Koliba nad Kráľovou studňou

26.10.05 Počas prechodu hrebeňom Veľkej Fatry sa dá okrem chát na Smrekovici, pod Borišovom a hotela na Kráľovej studni prenocovať aj v niektorom z početných salašov či kolíb. Niektoré z nich (salaš pod Suchým vrchom, koliba Mandolína) sú priam prepychové, iné (koliba pod Kýškami) skromnejšie. Pokiaľ mi je známe, na južnom cípe hrebeňa sa nachádza jediná – koliba nad Kráľovou studňou.

Nachádza sa na okraji riedkeho lesa pri trase zelenej turistickej značky vedúcej z Blatnickej doliny k prameňu a rázcestníku pri Kráľovej studni. Pri postupe od Blatnice ju zbadáte až z bezprostrednej blízkosti na vrchole mierneho stúpania pasienkami asi 20 min od sedla Smrekova. Pri zostupe po červenej hrebeňovke z Krížnej je vidno už z diaľky súčasne s neďalekým pamätníkom SNP. Ak prichádzate od horského hotela Kráľova studňa po červenej značke, dá sa buď prísť až na rázcestie so zelenou pri prameni, alebo odbočiť cca 400 m pred ním chodníkom po pasienkoch doľava do svahu.

Koliba je jednoduchá zrubová stavba so šindľovou strechou siahajúcou až po terén. Vnútorný priestor je nedelený s rozlohou asi 3x6 m. Podlahou je iba udupaná hlina. Vnútorné vybavenie pozostáva z dvoch asi pol metra širokých priční pozdĺž stien. V strede je ohnisko, nad ním otvor slúžiaci ako komín – predpokladám, že pri zakúrení to môže byť celkom slušná údiareň :-). Koliba nemá žiadne okná, dvere príliš nedoliehajú a škáry medzi brvnami tiež dovoľujú vetru vnikať dnu.

Po vodu treba ísť nadol k prameňu Kráľova studňa cca 5 min.

červená značka od hotela Kráľova studňa: cca 15 min.
červená značka z Krížnej: cca 40 min.
zelená značka z Blatnice: cca 4:30 hod.
zelená značka z Tureckej: cca 3:00 hod.
žltá značka z Dolného Harmanca (okolo hotela): cca 3:30 hod.

Ďalšie možnosti nocľahu vo Veľkej Fatre

Zdieľaj:
Reakcie
Koliba nad Kráľovou studňou 11/11/15 10:00 28 príspevkov

Prístrešok Poľovnícka chata Hladina Počas putovania Pohronským Inovcom po trase Rudnej magistrály zo Zlatých Moraviec smerom na Veľký Inovec som v cípe Obyckých lúk pod Benátom prechádzal okolo poľovníckej chaty a prístreška. Predsienka chaty a prístrešok sa dajú použiť na úkryt či nocľah. 20/08/16 Michal Bukvai Pohronský Inovec
Túra Ladce – Rohatá skala – Ostrá Malenica – PB Po peknom prvomájovom víkende, ktorý som venoval rodine som na konci týždňa v práci ledva dokázal obsedieť. Aj nasledovné dni hlásia príjemné jarné, teda nie príliš teplé, počasie, tak skúmam mapu a plánujem trasu na miesta, ktoré som dlhšie nenavštívil. Voľba padá na oblasť Mojtínskeho krasu. 29/05/16 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Zraková pyramída nad Súľovom Nie som veľmi zástancom rôznych umel(eck)ých diel roztrúsených v prírodnom prostredí (ako napríklad sochárske výtvory na hrebeni severnej časti Javorníkov). Keď však takýto artefakt môže slúžiť aj na praktické účely, akceptujem ho skôr. Jedným z takýchto je "zraková pyramída", ktorá nedávno pribudla na lúke nad Súľovom. 13/02/16 Michal Bukvai Súľovské vrchy

Recenzia Devold Breeze – merino tričko pre cestovateľov Pred pár týždňami u mňa zavítal poštár a doniesol mi na testovanie dve vlnené tričká značky Devold. Ide o novinky z kolekcii 2016. Druhým tričkom v poradí je model Breeze, ktorý je vhodný najmä na cestovanie a voľnočasové aktivity. V nasledujúcich riadkoch vám preto najprv predstavím výrobok a neskôr sa podelím aj o skúsenosti z používania. Recenziu staršieho modelu trička Breeze si môžete prečítať v článku od Paľa Gomboša. dnes Pavol Hreha Oblečenie
Túra Dívčí hrad a kopec Děvín – okruh z Pavlova Pavlovské vrchy (CHKO Pálava) sa nachádzajú na juhu Moravy, nad mestečkom Pavlov. V ich blízkosti sa nachádza Mikulov, ktorý patrí pod kultúrne dedičstvo UNESCO. Pod nimi sa rozprestiera vodná nádrž Nové Mlýny. Vrchy sú tvorené vápencom a veľmi pekne zalesnené. V minulosti sme tu boli na krátky víkend, ale vzhľadom na horúčavy sme turistiku vynechali. Teraz je zelená jar, všetko kvitne a sme tu opäť, rozhodnutí objaviť krásy súčasného kraja. Sme aj s krpcom, ktorý k nám medzičasom pribudol. včera Danka Laciková Svet
Túra Ostrá a Tlstá netradične Keď sme boli malí "šraci", chodievali sme do Blatnickej doliny. Tatko nás odviezol autom na malú lúčku s totemom. My, deti, sme sa hrali, ale čo robil otec, netuším. Buď pracoval, alebo sa motal po okolí. Raz sa však s nami vybral na dlhšiu prechádzku. Na Ostrú. Rozhodol som sa, že si výlet z detstva zopakujem. 22/08/16 Martin Knor Veľká Fatra a Choč

Koliba nad Kráľovou studňou 11/11/15 10:00 28 príspevkov
    • Veľká Fatra, pri pamätníku SNP nad prameňom Kráľova studňa
    • 8 - 10 ľudí
    • celoročne otvorená
    • prameň Kráľova studňa cca 5 min.