupova. Tu zvyčajne nenájdete toľko turistov, zato sa tu môžete porozprávať s chalupármi alebo, ak budete mať šťastie, aj s ľuďmi, ktorí tu vo svojich chalúpkach žijú počas celého roka. 17/05/19 Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Túra Z Koniakowa do Wisły – Czarne Keď sa opäť naskytla príležitosť navštíviť poľské Sliezske Beskydy (Beskid Ślaski), nezaváhal som ani na minútu a hneď som sa nahlásil, aby mi nevyfúkli miesto v autobuse. Tak ako už predchádzajúcich 16 rokov, aj tento rok zorganizovali turisti z PTTK Wisła turistickú akciu „K prameňom Wisly“. Tento rok usporiadatelia zvolili za cieľ pochodu „Karczmu Drewutnia“ v miestnej časti mesta Wisła – Czarne. Ale sem si to musíme najskôr odkráčať. 07/05/19 Zdeno Vasilišin Západné Beskydy, Poľsko
Cyklotúra Nová kysucká cyklotrasa Dunajov – Oščadnica Rada by som upriamila pozornosť na novú cyklotrasu, ktorá bola ešte koncom roka 2018 vybudovaná medzi kysuckým Dunajovom, Krásnom nad Kysucou a Oščadnicou. Začiatkom jari sme si boli cyklotrasu prejsť. Rodiny, kde vyrastajú malí cyklisti, určite veľmi poteší. My sme sa na ňu tešili celú zimu, že si ju v jari prejdeme. Z cyklotrasy sú dostupné aj iné, už staršie cyklotrasy, a tak sa rozširujú doterajšie možnosti. Nová cyklotrasa vedie popri rieke Kysuca. Trasa je široká asi 2,5 metra, obojsmerná, doplnená o vodorovné značenie ako aj dopravné značky. O miestnych zaujímavostiach informujú náučné tabule popri trase. 18/04/19 Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Túra Vršatec - Brumov - Pulčín - Sidonie - Horné Srnie Aj v druhej polovici augusta sa drží teplé a suché počasie, čo mi osobne vyhovuje. Zopár dní dovolenky mám ešte k dispozícii a z pobytu na južnej Morave ostali nejaké prostriedky v „západnej mene“. Dokopy to rozhodlo o tom, že som sa vybral na trojdňovú nenáročnú turistiku kúsok za humná. 26/03/19 Michal Bukvai Javorníky, Biele Karpaty, +
Túra Skalka - najvyšší vrchol masívu Ondřejník Onehdy niekedy v lete som sa z vrcholu Radhošťa kochal pohľadmi na scenérie severne od tohto beskydského velikána. V blízkej vzdialenosti (asi 10 km) som postrehol zaujímavý kopcový masív vyrastajúci z roviny Lašska. Nedosahoval síce výšky vrcholu Radhošť, ale lákal na podniknutie menšej túry, keď to bude časovo vyhovovať. Ahá – zabudol som, masív sa hrdí názvom Ondřejník a najvyšší vrchol sa nachádza v južnej časti masívu. Volajú ho Skalka a má 964 m. 05/03/19 Vladimír Popluhár Západné Beskydy, Česko
Bežky Mosty u Jablunkova – Gírová – Čierne Oblasť Jablunkova, do ktorej zapadá časť Moravsko-sliezskych Beskýd, nazývaných aj Tešínske Beskydy, a česká časť Sliezskych Beskýd je vďačným miestom pre turistické vyžitie. Tamojšia krajina a jej terény prajú nielen pešej turistike a cykloturistike, ale aj lyžiarskej turistike na bežkách v zimnom období. K tomu prispieva aj pravidelne strojovo upravovaná stopa a niekoľko občerstvovacích zariadení, najmä horské chaty Studeničný a Gírová. Keďže tohtoročná zima bola veľmi bohatá na snehovú nádielku, tak som sa po takmer štyroch rokoch vybral do týchto končín práve na bežkách. 27/02/19 Dušan Šrenkel Západné Beskydy
