Túra Čierna dolina, lom Prašnica a Dolná Prašnica Začiatok augusta 2018 je veľmi horúci. Horúčavy trvajú už niekoľko týždňov, paneláky sú rozpálené a človeku sa žiada zaliezť niekam do chládku. Na horách by bolo chladnejšie, ale množstvo ľudí na hrebeňoch odrádza. Slovenský raj s jeho tienistými roklinami je ďaleko a v okolí máme väčšinu chladnejších dolín schodených, a tak voláme Janke, nech dačo vymyslí. Ponúkla nám dolinu Čierno (Čierna dolina) a dolinu Dolná Prašnica. Vraj sa schladíme. včera Danka Tomášiková Kremnické vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Krížový vrch z Levočskej doliny Počas našich turistických výletov po východnom Slovensku sme jedno pohorie neustále obchádzali. Levočské vrchy so svojou povesťou bývalého vojenského priestoru a s jednou turistickou značkou tiahnucou sa krížom cez pohorie nemohli byť lákadlom pre rodinnú turistiku. Keď sme však už v iných pohoriach zaznamenávali druhú, či ešte častejšiu návštevu, prinútil som sa nulu na konte Levočských vrchov zmazať. Po detailnom štúdiu máp padol výber na Krížový vrch, ktorý leží dostatočne na okraji pohoria, aby sme to štýlom tam a späť zvládli s našimi školákmi bez vážnejších problémov. 21/09/18 Peťo Nový Levočské vrchy
Cyklotúra Vajskovská dolina Už dlhšiu dobu nás lákala Vajskovská dolina, ktorú mnohí prirovnávajú k divokej Tichej doline v Tatrách. Je jednou z najkrajších dolín Nízkych Tatier a v celej doline je režim ticha. Nachádza sa tu Vajskovský vodopád vysoký 9 m. V Kulichovej doline je pamätník jednej z najväčších lavínových tragédií na Slovensku, v roku 1956 tu zahynulo pod snehom 16 lesných robotníkov. 20/09/18 Tatiana Filipková Nízke Tatry
Túra Podhradí nad Dyjí – Čížov 6. etapa KPG Ani priam tropické horúčavy ma neodradili od pokračovania môjho putovania popri Dyji. Nemám rád túry, kde človek tŕpne, či dobehne na jediný možný spoj a na tejto túre som mal tri také možnosti. Komplikovala to ešte rekonštrukcia železničnej trate medzi Břeclavou a Znojmom, kde som sa obával zdržania pre prekládku bicyklov medzi autobusom a vlakom. Ale buď ma má niekto hore rád, alebo som si to len tak fantasticky naplánoval a dodržal itinerár. 18/09/18 Miroslav Svítek Česko
Túra Orchidey v Beskydskom predhorí Jar je vo svojej druhej polovici, všetko naokolo rastie, kvitne, lúky sú plné rôznych kvetov a všetko čaro prírody len zvýrazňuje dokonalosť, farebnosť, čarovnosť našej nádhernej krajiny. Práve kvitnutie orchideí je jedna pestrá paleta rôznych druhov kvetov, ktoré u nás na niektorých miestach rastú. Práve preto by som rád niektoré miesta aj spoznal a navštívil. Viem, že rastú voľne v prírode a medzi inými aj najväčšia naša orchidea - črievičník papučkový (Cypripedium calceolus). Klub slovenských turistov Krokus Hanušovce nad Topľou každoročne usporadúva v máji turistické podujatie. Konečne pre tento rok si ho zaraďujem do kalendára. 17/09/18 Marián Jaššo Nízke Beskydy
Túra Ľutina – Minčol – Kyjov – Pusté Pole na jar Čergov som akosi dlho obchádzal na svojich turistických cestách. Iste, celkom nespravodlivo. Rozhodnutie napraviť tento stav prišlo na jar 2018. Voľba padla na záver apríla s očakávaním pekného počasia, nastupujúcich dlhých a príjemne teplých, nie však horúcich dní. Napokon sme tu strávili štyri dni a v článku ponúkam opis túry najvyššie položenými partiami Čergova, hneď v druhý deň po príchode do regiónu. 16/09/18 Vladimír Kobza Čergov
Túra Želobudzká skalka a zaujímavosti Poľany Poľana je celkom divoké pohorie s peknými, zašitými lokalitami a našťastie to nie je NP, takže sa tam dá okrem malopošných rezervácií pekne tárať aj mimo značiek. Želobudzká skalka je skalný útvar, dobre viditeľný z mnohých miest Zvolenskej kotliny. Lákala ma už dávno, no cez víkend verejná doprava do Podpoľania chodí veľmi zriedka, takže som to odložila až na dôchodok. Vo štvrtok, posledný májový deň, sme sa konečne vybrali pozrieť si ju zblízka. 15/09/18 Danka Tomášiková Poľana
