Túra Čierna dolina, lom Prašnica a Dolná Prašnica Začiatok augusta 2018 je veľmi horúci. Horúčavy trvajú už niekoľko týždňov, paneláky sú rozpálené a človeku sa žiada zaliezť niekam do chládku. Na horách by bolo chladnejšie, ale množstvo ľudí na hrebeňoch odrádza. Slovenský raj s jeho tienistými roklinami je ďaleko a v okolí máme väčšinu chladnejších dolín schodených, a tak voláme Janke, nech dačo vymyslí. Ponúkla nám dolinu Čierno (Čierna dolina) a dolinu Dolná Prašnica. Vraj sa schladíme. včera Danka Tomášiková Kremnické vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Želobudzká skalka a zaujímavosti Poľany Poľana je celkom divoké pohorie s peknými, zašitými lokalitami a našťastie to nie je NP, takže sa tam dá okrem malopošných rezervácií pekne tárať aj mimo značiek. Želobudzká skalka je skalný útvar, dobre viditeľný z mnohých miest Zvolenskej kotliny. Lákala ma už dávno, no cez víkend verejná doprava do Podpoľania chodí veľmi zriedka, takže som to odložila až na dôchodok. Vo štvrtok, posledný májový deň, sme sa konečne vybrali pozrieť si ju zblízka. 15/09/18 Danka Tomášiková Poľana
Túra Baboletné Ostrôžky z Píly do Luboreče Počas mojej prvej návštevy Ostrôžok si ma pohorie zo Slovenského stredohoria hneď získalo a stalo sa jedným z mojich najľúbivejších. Preto bolo hneď jasné, že sa sem musím niekedy vrátiť. Akurátny čas pre Ostrôžky nastal počas lanského babieho leta a stačilo len vyraziť. 09/09/18 Henrich Tomáš Ostrôžky
Túra Pomalošľapom na Zákľuky Na Zákľuky som už narazil dávno na rôznych fórach, nepochybujem, že táto lokalita je tak trochu srdcovka pre veľa ľudí. Ale tentokrát prišiel podnet na návštevu tohto čarovného miesta úplne bizarným spôsobom: počas služobnej cesty do Spišskej sme leteli v maličkom dvojmiestnom lietadle späť Pohroním a zrak mi pritiahol tiahly lúčnatý hrebeň po ľavej ruke. Ešte v ten večer som sa ňúral v mape a bolo rozhodnuté. Sem musíme niekedy prísť peši! 07/09/18 Pavol Timko Veporské vrchy, Poľana
Túra Na Poľane s biológom Petrom Urbanom Aj keď sa slovenskou prírodou najradšej túlame sami, alebo v malej skupinke, občas nám dobre padne ísť s turistickým oddielom na nejakú akciu. Jednak sa dostaneme na miesta, kde verejná doprava nechodí, alebo len zriedka, taktiež sa netreba zaťažovať organizovaním akcie a tiež je občas dobré vypočuť si názory a skúsenosti aj iných turistov, dozvedieť sa čo ich trápi v turistike po Slovensku. 31/08/18 Danka Tomášiková Poľana
Túra Prechod opustenej Rudnej magistrály Predtým ako som sa dozvedel, že existuje Cesta hrdinov SNP, bolo mojím malým snom prejsť Rudnú magistrálu (241 km). Magistrála prepája mestá a oblasti súvisiace s banskou činnosťou (Zlaté Moravce, Nová Baňa, Banská Štiavnica). Je veľmi málo známa a málo ľudí ju prechádza. Veď napríklad aj na Hikingu je mnoho článkov o prechode Cesty hrdinov SNP, ale o Rudnej magistrále komplexný článok nenájdete. 26/08/18 Pavel Forgáč Muránska planina, Stolické vrchy, +
