Túra Prechod Štiavnických vrchov (Žiar nad Hronom – Tlmače) Z hrebeňovky Javorníkov som plánoval rovno zbehnúť do Malej Fatry a pár dní sa tam pomotať. Počasie sa však dosť výrazne zmenilo. Ochladilo sa a zároveň začal fúkať dosť silný vietor. Na noc to vyzeralo už na mráz, takže nič vhodné na prespávanie vonku, hlavne v ľahkom letnom spacáku. 13/07/20 Pavel Forgáč Štiavnické vrchy
Túra Kremnickým hrebeňom z kúpeľov do kúpeľov Pri poslednej výprave do Kremnických vrchov k runám na Velestúre som si uvedomil jeden fakt. Úsek červenej značky na juh od Troch krížov je moja terra incognita. A prázdnota v našich mapách láka, nutkanie zaplniť biele miesta je neodolateľné. A tak, keď sa mi neočakávane uvoľnil v predĺženom májovom víkende jeden a pol dňa, prekonávam vlastnú pohodlnosť a neváham. Neplánovane zbalím batoh. Môžem vyraziť za svojím spôsobom novým dobrodružstvom. 04/07/20 Vladimír Mikuš Kremnické vrchy
Túra K runám na Velestúre z Kremnice V našom podvedomí sa vrcholky hôr spájajú s niečím tajomným, s niečím, čo sa tam skrýva. A to býva jedna zo skutočností, čo nás tam láka. A vrch s menom Velestúr čosi také v sebe koncentruje. Už len názov zaujme. A čo potom tajomný nápis, vysekaný vo vrcholovom brale. Nestál by za námahu? Nebudem špekulovať o jeho posolstve a či veku. Neprekáža, či má len cez storočie a či cez dve tisícky. O tom nech sa píše na iných weboch. Miesto bude ťažiskom našej dnešnej májovej prechádzky kremnickými lesmi. Dúfam len, že nie celkom ideálna predpoveď počasia zabezpečí dostatočnú samotu na turistických chodníkoch v čase prebiehajúcich opatrení. 16/06/20 Vladimír Mikuš Kremnické vrchy
Túra Náučný chodník Hronská Breznica – Demian Sociálne siete majú svoje nevýhody, aj výhody. K tým výhodám patria určite zaujímavé tipy na výlety. Jedného dňa ma na nástenke oslovil album krásnych fotografií môjho známeho z náučného chodníka Demian. A keďže máme syna Damiánka, nápad bol na svete. Podobnosť jeho meno s názvom vrcholu boli pre neho skvelou motiváciou. 12/06/20 Veronika Páričková Štiavnické vrchy
Túra Skaly nad Dolnou a Hornou Ždaňou Na Hikingu ma pred časom zaujala Martinova fotka „Vodné tajomstvo Vtáčnika“. Vtáčnik je moja srdcovka, a tak aj toto tajomstvo chcem spoznať. Martin odporúčal pozrieť vodopádik po daždi, ale aj farebná jeseň vo Vtáčniku má svoje čaro. Vybrali sme sa tam posledný októbrový deň. 09/06/20 Danka Tomášiková Vtáčnik
Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik
Túra Jastrabská skala z Bartošovej Lehôtky Obmedzenia v čase pandémie ma priviedli aj k spôsobu turistiky, ktorý neobľubujem. Nemôžem robiť pochody od niekade niekam. Musím akceptovať dopravu autom a následný návrat k východziemu miestu. No táto možnosť ľahkého dosiahnutia nástupného priestoru mi umožňuje mazať chýbajúce body v mape môjho poznania. 17/05/20 Vladimír Mikuš Kremnické vrchy
Túra Cerovou vrchovinou - zabudnutou kráskou Gemera V živote som mal obdobie, kedy som častejšie dochádzal vlakom južnou trasou na východné Slovensko. Za Fiľakovom trať prechádza údolím pomedzi kopčeky, o ktorých som vedel len to, že sa volajú Cerová vrchovina. Pri pohľade z okna ma hneď v úvode cestovania upútala vyzývavá skala, čnejúca nad údolím. Po príchode domov som si zistil jej meno a to bolo veľmi zaujímavé: Steblová skala. Odvtedy som ju nikdy neprehliadol a sľúbil som si, že raz na ňu musím vystúpiť a zažiť aj opačný pohľad, teda z nej na údolie. 09/05/20 Martin Baniari Cerová vrchovina
Túra Ako sme sa motali Štiavnickými vrchmi - 2. časť Tretí deň nášho vandru Štiavnickými vrchmi je tu. Ráno nás okrem slnečných lúčov budí tatrovka, ktorá už od skorého rána smradí na neďalekej ceste a šofér nakladá drevo. Zbalíme si veci a vraciame sa na miesto, ktoré sme večer opustili - pred bufet pri jazere. Reku tu sa naraňajkujeme. Peter však zahlási, že „mosí ít“ a že ide opáčiť chatu, v ktorej sme chceli večer skončiť, či náhodou nie je otvorené. 13/04/20 Zdeno Vasilišin Štiavnické vrchy
