Túra Veľké Hincovo pleso zo Štrbského Plesa Malebnosť Vysokých Tatier ma vždy svojím spôsobom priťahovala, ale aj napriek tomu som v nich nejako nenašiel záľubu. Ako turista by som ich chcel aspoň čiastočne spoznať a oboznámiť sa z ich chatami, plesami a možno aj s vrcholmi niektorých štítov. 13/09/19 Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry
Túra Zo Ždiaru do Ždiaru cez Monkovu dolinu Začína naša letná dovolenka v Ždiari. Nemáme žiadne plány, ideme oddychovať a vychutnať si o desať stupňov nižšiu teplotu vzduchu ako bola v Bratislave. Pri večernej prechádzke Ždiarom objavujeme leták o súťažiacich hasičoch pri hoteli Magura. Hneď vieme, kam sa vyberieme na druhý deň. Listujem trochu internet a hasičov berieme ako hlavný bod programu po prechádzke dolným úsekom Monkovej doliny. Výlet sľubuje nenáročnú trasu, zaujímavé výhľady a pomenej turistov v našich pätách. 12/09/19 Karolína Dobiašová Vysoké a Belianske Tatry
Túra Tatranská Javorina – Sedielko – Starý Smokovec Túry cez tatranské sedlá mám veľmi rada, väčšinu z nich (značených) som prešla, niektoré aj viackrát. Jedinou výnimkou bolo Sedielko a bielou na mape svietila aj Zadná Javorová dolina. Ide o túru náročnú na dĺžku dňa a doteraz vždy dostalo prednosť niečo iné. Až počas tohtoročného upršaného tatranského leta to vyzerá na jeden deň bez zrážok, a tak rýchlo oprášim staré plány na prechod zo severu na juh. 09/09/19 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Cez Popradské pleso na Štrbské Pleso Letné prázdniny som zakaždým vítala so starosťou, kam s deťmi, keďže dovolenky toľko nie je. Časom pribudli vnučky a znova je treba vymýšľať program na letné prázdniny. Musím sa priznať, pri vnučkách je to úplne inak. Nestarám sa o ne, iba zábavu máme spoločnú a mňa to veľmi teší, lebo tuším, že aj to je iba do času, kým zase nedospejú. Tento rok to nebolo inak. Keďže Malé Karpaty máme prechodené, vybrali sme si Vysoké Tatry. 05/09/19 Elena Šeligová Vysoké a Belianske Tatry
Túra Jarné Wrota Chalubińskiego Mesiac s mesiacom sa zišiel a máme tu pred sebou vrchol zimnej sezóny. Po upršanom usneženom týždni nás čaká niekoľko dní pekného počasia. Tentokrát pre nás tato vybral výstup do sedla na poľskej strane, a to Wrota Chalubińskiego (slov. Chalubinského vráta). Výstup si spestríme prespaním na horskej chate. 11/08/19 Ondrej Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
Túra NCH Rakytovské plieska (okruh) Dnes konečne aj do Tatier prišlo teplé, skoro letné počasie. Máme chuť na kratšiu vychádzku na menej navštevovaných miestach. Vyberieme si NCH na Rakytovské plieska. Nachádza západne od Štrbského Plesa, v oblasti zasiahnutej vetrovou kalamitou v roku 2004. Chceme si detailne pozrieť, ako si príroda poradila s jej následkami a vychutnať si krásne výhľady v objatí sviežej zelene. 21/06/19 Daniela Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Chata pod Soliskom a Škutnastá poľana s bábom Keď príde do hôr jeseň a začne farbiť všetko svojou pestrou paletou, každý okamih v nej strávený je dvojnásobne krásny. Pre mňa bol taký posledný septembrový deň v roku 2016, ktorý som strávila na vychádzke v slnkom zaliatych Vysokých Tatrách s dcérkou. Výber trasy sme podriadili tomu, že sme mali v nosiči 7-mesačného svištíka, no aj tak sme chceli bližšie k vrcholom, bližšie k modrej oblohe a bližšie k slniečku. 