Túra Tri koruny z Červeného Kláštora Pieninský národný park je najmenší národný park na Slovensku s rozlohou iba 37,5 km². Chystáme sa tam asi rok, ale keďže oblasť je známa pltníctvom a splavom, vrchol letnej sezóny je tam mimoriadne preplnený a zohnať ubytovanie na poslednú chvíľu je takmer nemožné. A tak sme sa k tomu dostali až teraz. Niečo pred Silvestrom mi došlo, že hneď druhý novoročný víkend je predlžený, takže treba niečo spáchať. Nemusel som dlho uvažovať, a rozhodnutie padlo na Pieniny, konkrétne Červený Kláštor a okolie. dnes Dominik Chňapko Pieniny
Túra Sása – Babiná – Mäsiarsky bok – Krupina Miniseriál o túrach v širšom okolí Dudiniec ukončím popisom prvej túry, na ktorej som si overil, aké je skvelé, že obnovili prevádzku vláčika. Do obce Sása by som sa autobusom z Dudiniec dostal až o 11.24 h a to je na začiatok túry poriadne neskoro. Objavil som krásne kamenné polia, ktoré sa vyrovnajú Kamennému moru vo Vyhniach a asi sa o nich vo všeobecnosti veľa nevie. včera Miroslav Svítek Krupinská planina
Túra Hlbocký vodopád s deťmi Silvester 2019 strávime u kamarátky v Súľove. Prichádzame deň vopred, a aby sme vyvetrali deti k nejakému zaujímavému cieľu, vyberáme sa na nenáročnú prechádzku k Hlbockému vodopádu. Pri nenápadnom skvoste Súľovských skál sme doteraz ešte neboli. 13/02/20 Andrea Morongová Súľovské vrchy
Túra Zaniknuté dediny (1) – Horné Opatovce Ľudia často odchádzajú z rodiska za poznaním, za prácou, za niečím lepším... Pokiaľ sa človek rozhodne pre odchod sám, je to v poriadku. No sú okolnosti, kedy človek musí opustiť svoj dom nedobrovoľne. Počas existencie ľudstva sa neraz stalo, že nielen jedinec, ale často celé spoločenstvá museli opustiť svoje domovy. 12/02/20 Danka Tomášiková Štiavnické vrchy
Túra Silická planina – Brzotínska a Dievčenská skala Jedna ruka stačí na spočítanie turisticky značených vyhliadok v celom Slovenskom krase. Hneď dve z nich sa nachádzajú na Silickej planine, presnejšie na jej severnom okraji. Poskytujú výhľady na severný obzor, kde sa priamo pod planinou nachádza Rožňavská kotlina, obkolesená hradbou hôr. Práve sem by som rád zaviedol čitateľa v tretej časti seriálu článkov o vyhliadkach Slovenského krasu. 10/02/20 Peťo Nový Slovenský kras
Túra Pezinská Baba – Pajštún – Borinka Už sa mi viackrát potvrdilo, že neplánované akcie bývajú najlepšie. A ukázalo sa to aj teraz. Pôvodne sme s Radom a Romanom mali byť v tento víkend na úplne inom mieste. Po dlhom čase sme sa chceli zase celá partia spoločne stretnúť, no keďže chata na strednom Slovensku sa na poslednú chvíľu zrušila, vymysleli sme si náhradný program. 09/02/20 Zdeno Vasilišin Malé Karpaty
Túra Rokoš trochu ináč z Uhrovského Podhradia Strážovské vrchy som si obľúbil kvôli ich členitosti a rozmanitosti. V južnej časti, v Nitrických vrchoch, patrí k najkrajším kopcom Rokoš. Začiatkom roka som sa naň vybral z Uhrovského Podhradia. Pre výstup som si zvolil hrebeň Malých Zrubísk, pre zostup Žernovskú dolinu. 07/02/20 Martin Knor Strážovské vrchy
Túra Dubnický NCH na Hradište Skoro jarné počasie prebiehajúcich vianočných sviatkov a nepríjemný pocit záhaľky ma prinútili k drobnejšej aktivite. Hlasno citujem charakteristiku plánovanej vychádzky z internetu: „Trasa je nenáročná, vhodná hlavne pre rodiny s deťmi a v každom ročnom období.“ Nalamujem totiž aj partnerku k troške aktivity. Takému popisu neodolá. Sme už síce veľmi odrastenejšie deti, ale čerstvý vzduch ani nám neublíži. 06/02/20 Vladimír Mikuš Strážovské vrchy