Túra Ako sme sa motali Štiavnickými vrchmi - 1. časť Za cieľ tohtoročného jarného vandru sme si zvolili Štiavnické vrchy. Slovo „jarný“ však tento rok začiatkom mája bolo treba brať s poriadnou rezervou. Príroda sa totiž tento rok zbláznila ešte viac ako po iné roky a zo zimy sme skočili rovno do leta. Stromy zakvitli už v apríli a v máji sme tu mali hotové leto s 30-stupňovými teplotami. Kým po iné roky sme sa v tomto termíne vytešovali z jarnej chrumkavej zelenej farby lístia a postupne sa s nadmorskou výškou prebúdzajúcu krajinu, teraz sme vyhľadávali tieň a schovávali sa pred páliacim slnkom. 06/04/20 Zdeno Vasilišin Štiavnické vrchy
Túra Ako som pod Nevoľným hodil papuliaka Niektoré túry sú zaujímavé tým, čo počas nich vidíte, iné tým, čo počas nich zažijete. Avšak najlepšie je, keď sa tieto veci spoja. Teda, keď počas túry vidíte množstvo atrakcií a zároveň sa prihodí čosi nezvyčajné. Presne taká bola prechádzka z Nevoľného, na ktorú som sa vybral koncom zimy. 01/04/20 Martin Knor Kremnické vrchy
Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. 27/02/20 Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy
Túra Zaniknuté dediny (2) – Mochovce Keď sme o pár dni po návšteve Horných Opatoviec rozmýšľali kam ísť, padol návrh na návštevu ďalšej zaniknutej obce. Prečo nie?! Komíny jadrovej elektrárne sme vždy obzerali len z diaľky, nedávno sme si pozreli dva zaujímavé filmy o Černobyle, tak si treba jadrovú hrozbu pozrieť aj na vlastné oči. Samozrejme, zase sme to spojili aj s menšou turistikou a pár kamarátov sa pridalo. 26/02/20 Danka Tomášiková Štiavnické vrchy
Túra Zimné krásy pohoria Vtáčnik Pohorie Vtáčnik možno na prvý pohľad na mape veľmi nevyniká medzi ostatnými pohoriami a ten, kto ho nepozná, možno vybehne na najvyšší vrch, ale ďalej už pohorie neskúma. Najlepšie to vidieť v zime, keď sú cestičky na najvyšší bod vychodené, ale v iných častiach pohoria sa sotva dá nájsť nejaká ľudská stopa. Pritom je od vrcholu Vtáčnik len asi 15 minúť chôdze vzdialený vrch Kláštorská skala, ktorej vrchol tvorí zaujímavé skalné mesto. A toto je jedna veľká jedinečnosť pohoria. 24/02/20 Pavel Forgáč Vtáčnik
Túra Sása – Babiná – Mäsiarsky bok – Krupina Miniseriál o túrach v širšom okolí Dudiniec ukončím popisom prvej túry, na ktorej som si overil, aké je skvelé, že obnovili prevádzku vláčika. Do obce Sása by som sa autobusom z Dudiniec dostal až o 11.24 h a to je na začiatok túry poriadne neskoro. Objavil som krásne kamenné polia, ktoré sa vyrovnajú Kamennému moru vo Vyhniach a asi sa o nich vo všeobecnosti veľa nevie. 16/02/20 Miroslav Svítek Krupinská planina
Stredohorie a juh
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Stredohorie“ sa stotožňuje s geomorfologickou oblasťou Slovenského stredohoria. Rozprestiera sa, ako už názov napovedá, v centrálnej časti Slovenska. Zaberá vulkanické pohoria Vnútorných Západných Karpát v Banskobystrickom samosprávnom kraji a Nitrianskom samosprávnom kraji. Sú to Burda, Cerová vrchovina, Javorie, Kremnické vrchy, Ostrôžky, Pohronský Inovec, Poľana, Štiavnické vrchy a Vtáčnik. Zo zníženín patrí do oblasti Juhoslovenská kotlina, Pliešovská kotlina, Zvolenská kotlina a Žiarska kotlina. Z veľkoplošných chránených území do oblasti zasahuje CHKO Ponitrie, CHKO Štiavnické vrchy, CHKO (Biosférická rezervácia) Poľana a CHKO Cerová vrchovina.

Najvyšším bodom oblasti je Zadná Poľana (1458 m n. m.) v zároveň najvyššom sopečnom pohorí Slovenska - Poľana. Najnižší bod leží v ústí rieky Ipeľ do Dunaja na maďarskej hranici vo výške 102 m n. m. Napriek značnej rozlohe oblasti sú prvky reliéfu obdobné vďaka vulkanickej minulosti, no každé pohorie je niečím charakteristické. Mierne zvlnenú Juhoslovenskú kotlinu striedajú pahorkatiny Krupinskej planiny a Ostrôžok. Horstvá, ktoré sú viac na sever, naberajú aj na výške a rozmanitosti vegetačných stupňov. Pokrytie turistickými chodníkmi je veľmi odlišné. Na južnom okraji pri hranici s Maďarskom sú zriedkavosťou. Severným smerom turistické trasy pribúdajú. Ich kvalita je tiež veľmi rozdielna. V málo navštevovaných lokalitách je stav zanedbaný. Napr. dostupné papierové mapy Štiavnických vrchov nezobrazujú realitu v teréne a preto môžu nastať orientačné problémy. Hrebeňové partie Štiavnických vrchov a Kremnických vrchov sú ideálnymi terénmi pre bežecké lyžovanie. Ostatné pohoria majú vysoký potenciál pre horskú cyklistiku a ľahkú pešiu turistiku.

autor: Tomáš Trstenský
  • Náročnosť vypnuté
  • » nefiltrovať
Seriály
Prechod Štiavnických vrchov (Žiar nad Hronom – Tlmače) 13/07/20 23:10 3 príspevky