20/06/19 Daniela Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Túra Zbojnícka chata, Rainerova útulňa a Bilíkova chata Aj keď nadovšetko mám nesmierne rád prírodu a turistické podujatia, nie som nejaký extra tatranský vlk, skôr celkom začiatočník. Nikdy ma Tatry nelákali tak, aby som po nich musel liezť a celé ich schodiť. Možno to bolo tým, že som s turistikou začal trocha neskôr, v pokročilejšom veku a stanovil som si iné ciele, ktoré som chcel mať prejdené a prebádané. 20/06/19 Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry
Lezenie Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Je ešte len koniec marca, ale dobrá predpoveď napovedá zotrvanie teplého počasie aj počas najbližšieho víkendu. Rozhodli sme sa preto, že slnečnú sobotu využijeme na dlhšie odkladaný prechod hrebeňa, ktorý začína od Východnej Slavkovskej veže a smeruje na Slavkovský štít. Ide o pomerne známy Vareškový hrebeň, oddeľujúci Veľkú Studenú dolinu od Slavkovskej dolinky. 19/06/19 Michal Mikuláš Vysoké a Belianske Tatry
Túra Beskid, Kasprowy Wierch a Dolina Gąsienicowa v zime V predchádzajúcej časti sme si predstavili prechádzku na hraničný hrebeň v letnom čase. Išlo o preskúmanie terénu pred zimou. Tentokrát sa po takmer rovnakých stopách vydáme bielou Gąsienicowou dolinou, keď bude lákadlom pohľad na zatvorenú slovenskú krajinu Vysokých a Západných Tatier. Na začiatok pridáme krátku prechádzku za výhľadmi ponad Kotlinu Zakopiańsku a na takmer celé Tatry. Posledný deň bude patriť vzácnemu zoskupeniu kolíb - “Bacówiek” na lúke Polana Kopieniec. 18/06/19 Roman Matkovčík Tatry, Západné Tatry, +
Túra Malá Studená dolina Ďalší, v poradí piaty diel zo seriálu Tatranské doliny s deťmi nás privádza do Malej Studenej doliny, v ktorej sa nachádza hneď dvojica chát. Zamkovského chata na jej začiatku a Téryho chata v jej hornej časti, vďaka čomu ide o jednu z najnavštevovanejších tatranských dolín. Na letný turistický výlet sme sa vybrali s ďalšou rodinkou, spolu štyri decká, čo znamenalo, že túra si žila svojím životom a jej opis by bol viac o deťoch ako o doline. Preto robím výnimku a dolinu si obieham ešte raz, tentokrát sólo a v jesennom období. 17/06/19 Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Túra Beskid, Kasprowy Wierch a Dolina Gąsienicowa v lete Frekvencia pomenovania Beskyd/Beskydy je tak častá ako napríklad Magura či Poľana. Pod označením Beskydy si môžeme predstaviť pohorie v Poľsku, v severovýchodnej Morave, na Orave či Ukrajine. Avšak my sa vyberieme na hrebeň Západných Tatier, ktorých najvýchodnejší vrchol je Beskid (slov. Beskyd) 2012 m. V jeho blízkosti si nenecháme ujsť dominantnejší vrchol Kasprovho vrchu (Kasprowy Wierch) s vrcholovou stanicou lanovky a meteorologickým observatóriom. Vychádzku zrealizujeme v lete a v druhom pokračovaní článku v zime, kedy bude pridanou hodnotou pohľad na zatvorenú slovenskú krajinu Vysokých a Západných Tatier. 11/06/19 Roman Matkovčík Tatry, Vysoké a Belianske Tatry, +