Reportáž Diaľkový pochod Dorota 2020 Keď som koncom minulého roka v tombole vyhrala danajský dar, štartovné na Lazovú stovku, bolo mi jasné, že treba natrénovať nejaké viackilometrové túry. Tak sa už druhýkrát tento rok dohadujem so skúseným diaľkoplazom Mirom na diaľkovom pochode v Malých Karpatoch. Trasa pochodu s názvom Dorota má 43 km a vedie po hrebeni a oboch stranách Malých Karpát medzi Bratislavou, Svätým Jurom a Borinkou. 03/02/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra Zimná Poľana – biele peklo na snežniciach Zimu so snehom a mrazom mám veľmi rád a pohyb v takejto krajine na snežniciach obzvlášť. Lenže na takéto potulky a prespávanie je mimoriadne ťažké nájsť parťáka. Keď mi kamarát Phalike oznámil, že si kúpil zimný spacák a chcel by ho vyskúšať, neváhal som ani chvíľu. Určili sme si termín a zvažovali, kam sa spolu vydáme. Obaja obľubujeme tzv. nekomerčné, čiže neznáme a málo navštevované končiny, a preto sme sa nakoniec zhodli na Poľane. Trasu sme vymysleli tak, aby sme využili mnou overený salaš na Šajbianskej Bukovine a zároveň novú útulňu Javorinka nad Hriňovou. 01/02/20 Martin Baniari Poľana
Túra Stolica – okruh z Rejdovej Na prelome novembra a decembra počasie praje turistike aj vo vyšších polohách. Hory ešte stále nepokryla súvislá vrstva snehu, ktorej by som sa rád vyhol. Po prezeraní máp a možností ubytovania na noc volím okruh z Rejdovej na najvyšší vrchol Slovenského rudohoria - Stolicu. No trasu by som pokojne mohol nazvať aj exkurziou po kalamitiskách a rúbaniskách. 31/01/20 Stanislav Ďurica Stolické vrchy
Túra Silvestrovský okruh z Lesnice s deťmi Posledný deň roku 2019 sme sa rozhodli spestriť si nenáročnou prechádzkou v Pieninách, v okolí Lesnice. Náš prvý pokus v oblasti začal presne pred rokom. Vtedy sme chceli od miestnej školy cez sedlo pod Šafranovkou prejsť na poľskú chatu Orlica a odtiaľ popri Dunajci späť do Lesnice. Keďže sa nám nepodarilo okruh absolvovať celý, tentokrát sme si povedali, že to skúsime v opačnom smere. 30/01/20 Mirka a Milan Kvietkovci Pieniny
Cyklotúra Panónsky háj – popod stáročné duby Panónsky háj na mape vyzerá ako nenápadný lesík. Je obkolesený poľami a zástavbou Čiernej Vody, časti obce Chorvátsky Grob. Tento úzky pásik zelene je však zvyškom oveľa väčšieho dubovo-brestovo-jaseňového lesa, takzvaného riedkolesa, ktorých už máme na Slovensku minimum. Pod konármi dubov, ktoré pamätajú 16. storočie, sa pásol dobytok, ktorý pomáhal vytvárať jedinečné územie s množstvom vzácnych rastlín a živočíchov. 30/01/20 Soňa Mäkká Podunajsko
Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (2) Ráno opúšťam izbu dosť pred šiestou. Ivan zostáva aj na raňajky, žiadne plány nemá. Len kurz na sever, uvidí, kam to dá. Zachytí ma mobilom v plnej poľnej medzi dverami. Ja sa revanšujem jeho snímkou v posteli. Čaká ma dnes ozaj dlhý deň, minimálne na úrovni včerajšieho. 26/01/20 Vladimír Mikuš Javorníky, Biele Karpaty
Reportáž Ako sme označovali vrcholy pre nový OTO Ak sľúbi niekto niečo spraviť, som tak naivný, že si myslím, že to aj spraví. Po vyše dvoch mesiacoch čakania na označenia vrcholov pre nový OTO 24 vrcholov MK v BSK a zistení, že sľub zostal sľubom, vzal som veci do svojich rúk. Známa mi vytlačila na A4 označenia štyroch kopcov nad Bratislavou, a keďže som mal deň dovolenky, mohol som vyraziť. Kamarátka sa pridala, „lebo ve dvou se to lépe táhne“. 25/01/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty