Koliba nad Kráľovou studňou

26.10.05 Počas prechodu hrebeňom Veľkej Fatry sa dá okrem chát na Smrekovici, pod Borišovom a hotela na Kráľovej studni prenocovať aj v niektorom z početných salašov či kolíb. Niektoré z nich (salaš pod Suchým vrchom, koliba Mandolína) sú priam prepychové, iné (koliba pod Kýškami) skromnejšie. Pokiaľ mi je známe, na južnom cípe hrebeňa sa nachádza jediná – koliba nad Kráľovou studňou.

Nachádza sa na okraji riedkeho lesa pri trase zelenej turistickej značky vedúcej z Blatnickej doliny k prameňu a rázcestníku pri Kráľovej studni. Pri postupe od Blatnice ju zbadáte až z bezprostrednej blízkosti na vrchole mierneho stúpania pasienkami asi 20 min od sedla Smrekova. Pri zostupe po červenej hrebeňovke z Krížnej je vidno už z diaľky súčasne s neďalekým pamätníkom SNP. Ak prichádzate od horského hotela Kráľova studňa po červenej značke, dá sa buď prísť až na rázcestie so zelenou pri prameni, alebo odbočiť cca 400 m pred ním chodníkom po pasienkoch doľava do svahu.

Koliba je jednoduchá zrubová stavba so šindľovou strechou siahajúcou až po terén. Vnútorný priestor je nedelený s rozlohou asi 3x6 m. Podlahou je iba udupaná hlina. Vnútorné vybavenie pozostáva z dvoch asi pol metra širokých priční pozdĺž stien. V strede je ohnisko, nad ním otvor slúžiaci ako komín – predpokladám, že pri zakúrení to môže byť celkom slušná údiareň :-). Koliba nemá žiadne okná, dvere príliš nedoliehajú a škáry medzi brvnami tiež dovoľujú vetru vnikať dnu.

Po vodu treba ísť nadol k prameňu Kráľova studňa cca 5 min.

červená značka od hotela Kráľova studňa: cca 15 min.
červená značka z Krížnej: cca 40 min.
zelená značka z Blatnice: cca 4:30 hod.
zelená značka z Tureckej: cca 3:00 hod.
žltá značka z Dolného Harmanca (okolo hotela): cca 3:30 hod.

Ďalšie možnosti nocľahu vo Veľkej Fatre

Zdieľaj:
Reakcie
Koliba nad Kráľovou studňou 11/11/15 10:00 28 príspevkov

Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zrub SNP v Žarnovickej doline Už mnohokrát som z hrebeňa Veľkej Fatry zostupoval cez Kráľovu studňu, potom Žarnovickou dolinou popri chátrajúcich objektoch bývalého zariadenia Cyklámen v ústí Rožkovej doliny, cez Háj do Turčianskych Teplíc. Asi v polovici cesty medzi ústím doliny (rezervácia Veľká Skalná) a TIM Kôpka, kde žltá stúpa z doliny hore na Čremošnianske lazy, som za potokom videl zrub. Až poslednú jeseň som sa ho vybral pozrieť zblízka. 23/01/16 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč

Recenzia Riad GSI Outdoors Pinnacle Camper Varenie v outdoore má mnoho podôb – od ultraľahkých ohrievačov vody s výmenníkom, cez bežnejšie ešusy až po gurmánske sady, pri ktorých si je ťažké predstaviť, že ich niekto (v slovenských podmienkach) bude so sebou vláčiť v batohu, pokiaľ varenie a papanie nie je hlavným motívom výletu do prírody. Takáto je aj sada Pinnacle Camper, ktorej názov prezrádza, že jej ideálny prostredím je kemp, kam ju pohodlne doveziete autom. dnes Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo
Pozvánka 14. narodeniny Hiking.sk na ľubietovskej Vysokej Milí čitatelia a priatelia nášho webu, mnohí z vás už plánujú letné akcie, výšľapy, dovolenky, a tak budeme radi, ak sa s vami budeme môcť opäť stretnúť na oslave našich narodenín. Hiking.sk na prelome júla a augusta bude mať za sebou už 14 rokov svojej existencie. Oslávime ich 6. augusta na vrchole Vysoká pri Ľubietovej (994 m). 16/05/16 Soňa Mäkká Hiking akcie
Ferrata Karnské Alpy - cez Rauden Spitze a Steinwand Najkrajšie spomienky mám na túry, na ktorých čosi nevyšlo, ale ktoré sa napriek tomu vydarili. V júni 2015 som išiel kúsok hrebeňa Karnských Álp (Karnische Alpen) a počasie sa pokazilo. Snežilo a fúkal vetrisko, vďaka čomu mi zubatý hrebeň s tromi štítmi s nadmorskou výškou cez 2500 metrov dal zabrať. Ale keď som celý hrebeň prešiel a zbehol som do doliny, oblaky sa zdvihli a vyčasilo sa. Zdola som videl hrebeň v plnej kráse. Hory sa mi opäť raz smiali. včera Martin Knor Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)

Koliba nad Kráľovou studňou 11/11/15 10:00 28 príspevkov
    • Veľká Fatra, pri pamätníku SNP nad prameňom Kráľova studňa
    • 8 - 10 ľudí
    • celoročne otvorená
    • prameň Kráľova studňa cca 5 min.