Túra Zo Zlatej Idky do Rožňavy - 2. časť Ťažko sa nám s plnými brušiskami vstáva, no nemôžeme tu sedieť večne. Kúpeľným parkom sa vraciame na turistický chodník. Smrekovo-bukovým lesom mierne stúpame do Štóskeho sedla. Do sedla sa nám ako tak podarí vytráviť výdatný neskorý obed. Križujeme hlavnú cestu zo Smolníka a obdivujeme zaujímavý kostol, ktorý tu stojí. Keby bolo treba, kľudne sa tu dá schovať pred dažďom a prípadne prespať. 14/09/18 Zdeno Vasilišin Volovské vrchy
MTB Sihlianskou planinou krížom-krážom za jeden deň Už dlho mi vŕtalo v hlave pokušenie, či by som v mojom dôchodcovskom veku zvládol prejsť krížom-krážom tam aj späť cez celú Sihliansku planinu za jediný deň. Samozrejme že nie pešo, ale na horskom bicykli. A tak, keď konečne ustali úmorné horúčavy, povedal som si, že nastal správny čas. Cykloturistika vo Vrchoch na Sihlianskej planine je mojou srdcovou záležitosťou. Je tam neobyčajne pestrá krajina, zaujímavé osídlenie, nádherné prírodné zákutia, perfektné diaľkové výhľady, ale hlavne príjemná pohoda. Ten, kto tam bol, vie o čom hovorím. Je ako nevybrúsený drahokam. Zatiaľ... 13/09/18 Miroslav Pilát Veporské vrchy
Túra Bralo Krasín nad Dolnou Súčou Dolná Súča neďaleko Trenčína sa môže pochváliť veľmi peknou dominantou, vápencovým bralom so zrúcaninou hradu. Z hradu síce veľa neostalo, každopádne návštevu tohto miesta som mala vďaka rôznym fotkám dlhodobo v pláne. Najmä tie s výhľadmi na rozkvitnuté stromy ma motivovali, aby som sem išla v apríli. 12/09/18 Soňa Mäkká Biele Karpaty
Túra Vysoké Tatry: Záverečná na Svinici Dnes už neviem, ako a kedy vznikol tento nápad, ale za jeho korene považujem svoju prvú väčšiu tatranskú túru z roku 2011, Kriváň. Ku Kriváňu sa postupne pridali ostatné značené štíty, k štítom sedlá, doliny a plesá. Priam to človeka začalo zvádzať k vyjadreniam, ktorými sa občas oháňajú niektorí jedinci. „Tatry? Jáj, tie mám už celé prechodené.“ Áno, prejsť celé Tatry, to by bolo. Ale čo si pod "celými Tatrami" predstaviť? Niekomu na také tvrdenie stačí, že bol jedenkrát na Kriváni, Rysoch a v Priečnom sedle, inému by nestačili ani výstupy na všetky pomenované štíty v každom ročnom období. 10/09/18 Michaela Truhlíková Vysoké a Belianske Tatry
Túra Baboletné Ostrôžky z Píly do Luboreče Počas mojej prvej návštevy Ostrôžok si ma pohorie zo Slovenského stredohoria hneď získalo a stalo sa jedným z mojich najľúbivejších. Preto bolo hneď jasné, že sa sem musím niekedy vrátiť. Akurátny čas pre Ostrôžky nastal počas lanského babieho leta a stačilo len vyraziť. 09/09/18 Henrich Tomáš Ostrôžky
Túra Pomalošľapom na Zákľuky Na Zákľuky som už narazil dávno na rôznych fórach, nepochybujem, že táto lokalita je tak trochu srdcovka pre veľa ľudí. Ale tentokrát prišiel podnet na návštevu tohto čarovného miesta úplne bizarným spôsobom: počas služobnej cesty do Spišskej sme leteli v maličkom dvojmiestnom lietadle späť Pohroním a zrak mi pritiahol tiahly lúčnatý hrebeň po ľavej ruke. Ešte v ten večer som sa ňúral v mape a bolo rozhodnuté. Sem musíme niekedy prísť peši! 07/09/18 Pavol Timko Veporské vrchy, Poľana
Túra Rodinný výstup na Kozí chrbát z Donovál Keď nám na Donovaloch zostal posledný poldeň voľna, rozhodli sme sa, že s našimi školákmi vystúpime na najvyšší vrch ďalšieho slovenského pohoria. Typická júlová predpoveď počasia, teda ráno jasno, na obed oblačno a poobede možný dážď nám tiež vyhovovala, vybrali sme sa teda prejsť Kozí chrbát. Bolo potrebné sa trochu zorientovať v názvoch, lebo tunajší Kozí chrbát totiž nepatrí do Kozích chrbtov ležiacich pod Tatrami. Tie síce majú svoj najvyšší vrch tiež Kozí, ale kameň. Kozí chrbát je tiež najvyšší vrch, ale v Starohorských vrchoch. Teraz, keď je to jasné, môžeme vyraziť. 03/09/18 Peťo Nový Starohorské vrchy
Túra Prechod malebnou Veľkou Fatrou Veľká Fatra ma upútala svojou divokosťou, tajomnými pralesmi, hlbokými dolinami, zaujímavými skalnými útvarmi, prírodnými rezerváciami a nádhernými bralnatými aj hôľnymi kopcami. Už dlhšiu dobu nás lákala predstava prechodu časti hrebeňa Veľkej Fatry. 02/09/18 Tatiana Filipková Veľká Fatra a Choč