Túra Zimná túra na Brnčalku so 6-ročným dieťaťom Šesťročné dieťa, ktoré je už niekoľko rokov "obeťou" svojich turistikou posadnutých rodičov, zvládne už pomerne veľa a už – a zároveň zatiaľ – s radosťou. Vo Vysokých Tatrách počas letnej turistickej sezóny zvládne pohodlne túru snáď na každú horskú chatu. Ale čo v zime? Pokiaľ je chodník prešliapaný alebo nie je veľa čerstvého – ako tomu bolo v januári 2018 – je dobrým cieľom Chata pri Zelenom plese, tzv. Brnčalka. 25/04/19 Ľubomír Mäkký Vysoké a Belianske Tatry
Túra Na Skalnaté pleso z Hrebienka so 4-ročným dieťaťom Vo Vysokých Tatrách je málo túr pre menšie deti, ktoré zároveň neurážajú outdoorového ducha rodiča. Jednou takou túrou je trasa Hrebienok - Skalnaté pleso. Malý turista počas nej zľahka nakukne do vysokohorského prostredia. Výraznou mierou tomu pomáhajú lanovky, ktoré sú pre drobca veľkou motiváciou. Prirodzene je preto trasa dosť frekventovaná. My sme ju na sklonku roka 2015 absolvovali s Kubkom v čase tesne po Vianociach, kedy sú Tatry takmer prázdne. 11/04/19 Ľubomír Mäkký Vysoké a Belianske Tatry
VHT Sedlo pod Ostrvou v zime Druhým rokom je v zime povolený prístup do sedla pod Ostrvou, a keďže nový návštevný poriadok by to chcel zakázať, tak vzhľadom na lavínovú 4-ku v januári bola posledná šanca výstup zrealizovať cez jarné februárové prázdniny. Tým by sme mali prejdenú celú zimnú časť Tatranskej magistrály. Po predchádzajúcich rokoch máme zvládnuté cesty Tatranská Polianka - Sliezsky dom – Hrebienok, Hrebienok – Skalnaté pleso, Skalnaté pleso - Malá Svišťovka – Tatranské Matliare. 28/03/19 Ondrej Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
Tatry
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Tatry“ sa stotožňuje s územím geomorfologického celku Tatry. Pohorie patrí k jadrovým (kryštalickým) horstvám Centrálnych Karpát. Administratívne sa rozprestiera na území Žilinského kraja (bývalý okres Liptovský Mikuláš) a Prešovského kraja (bývalý okres Poprad). Tatry sa rozdeľujú na Západné (Zachodnie) Tatry a Východné (Wschodnie) Tatry vrátane územia v Poľsku. Slovenská časť Západných Tatier sa ďalej člení na: Roháče, Sivý vrch, Osobitá, Liptovské Tatry (Liptovské hole), Liptovské kopy a Červené vrchy. Východné Tatry sa delia na Vysoké Tatry (Wysokie) a Belianske Tatry (Bielskie). K oblasti zaraďujeme priľahlé podhorské územia z Podtatranskej kotliny a Podtatranskej brázdy. Územie pokrýva najstarší národný park Slovenska – TANAP.

Veľhornatina Tatry je najvyšším pohorím oblúka Karpát. Zároveň sú najvyšším pohorím na Slovensku. Kulminujú vrcholom Gerlachovského štítu s výškou 2654,4 m n. m. Krajinný celok vysokohorského typu s ostro rezaným reliéfom predstavuje výraznú prírodnú bariéru. Výškový rozdiel medzi centrálnymi časťami Tatier a priľahlými zníženinami (kotliny a brázdy) sa pohybuje medzi 800 – 1800 m, čo sú maximálne hodnoty pre Slovensko. Tatry sa rozprestierajú nad vrstevnicou 850 m a približne 2/3 plochy ležia nad 1400 m, teda patria k vysokohorskému stupňu. Väčšina túr vedie v náročnom horskom prostredí. Horstvo má najkvalitnejšiu sieť turistických značených trás na Slovensku. Treba počítať s vysokým počtom návštevníkov pre veľkú atraktivitu prírodného prostredia. Zo športových činností dominuje pešia a vysokohorská turistika. Ďalej zjazdové lyžovanie, horolezectvo a skialpinizmus. Veľhorský charakter pohoria podmieňuje častý výskyt lavín.