Túra Buchlov, Sladná skala a Žarnov-andezitové vyhľady Sopečná činnosť v dobách dávno minulých spôsobila, že v pohorí Vtáčnik máme možnosť natrafiť na množstvo vyhliadok vytvorených andezitom. Už dlho som nosil v hlave plán navštíviť najmä Buchlov a Žarnov. A tak v oficiálne prvú letnú nedeľu tohto leta sadáme ráno do auta. Trasu naplánujem symbolicky cez mesto Žarnovica. Aj keď vlastne ani neviem čo má vrch Žarnov spoločné s mestom Žarnovica. Je to aj moja prvá turistická návšteva pohoria Vtáčnik, očakávania mám preto veľké. 29/07/18 Lukáš Varšík Vtáčnik
Túra Slovenská 56-stka alebo od Burdy až na Gerlach 4. Turistika a celkovo lezenie po horách nie je len o zdolaní vrchu. Ide tu hlavne o prekonanie samého seba. Postupne posúvať svoje hranice vyššie a vyššie. Keby ma pred pár rokmi niekto zavolal na 10-kilometrovú túru, tak by som mu povedal, či je šialený a dnes, keď nemá aspoň 35 km, tak to ani neberiem ako túru. 24/06/18 Pavel Forgáč Starohorské vrchy, Kremnické vrchy, +
Túra Uhliská – Rudnianska skala – Kojatín – Voznica Štiavnické vrchy máme hneď za rohom, a tak nečudo, že tam chodíme dosť často. Dobrý prístup k nim máme zo všetkých svetových strán, no najradšej chodievame zo západu, lebo tam sa dá ľahko dostať vlakom a je tam dostatok zašitých pekných lokalít, kam málokto chodieva. Väčšinu značiek máme prejdenú, niektoré aj viackrát, a tak teraz objavujeme skryté lokality, na ktoré značka nevedie. 07/06/18 Danka Tomášiková Štiavnické vrchy
Túra Prievidza, Remata a Hájska jaskyňa Po štyroch rokoch som sa odhodlal ísť s kamarátmi na veľkonočný pobyt na chate. Pelé zabezpečil Chatu Poniklec na Remate pri Handlovej. Keď som si preštudoval mapu, rozhodol som sa ísť na chatu individuálne a vymazať tak biele miesta poznania trás slovenskými pohoriami. Žiaľ, daždivé počasie zmarilo plány a v nedeľu som sa zbalil a pobral sa domov. Mrzí ma hlavne neprejdenie neznačenej trasy medzi Rematou a Žiarom nad Hronom. 13/05/18 Miroslav Svítek Vtáčnik, Žiar
Túra Magdovská skala zo Žarnovice Tip na skalu nám dal náš kamarát Roman. Štiavnické vrchy poznáme celkom dobre, ale táto časť nás na mape nejako nezaujala. Keď nám ju však Roman opisoval, dostali sme na ňu chuť a zaradili ju medzi naše body záujmu. Začiatkom marca sme sa rozhodovali kam ísť a voľba padla na Magdovskú skalu nad žarnovickou Lukavicou. 11/05/18 Danka Tomášiková Štiavnické vrchy
Túra Bohunický a Jabloňovský Roháč - okruh z Bohuníc Pohybovať sa budeme v turisticky menej známej oblasti Štiavnických vrchov. Pozrieme sa na pár viac-menej neznámych kopcov, uvidíme jelene, muflóny aj diviaky, nakukneme do pralesa a na záver si pozrieme pár technických pamiatok (vodných mlynov). 29/04/18 Vladimír Prutkay Štiavnické vrchy
Túra Mučínska jaskyňa a Lipovianska rozhľadňa Bol medzi nami jeden veselý chlapík, turista, kamarát... Bol. Vlada som poznala skoro 20 rokov. Vášnivý turista, vždy veselý, nikdy nie nahnevaný alebo negatívne naladený. Po čase sa niečo zmenilo. Povaha zostala rovnaká, len Vlado odmietal pohárik, začal jesť ovsené vločky a prestal chodiť na náročné túry. Netušili sme, čo je za tým. Bol neustále veselý a veľmi zábavne nám opisoval svoje túlačky po maďarských hraniciach a aj zorganizoval zopár túr do týchto krajov. Pred piatimi rokmi náhle skončila jeho životná cesta. Bol a už nie je. Zostal však jeho odkaz, že turistika na Slovensku nie je len o Fatrách a Tatrách, ale máme tu aj Burdu, Cerovú vrchovinu, Javorie, Ostrôžky či Slovenský kras. 27/04/18 Danka Tomášiková Cerová vrchovina, Juhoslovenská kotlina
