Koliba nad Kráľovou studňou

26.10.05 Počas prechodu hrebeňom Veľkej Fatry sa dá okrem chát na Smrekovici, pod Borišovom a hotela na Kráľovej studni prenocovať aj v niektorom z početných salašov či kolíb. Niektoré z nich (salaš pod Suchým vrchom, koliba Mandolína) sú priam prepychové, iné (koliba pod Kýškami) skromnejšie. Pokiaľ mi je známe, na južnom cípe hrebeňa sa nachádza jediná – koliba nad Kráľovou studňou.

Nachádza sa na okraji riedkeho lesa pri trase zelenej turistickej značky vedúcej z Blatnickej doliny k prameňu a rázcestníku pri Kráľovej studni. Pri postupe od Blatnice ju zbadáte až z bezprostrednej blízkosti na vrchole mierneho stúpania pasienkami asi 20 min od sedla Smrekova. Pri zostupe po červenej hrebeňovke z Krížnej je vidno už z diaľky súčasne s neďalekým pamätníkom SNP. Ak prichádzate od horského hotela Kráľova studňa po červenej značke, dá sa buď prísť až na rázcestie so zelenou pri prameni, alebo odbočiť cca 400 m pred ním chodníkom po pasienkoch doľava do svahu.

Koliba je jednoduchá zrubová stavba so šindľovou strechou siahajúcou až po terén. Vnútorný priestor je nedelený s rozlohou asi 3x6 m. Podlahou je iba udupaná hlina. Vnútorné vybavenie pozostáva z dvoch asi pol metra širokých priční pozdĺž stien. V strede je ohnisko, nad ním otvor slúžiaci ako komín – predpokladám, že pri zakúrení to môže byť celkom slušná údiareň :-). Koliba nemá žiadne okná, dvere príliš nedoliehajú a škáry medzi brvnami tiež dovoľujú vetru vnikať dnu.

Po vodu treba ísť nadol k prameňu Kráľova studňa cca 5 min.

červená značka od hotela Kráľova studňa: cca 15 min.
červená značka z Krížnej: cca 40 min.
zelená značka z Blatnice: cca 4:30 hod.
zelená značka z Tureckej: cca 3:00 hod.
žltá značka z Dolného Harmanca (okolo hotela): cca 3:30 hod.

Ďalšie možnosti nocľahu vo Veľkej Fatre

Zdieľaj:
Reakcie
Koliba nad Kráľovou studňou 11/11/15 10:00 28 príspevkov

Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy
Prístrešok Santa Fe pod Hoľazňami Počas potuliek východnou časťou Strážovských vrchov sme prechádzali úsekom červenej magistrály E8 medzi Trenčianskymi Teplicami a Hornou Porubou. Na okraji smrečiny pod vrchom Hoľazne značka prechádza priamo cez areál prístreškov, slúžiacich zrejme na opekačky a podobné akcie obyvateľov blízkych obcí. Keďže by mohol poslúžiť počas putovania Cestou Hrdinov SNP, informácia bude snáď užitočná. 30/01/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Túra Prosieckou a Kvačianskou dolinou s dieťaťom Začiatkom júna sa syn s vnúčikom chystajú na Liptov. Môj kalendár ma tiež pustí, tak sa teším na pekné dni v prírode. Jedným z ich cieľov je Prosiecka a Kvačianska dolina. Veľa som o nej počula, čítala, videla pekné fotky aj na Hikingu. Kubko je nadšený, keď mu tati vysvetlí, kam pôjde a aké zaujímavosti ho čakajú. Najviac sa teší na skaly a rebríky. dnes Daniela Mäkká Veľká Fatra a Choč
Pozvánka 4. ročník Malofatranskej stovky (MF100) Malofatranská stovka (MF100) a päťdesiatka (MF50) sú diaľkové pochody a horské ultrabehy, trasa obidvoch pretekov začína v Terchovej a vedie cez Krivánsku Fatru do obce Lipovec - cieľ MF50 - a pokračuje cez Lúčanskú Fatru do Fačkovského sedla, kde sa nachádza cieľ MF100. Na zaplnenie štartovnej listiny 4. ročníka stačilo neuveriteľných 22 minút - čo čaká bežcov na jednej z najnáročnejších ultra podujatí na Slovensku? včera Valéria Jurkovská Iné
Cyklotúra Podhájska a okolie na bicykli – cestou i necestou Podhájska je známa termálnym kúpaliskom, ktoré patrí v rámci Slovenska k najnavštevovanejším. Tunajšia voda je zložením podobná morskej a jej teplota umožňuje aj zimnú prevádzku. Najnovšie sa využíva na vykurovanie skleníkov, v ktorých sa pestujú kvety. Keďže to nemám ďaleko z domu, zavítam sem pomerne často a všimol som si, že vzniklo v rámci aktivít mikroregiónu Termál niekoľko cyklotrás pre všetky druhy bicyklov. včera Vladimír Prutkay Podunajsko

Koliba nad Kráľovou studňou 11/11/15 10:00 28 príspevkov
    • Veľká Fatra, pri pamätníku SNP nad prameňom Kráľova studňa
    • 8 - 10 ľudí
    • celoročne otvorená
    • prameň Kráľova studňa cca 5 min.