Túra Zimný výstup na Veľký Vreteň s deťmi Kysuckí turisti niekoľkokrát do roka organizujú výstup na Veľký Vreteň. Počas Vianoc sa pravidelne organizuje štefanský výstup. Po vianočnej hostine je výlet na Vreteň výborná príležitosť spáliť nejaké kalórie, byť s deťmi dlhšie na vzduchu a trochu sa potrénovať. Koncom minulého roka práve v noci pred Štefanom nasnežilo. Ráno sa prebúdzame do zasneženej krajiny. Sneh napadol v pravú chvíľu. Do batohov balíme okrem jedla aj mačky a vyrážame. Ak budú dobré snehové podmienky a nebude sa šmýkať, vyšli by sme s deťmi až hore. Na výlet si treba vyhradiť 3 – 4 hodiny. Z Kysuckého Nového Mesta nás vedie na Vreteň zelená turistická značka. 21/02/19 Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Bežky Ako som sa o život plahočil v snehu na Polome Hovorieva sa, že múdrosť prichádza s vekom, ale som živým príkladom, že občas vek príde sám. Keď Kysuce a Orava hlásili prvú veľkú snehovú kalamitu, pôvodne som zvažoval vyraziť na sedlo Burda, ale potom ma kamarátka upozornila, že od Tisovca by som musel asi kus kráčať peši, keďže tam je málo snehu. Tak som našiel na FB parťáka Marcela, ktorý uvažoval o beskydskej trase z Mostov u Jablunkova, kde zarezervoval ubytovanie. Ja som zas vybavil ubytovanie na Doroťanke zo soboty na nedeľu a utekal na vlak. Expedícia Ydykseb mohla začať. Keby som tušil! 04/02/19 Pavol Timko Západné Beskydy
Túra Lysica - Veľká Rača - Skalité, Serafínov Po čase ma opäť láka vypadnúť niekam osamote aspoň na dvojdňovku. Na víkend hlásia búrky, tak si beriem voľno v strede týždňa. Blíži sa letný slnovrat a teploty naberajú na intenzite. To vcelku obľubujem, ale aspoň prispôsobím trasu a poberám sa na sever - na Kysuciach predsa musí byť chladnejšie. Nebolo. 03/02/19 Michal Bukvai Kysucká vrchovina, Kysucké Beskydy
Túra Zimná rozprávka na Ľadonhore a Stenách Kysuckí turisti organizujú každý Silvester peší výstup na Ľadonhoru z Horného Vadičova a následný prechod Stien až do Kysuckého Nového Mesta. Tento rok sme na Silvestra bez detí, a tak je rozhodnuté. Ideme na Ľadonhoru a hrebeň Stien. Túto časť Kysuckej vrchoviny sme doposiaľ navštívili iba dvakrát – na jar a v lete, a tak je veru najvyšší čas si to tu obzrieť aj v zime. Bude to dôstojná rozlúčka so starým rokom 2018. 27/01/19 Jana Bílešová Kysucká vrchovina
Túra Malá Fatra trochu inak: z Dolného Kubína do Čičmian S myšlienkou prejsť hrebeňovku Malej Fatry som sa pohrával už dlhší čas. Najskôr som mal plán prejsť ju za 2 dni. Prvý deň Krivánska časť a druhý deň Lúčanská časť. Nakoniec som si vymyslel svoju “magistrálu” z Dolného Kubína do Čičmian. 113 km zaujímavého členitého terénu, čo potvrdzuje aj 7369 výškových metrov. Malá Fatra má pekný začiatok - Veľký Rozsutec a aj pekný koniec - vrch Kľak. Ťažko povedať, ktorý je krajší, a preto treba od jedného k druhému prejsť. 11/01/19 Pavel Forgáč Malá Fatra, Oravská Magura, +
Túra Veterný mlyn U Šulca nad Korňou Tohtoročné stretnutie Hiking.sk autorov na kysuckej chate Doroťanka sa úspešne skončilo a naša trojčlenná posádka s Dankou a Mirom sa nevedela rozhodnúť, cez aké zaujímavé miesta zvoliť návrat domov. Možností bolo priveľa. Napokon pri mudrovaní v časti Klokočov, Vrchpredmier rozhodlo, že po 8 minútach cesty sme mohli byť v Korni a pozrieť si na začiatok známy ropný prameň. 03/01/19 Soňa Mäkká Západné Beskydy
