Túra Zliechov – Považská Bystrica – Púchov Strážovské vrchy a podhorie Javorníkov v okolí Púchova a Považskej Bystrice mám veľmi rád. V oboch prípadoch sa krajina v týchto miestach vyznačuje veľkou pestrosťou. Hlboké lesy striedajú horské lúky, členitý terén zase oblé chrbty. Korunu kraju nasadzujú viaceré dominantné bralnaté vrchy s monumentálnymi výhľadmi. A práve tieto fakty ma koncom tohoročného leta navnadili k dvojdňovému vandru. 30/11/17 Anton Zahradník Javorníky, Strážovské vrchy
Túra Slovenská 56-stka alebo od Burdy až na Gerlach 1. V jednom z mojich atlasov, čo mám dlhší čas, ma vždy zaujala jedna mapa, ktorú som rád študoval. Bola to mapa všetkých slovenských pohorí a ich najvyššie vrchy. Je ich presne 56. A tak mi na začiatku leta 2017 napadol, možno aj trochu strelený, nápad: “Prečo ich všetky do roka neprejsť?” Tak ako majú horolezci korunu Himalájí a sveta, tak ja som si vymyslel svoju pomyselnú korunu Slovenska. A o tomto bude séria článkov. 27/11/17 Pavel Forgáč Pohronský Inovec, Štiavnické vrchy, +
Túra Okolo Podskalského Roháča V Súľovských vrchoch sa môžete vybrať kamkoľvek, vždy pôjdete okolo krásnych zlepencových brál. Predsa len, na Podskalskom Roháči je takýchto skál viac. Na TuristickaMapa.sk je veľa krásnych obrázkov, čo spôsobilo, že som si kopec zaradil do zoznamu. Nuž a po debate s Michalom a diskusii na Hikingu som prestal váhať a vybral som sa na prechádzku. Samozrejme, nešiel som iba na Podskalský Roháč. Túru som si predĺžil až do Prečína. 23/11/17 Martin Knor Súľovské vrchy
Túra Levice – Vápnik (Šiklóš) – Čankov Aj tento rok som sa dostal na rehabilitačný pobyt v kúpeľoch Dudince. Keďže som na rozdiel od predchádzajúcich rokov išiel sám, rozhodol som sa venovať rozhľadniam v širšom okolí Dudiniec. Ako prvé dve sa ponúkali rozhľadňa na Kalvárii priamo v Leviciach a kúsok ďalej, na travertínovej kope Vápnik (Šiklóš). Pátraním po internete sa ukázalo, že vežu na Kalvárii kvôli absolútne nemožným návštevným hodinám jednoducho nemôžem navštíviť, lebo by som sa nedostal včas späť do Dudiniec. 17/11/17 Miroslav Svítek Podunajsko
Cyklotúra Hrádza Sereď – Váhovce – Šaľa s novým asfaltom Po niekoľkých rokoch snaženia a nespočetného množstva otázok, prianí a žiadostí sa milovníci cykloturistiky konečne dočkali. Vážska cyklotrasa vedúca od Serede, časť Horný Čepeň, cez Sereď, Dolnú Stredu, Váhovce, Únovce–Kaskády až po Šaľu, v dĺžke 25 km sa dočkala pokládky asfaltového povrchu. Na korune pravej strany hrádze vodného diela Kráľová skvalitní pôžitok pri absolvovaní trasy. Podľa predbežného harmonogramu by mali byť práce hotové do konca októbra 2017, a potom nič nebráni tomu, aby ste sa pohodlne, rovinatým terénom vybrali spoznávať krásy tunajšej prírody i okolia. 02/11/17 Milan Války Podunajsko
Túra Za skalnými bránami v okolí Mojtína Vlani som prešiel okruh cez Mojtínsku jaskyňu, Rohatín, Ostrú Malenicu, Rohatú skalu a okolie Mojtína sa mi zapáčilo. Tento rok som sa do oblasti vrátil a pozrel som si skalné brány na Čiernom vrchu a pod Rakytníkom. Prechádzka sa napriek chladnejšiemu počasiu vydarila. Keďže som chodil zväčša mimo turistických značiek, videl som pomerne veľa zveri. 01/11/17 Martin Knor Strážovské vrchy
Túra Skryté poklady Malých Karpát - Ostrý vrch Keď som v decembri 2015 na Skalnatej vykročil trávnatým svahom do doliny, užasnuto som zastal. Keby som mal klobúk, tak ho starosvetsky zložím z hlavy a vzdám poctu vrchu, ktorého vznešené tvary vymaľovalo nízke slnko pred Kračúnom. Ako som mohol doteraz prehliadnuť toľkú krásu? Ňúral som sa v mape a objavil jeho výstižný názov - Ostrý vrch a zo skúsenosti som vedel, že nebudem mať pokoja, kým na ňom nezanechám odtlačky mojich topánok. 29/10/17 Pavol Timko Malé Karpaty
Túra Z Veľkého Tribeča na Vres a Kozlicu Keď sme s partiou pri májovom prechode Tribeča vzhľadom na nelichotivé predpovede počasia zvolili červenú značku, motajúcu sa v blízkosti civilizácie, Peter prehlásil, že je škoda, že hrebeň s Medvedím a Javorovým vrchom nezažijeme. Vraj je tam pekne. O necelý rok som sa v zime na Tribeč vrátil s úmyslom doplniť vedomosti z vlastivedy a uvidieť „to pekné“. 26/10/17 Radoslav Jurčina Tribeč
PR Mohyla na Bradle a rozhľadňa na Brestovci Život medzi kopcami. Aj tak by sa dal charakterizovať myjavský región. Pre jeho typické rozptýlené osídlenie si vyslúžil názov kopanice. Kopcovité územie Myjavy je ohraničené Karpatmi, na severe Bielymi, na juhovýchode Malými. Myjavu zdobí osobitná architektúra. Novodobým monumentom v regióne je Mohyla na Bradle, ktorá vzdáva hold M. R. Štefánikovi. 25/10/17 sponzorovaný článok Západ
Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. 19/10/17 Peter Straka Biele Karpaty
Túra Jarné Súľovské skaly Túto jar sme mali s mamou dlhodobo dohodnutý babský víkend v Súľovských skalách a okolí Trenčína. Počasie vyšlo len tak napoly, modrá obloha síce nebola, ale ani nepršalo, a tak sa nám podarilo absolvovať asi najatraktívnejší okruh cez Súľovské skaly, vrátane Šarkanej diery s vynoveným istením. Súľovské skaly sú nádherné v akomkoľvek počasí, a tak napokon kombinácia sivomodrej oblohy, sviežej jarnej zelene a bielych skál bola dosť zaujímavá na to, aby som si sadla k písaniu článku. 13/10/17 Soňa Mäkká Súľovské vrchy
Túra Púchov – Vršatec – Dubnica nad Váhom Biele Karpaty sú v mojom prípade z väčšej časti Terra Incognita, no už dlhé roky mi počas ciest Považím nejako zátylkom chodia mravce, kedykoľvek otočím pohľad na Vršatec. Kedysi som tu po okolí liezol, chcelo by to nostalgicko-turistickú výpravu na dávno zabudnuté miesta. Pôvodne som chcel vyraziť z Púchova, prejsť Vršatec a potom zatočiť na Moravu a skončiť pri skalách v Lidečku, ale napokon sme za pochodu zmenili konečný cieľ, však v texte to objasním. Veď improvizácia je moja druhá prirodzenosť. 08/10/17 Pavol Timko Biele Karpaty
Správa Nový Chodník J. M. Hurbana (Senica – Hlboké) Na hodine Slovenského jazyka, i keď to bolo veľmi dávno, mi bol J. M. Hurban veľmi sympatický. Preňho sme boli samostatný kmeň v Slovanstve a vedel, že pre národné prežitie je slovenský jazyk veľmi dôležitý. Klub slovenských turistov v Senici na znak vďaky a uznania jeho výnimočnosti pri príležitosti 200. výročia jeho narodenia vyznačil nový turistický chodník do Hlbokého, v ktorom Jozef Miloslav Hurban pôsobil. 07/10/17 Elena Šeligová Záhorie
Túra Okolo priehrady Lučina V západnej časti Slovenska, alebo skôr za západnou hranicou Slovenska, od nepamäti zdieľa naša krajina krásnu pahorkovitú krajinu spoločne s Moravou. Zdieľanie je asi vrodené, vlastne to berme, že je to tak od čias Veľkomoravskej ríše. A to si musíme povedať už sú poriadne dejiny. Všeobecne je to tradovaná oblasť ako Slovensko-moravské – alebo – Moravsko-slovenské pomedzie. Je to nádherný kraj dlhých jemných pahorkových výstupov a zostupov, takisto kraj dobrých ľudí podobnej nátury, ako je tá naša. 26/09/17 Vladimír Popluhár Biele Karpaty
Túra Krajné – Veľký Plešivec – Vaďovce – Višňové Po návrate z rozpálenej, skalnatej, horiacej a často bezstromovej Čiernej Hory som zatúžil po túlaní po nízkych kopcoch v tieni stromov. Zároveň som si tak mohol vyškrtnúť posledných päť kopcov z Malých Karpát medzi Jablonicou a Novým Mestom nad Váhom, ktoré som ešte nenavštívil. V piatok po práci som docestoval k rodine v Krakovanoch, pospomínal si na detstvo a ráno v sobotu ma autobus o 6.32 h odviezol do Krajného. 20/09/17 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Západ
- Základné informácie o oblasti

Turistická oblasť „Západ“ zaberá západnú časť Slovenskej republiky. Ide o Bratislavský, Trnavský, Trenčiansky a Nitriansky kraj. Rozmanitá krajina pokrýva Západopanónske panvy (Viedenská panva a Malá Dunajská kotlina) a juhozápadné výbežky Západných Karpát, siahajúce až k Dunaju a Morave. Konkrétne ide o pohoria Biele Karpaty, Chvojnická pahorkatina, Malé Karpaty, Myjavská pahorkatina, Podunajská pahorkatina, Považský Inovec, Strážovské vrchy, Súľovské vrchy, Tribeč a Žiar. Okrem karpatských horstiev sme do oblasti zahrnuli aj nížinné celky a to Podunajskú nížinu, Záhorskú nížinu a tiež Považské podolie, Hornonitriansku kotlinu a Dolnomoravský úval. Z veľkoplošných chránených území zasahujú do opisovanej oblasti CHKO Záhorie, CHKO Biele Karpaty, CHKO Malé Karpaty, CHKO Strážovské vrchy, CHKO Ponitrie a CHKO Dunajské luhy.

Spomenuté pohoria patria k nižším horstvám Slovenska. Väčšina vrcholov nedosahuje ani 1000 m n. m. Výškové rozpätie je od 103 m na Dunaji pri Štúrove až do 1213 m v Strážovských vrchoch. Sieť značených horských chodníkov slúži pre pešiu turistiku a ochranné hrádze pozdĺž riek s obľubou využívajú cykloturisti. Oblasť je tiež vhodná pre horskú cyklistiku. Korytá Moravy, Malého Dunaja a Hrona lákajú vodákov na ich splavovanie. Terény sú od ľahkých po náročnejšie, vhodné pre rodinnú rekreáciu. Z rozmanitých prírodných scenérií si vyberie každý.