Bežky Javorníky na bežkách (Kohútka – Kasárne) Letná sezóna sa skončila a všade vládne skôr sychravé novembrové počasie. Teploty pomerne klesli, čo spôsobilo, že vo vyšších polohách boli podmienky, aby napadol sneh, nižšie skôr často pršiavalo. Po poslednom ochladení a snežení sa ale stav na Javorníkoch dosť vylepšil. Vybrali sme sa preto vyskúšať prvýkrát túto zimnú sezónu bežky. dnes Michal Mikuláš Javorníky
Túra Z Vlkolínca k útulni Limba pod Rakytovom Znovu som na začiatku cieľa. To som si spomenul na známy citát všetkých turistov: „Cesta je cieľ.“ Pekný to citát – niečo v tomto zmysle je vyryté na obelisku vrchu Roštún-Vápenna. A to platí pre všetkých nás, ktorých vždy po určitom čase začnú svrbieť nohy, páliť chodidlá v očakávaní obutia vyšúchaných turistických bagančí alebo vibrám, čakajúcich na poličke pre turistické potreby. včera Vladimír Popluhár Veľká Fatra a Choč
Reportáž Ultralemkowyna 2017 Niekedy na konci roka 2016, po absolvovaní mojich prvých maratónov vrátane skyverzie, som si povedal, že je čas posunúť hranicu a skúsiť poriadne ultra. Nepamätám si kedy a kde som sa dozvedel o Ultralemkowyne v Poľsku. Keď som sa niekedy v zime chcel na ňu zaregistrovať, všetky miesta na 70- aj 80-kilometrové trate boli obsadené. A to do štartu ostávalo viac ako trištvrte roka. 12/12/17 Vlado Frický Nízke Beskydy, Poľsko
Túra Náučný chodník Stráž - okruh z Vinice Vyberieme sa na juh Krupinskej planiny, do nie až tak veľmi navštevovanej oblasti, ktorá však má čo ponúknuť – výhľady, skaly, jazierko... Náučný chodník Stráž v obci Vinica je podľa mňa ideálny pre rodiny s deťmi, množstvo atrakcií je neďaleko od seba a deti sa nemajú čas nudiť. 11/12/17 Vladimír Prutkay Juhoslovenská kotlina, Krupinská planina
Túra Firceng a Vrábliková skala z Novej Bane Ako sme hľadali jednu skalu a našli ich veľa. Radi sa s manželom túlame po zaujímavých a menej známych miestach v našej prírode. Vôbec nám neprekáža, že tam nevedie značený chodník a často ani žiadny chodník. Ja som „ideový vodca“, čiže dačo vymyslím a na Ľubkovi je praktická časť. 10/12/17 Danka Tomášiková Pohronský Inovec
Túra Rozhľadňa Opavská hora a Prašný vrch Pri plánovaní, čo budem robiť vo voľnom čase po absolvovaní procedúr v Dudinciach, som narazil na štyri rozhľadne v blízkom okolí. Tri z nich, na Opavskej hore, Prašnom vrchu a Stráži, boli dokonca relatívne blízko seba. Lenže ak nemáte auto, tak jediný spoj, ktorým sa dajú navštíviť aspoň dve z nich, ide z Dudiniec o 10.33 h, a to nestojí v Opave. Štvrtý deň pobytu sa mi podarilo preložiť si jednu procedúru na siedmu hodinu, namiesto obeda si objednať balíček a mohol som vyraziť. 04/12/17 Miroslav Svítek Krupinská planina
Túra Rodinný výstup na čergovský Minčol z Kyjova V sérii článkov z našich výstupov na výhľadové vrchy zavítame prvýkrát do pohoria Čergov, ktoré leží v trojuholníku medzi mestami Bardejov – Prešov – Stará Ľubovňa. Za cieľ si volíme hneď najvyšší vrchol, zvaný Minčol a to pre jeho pomerne nenáročnú dostupnosť z dedinky Kyjov. O Minčole som vedel iba to, že tam domáci chodia na borovnice (čučoriedky) a že by z neho malo byť vidieť Tatry. Po ceste sme však prechádzali údoliami s dosť silným jesenným oparom prežiareným slnečným svetlom, pekné výhľady preto vôbec neboli isté. 03/12/17 Peťo Nový Čergov
Túra Zliechov – Považská Bystrica – Púchov Strážovské vrchy a podhorie Javorníkov v okolí Púchova a Považskej Bystrice mám veľmi rád. V oboch prípadoch sa krajina v týchto miestach vyznačuje veľkou pestrosťou. Hlboké lesy striedajú horské lúky, členitý terén zase oblé chrbty. Korunu kraju nasadzujú viaceré dominantné bralnaté vrchy s monumentálnymi výhľadmi. A práve tieto fakty ma koncom tohoročného leta navnadili k dvojdňovému vandru. 30/11/17 Anton Zahradník Javorníky, Strážovské vrchy
Túra Slovenská 56-stka alebo od Burdy až na Gerlach 1. V jednom z mojich atlasov, čo mám dlhší čas, ma vždy zaujala jedna mapa, ktorú som rád študoval. Bola to mapa všetkých slovenských pohorí a ich najvyššie vrchy. Je ich presne 56. A tak mi na začiatku leta 2017 napadol, možno aj trochu strelený, nápad: “Prečo ich všetky do roka neprejsť?” Tak ako majú horolezci korunu Himalájí a sveta, tak ja som si vymyslel svoju pomyselnú korunu Slovenska. A o tomto bude séria článkov. 27/11/17 Pavel Forgáč Pohronský Inovec, Štiavnické vrchy, +
Túra Banský náučný chodník Rákoš pri Rožňave Moja rodná Rožňava je starobylé banícke mesto, ktorého banícka sláva však už pominula. Po stáročia sa tu ťažili rudy medi, železa, ale i zlata, striebra a ortuti. Celé generácie obyvateľov Rožňavy a okolia v baniach zarábali na svoje živobytie, ani ja som nebol výnimkou. Prišla však nová doba, na prelome tisícročí bane pozatvárali a rožňavské baníctvo sa stalo históriou. 24/11/17 Viktor Baláž Volovské vrchy
Túra Okolo Podskalského Roháča V Súľovských vrchoch sa môžete vybrať kamkoľvek, vždy pôjdete okolo krásnych zlepencových brál. Predsa len, na Podskalskom Roháči je takýchto skál viac. Na TuristickaMapa.sk je veľa krásnych obrázkov, čo spôsobilo, že som si kopec zaradil do zoznamu. Nuž a po debate s Michalom a diskusii na Hikingu som prestal váhať a vybral som sa na prechádzku. Samozrejme, nešiel som iba na Podskalský Roháč. Túru som si predĺžil až do Prečína. 23/11/17 Martin Knor Súľovské vrchy
Túra Levice – Vápnik (Šiklóš) – Čankov Aj tento rok som sa dostal na rehabilitačný pobyt v kúpeľoch Dudince. Keďže som na rozdiel od predchádzajúcich rokov išiel sám, rozhodol som sa venovať rozhľadniam v širšom okolí Dudiniec. Ako prvé dve sa ponúkali rozhľadňa na Kalvárii priamo v Leviciach a kúsok ďalej, na travertínovej kope Vápnik (Šiklóš). Pátraním po internete sa ukázalo, že vežu na Kalvárii kvôli absolútne nemožným návštevným hodinám jednoducho nemôžem navštíviť, lebo by som sa nedostal včas späť do Dudiniec. 17/11/17 Miroslav Svítek Podunajsko
Túra Hradisko – výhľadový okruh zo Slanského sedla Slanské vrchy tvorí, najmä pri pohľade zo západu, jednoduchá reťaz samostatných, ľahko identifikovateľných vrchov predelených sedlami, tiahnuca sa zdanlivo takmer v priamke z juhu na sever od maďarskej hranice až po Prešov. Najvyšším z nich je Šimonka (1092 m) na severe, a naopak, najnižším je Hradisko s nadmorskou výškou 728 m, nachádzajúce sa v južnej časti pohoria. 13/11/17 Peťo Nový Slanské vrchy
Túra Slovinská skala z Lacemberskej doliny V minulom článku z Galmusu (Biela skala z Krompách) som sa zastrájal do zaujímavého a neopozeraného kraja na severe Volovských vrchov sa vrátiť. Čas nadišiel a na rad prišiel hlavný klenot Galmusu – krasová planina Slovinská skala. Avšak na rozdiel od podobných planín Slovenského krasu, na Slovinskú skalu nevedie turistická značka, a preto prvá návšteva môže nabrať dosť prieskumný charakter. Čo by mohlo znamenať predieranie sa húštinami, príkre svahy, slepé uličky, opakované otáčanie sa naspäť a podobné koreniny pravej turistiky. 09/11/17 Peťo Nový Volovské vrchy
Túra NCH Liptovská Teplička s deťmi Náučný chodník nám priblíži pozoruhodnosti rázovitej goralskej obce spod Kráľovej hole. Prevedie nás malou časťou jej chotára. Na šiestich kilometroch sa podozvedáme o tunajšej zachovalej architektúre stodolíšť či zemiakových pivničiek, o prameňoch a mokradiach, a taktiež o lesnej železnici. 08/11/17 Roman Matkovčík Nízke Tatry