Cyklotúra Cyklochodník Trstená – Suchá Hora a späť s deťmi Jednou z novších cyklotrás na Slovensku je v regióne Oravy cyklochodník vedúci z Trstenej k poľským hraniciam. Po tom, ako sme pomerne dobre spoznali Bystrickú cyklotrasu, rozmýšľame o tom, že by sa patrilo obzrieť aj oravskú. Na otočku na jeden deň to máme z nášho domova pri Žiline príliš ďaleko. A tak sa rozhodujeme pre dovolenku v Zuberci. Odtiaľ to je do Trstenej autom asi hodinka. Tak snáď sa cyklovýlet do nepoznaných končín počas dovolenky na Orave vydarí a bude priať počasie. 15/11/18 Jana Bílešová Skorušinské vrchy
Túra Na Veľkú Raču z Oščadnice cez Kykulu Veľká Rača je najvyšším vrchom pohoria Kysucké Beskydy. Nachádza sa v hraničnom hrebeni pohoria a priamo cez jeho vrchol prechádza štátna hranica. Na poľskej strane je neveľká rozhľadňa a kúsok ďalej turistická chata Schronisko na Wielkiej Raczy. Na slovenských úbočiach je rovnomenné lyžiarske stredisko. Keďže tento turistický cieľ mi na Kysuciach doposiaľ chýbal, vybral som sa naň začiatkom jesene z Oščadnice, časť Lalíky. Moja trasa bola okružná. 14/10/18 Ľubomír Mäkký Kysucké Beskydy
Orava a Kysuce
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Orava a Kysuce“ pokrýva severozápadnú časť Slovenska. Ide o historické regióny na území súčasného Žilinského a Trenčianskeho samosprávneho kraja. Horská oblasť sa nachádza vo Vonkajších Západných Karpatoch v tzv. flyšovom pásme pohorí Slovenska. Bližšie sú to Javorníky, Kysucká vrchovina, Kysucké Beskydy, Oravská kotlina, Oravská vrchovina, Oravská Magura, Oravské Beskydy, Podbeskydská brázda, Podbeskydská vrchovina, Skorušinské vrchy a Západné Beskydy (Jablunkovské medzihorie, Moravsko-sliezske Beskydy a Turzovská vrchovina). V opisovanom území sa rozprestiera Chránená krajinná oblasť Kysuce a CHKO Horná Orava, ktoré pokrývajú viaceré zo spomenutých geomorfologických jednotiek.

Uvedené horstvá sa okrem Javorníkov začleňujú do významného horského masívu Beskydy. Nadmorskou výškou 1725 na Babej hore sú po Tatrách a Nízkych Tatrách tretím najvyšším horstvom na Slovensku. Všetky pohoria mimo Oravských Beskýd nepresahujú nadmorskú výšku 1400 m n. m. Tým pádom nedosahujú pásmo kosodreviny ani prirodzených holí. Oblasť je charakteristická roztrateným osídlením a malebnou poľnohospodárskou krajinou. Mnohé horské chrbáty sú odlesnené a poskytujú ďaleké výhľady. Horské svahy pokrývajú husté, prevažne smrekové lesy. Sieť turistických značených trás umožňuje ľahké vychádzky, ťažké túry aj niekoľkodenné prechody hrebeňmi. Výdatnosť zrážok a tuhé zimy prajú potulkám na bežkách. Hraničné hrebene s Poľskom a Moravou sú takmer súvislo vyznačené značkami s početnými chatami v susednej krajine.

autor: Tomáš Trstenský
Lysica - Veľká Rača - Skalité, Serafínov 18/02/19 22:01 5 príspevkov
Zimná rozprávka na Ľadonhore a Stenách 12/02/19 15:46 9 príspevkov
Ako som sa o život plahočil v snehu na Polome 12/02/19 15:04 24 príspevkov
Malá Fatra trochu inak: z Dolného Kubína do Čičmian 27/01/19 11:05 10 príspevkov