Túra Tri túry okolím kúpeľov Dudince V záverečnom článku o mojich túrach v okolí Dudiniec by som rád eventuálnych návštevníkov kúpeľov upozornil na možnosť peších túr do naozaj najbližšieho okolia Dudiniec. V plnej nahote sa tu ukazuje náš vzťah ku kultúrnym pamiatkam, zanechaných predkami, ich vzťah k podobným pamiatkám v minulosti, ale aj krásne príklady, ako sa to dá robiť inak. Túry sú naozaj nenáročné a vhodné pre každého. 11/04/18 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy, Podunajsko
Túra Trojdňovka Žarnovica – Sitno – Žibritov – Krupina Ojedinele mám v celku tri dni voľna, preto vždy rozmýšľam ako ich plnohodnotne využiť. K relatívne málo vhodným lokalitám patria Štiavnické vrchy, čím by som oprášil starší plán pre ich prechod zo západu na východ. Vhodný čas nastal v krásnu jeseň roku 2017. 09/04/18 Henrich Tomáš Štiavnické vrchy
Stredohorie a juh
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Stredohorie“ sa stotožňuje s geomorfologickou oblasťou Slovenského stredohoria. Rozprestiera sa, ako už názov napovedá, v centrálnej časti Slovenska. Zaberá vulkanické pohoria Vnútorných Západných Karpát v Banskobystrickom samosprávnom kraji a Nitrianskom samosprávnom kraji. Sú to Burda, Cerová vrchovina, Javorie, Kremnické vrchy, Ostrôžky, Pohronský Inovec, Poľana, Štiavnické vrchy a Vtáčnik. Zo zníženín patrí do oblasti Juhoslovenská kotlina, Pliešovská kotlina, Zvolenská kotlina a Žiarska kotlina. Z veľkoplošných chránených území do oblasti zasahuje CHKO Ponitrie, CHKO Štiavnické vrchy, CHKO (Biosférická rezervácia) Poľana a CHKO Cerová vrchovina.

Najvyšším bodom oblasti je Zadná Poľana (1458 m n. m.) v zároveň najvyššom sopečnom pohorí Slovenska - Poľana. Najnižší bod leží v ústí rieky Ipeľ do Dunaja na maďarskej hranici vo výške 102 m n. m. Napriek značnej rozlohe oblasti sú prvky reliéfu obdobné vďaka vulkanickej minulosti, no každé pohorie je niečím charakteristické. Mierne zvlnenú Juhoslovenskú kotlinu striedajú pahorkatiny Krupinskej planiny a Ostrôžok. Horstvá, ktoré sú viac na sever, naberajú aj na výške a rozmanitosti vegetačných stupňov. Pokrytie turistickými chodníkmi je veľmi odlišné. Na južnom okraji pri hranici s Maďarskom sú zriedkavosťou. Severným smerom turistické trasy pribúdajú. Ich kvalita je tiež veľmi rozdielna. V málo navštevovaných lokalitách je stav zanedbaný. Napr. dostupné papierové mapy Štiavnických vrchov nezobrazujú realitu v teréne a preto môžu nastať orientačné problémy. Hrebeňové partie Štiavnických vrchov a Kremnických vrchov sú ideálnymi terénmi pre bežecké lyžovanie. Ostatné pohoria majú vysoký potenciál pre horskú cyklistiku a ľahkú pešiu turistiku.