Test

Garmin eTrex 30

06.02.13 AKTUALIZOVANÉ. Keď Garmin začal pred pár rokmi uvádzať novú generáciu turistických navigácií – Colorado, Oregon, Dakota – zdalo sa, že obľúbenému eTrex-u odzvonilo. Dlho sa síce predával mnohokrát inovovaný model Vista, ktorý dával veľmi dobrý pomer medzi cenou a funkčnosťou, avšak bolo cítiť, že ide o výbehový model. Logickým nástupcom v cenovej kategórii bola Dakota. Dotykový displej je však pre turistu často nevýhodný. Navyše absencia akýchkoľvek kontextových tlačidiel odsudzuje na neustále hrabanie sa v nekonečnom strome menu. Preto ma veľmi potešilo, že sa na trh dostali modely eTrex v novom dizajne, avšak klasicky s joystickom a piatimi tlačidlami na bokoch. Moja prapôvodná Vista spred takmer 10-tich rokov dosluhovala, tak som siahol po jej najnovšej reinkarnácii – volá sa eTrex 30.

Aktualizované 6.2.2013 – nová kapitola "Skúsenosti z používania" v závere článku. Pôvodný článok – predstavenie – vyšiel 6.6.2012.

Čo je v krabici

Malá papierová škatuľa bez plastových alebo polystyrénových prvkov – palec hore za ekológiu – obsahuje navigáciu, quick-start manuál v angličtine, podrobnú príručku v slovenčine, mini-USB kábel a to je aj všetko. Nehľadajte šnúrku na krk, či karabínku – v tomto prípade je to až príplatková výbava. Predinštalovanou mapou v internej pamäti je Slovakia TOPO v3. Softvér, ako je v prípade Garminu bežné, v krabici nie je. Ten si treba stiahnuť z webu podľa toho, či máte PC alebo MAC. Opäť palec hore za ekológiu – však CD v dnešnej dobe do niektorých počítačov už ani nestrčíte.

Telo a dizajn

Dizajn tela je síce úplne nový, avšak všetko je presne tam, kde bolo aj na starších eTrex-och. Väčšinu hornej plochy zaberá displej, ktorý je zarovnaný nadol. Nad ním je typický štvorsmerný joystick s klik funkciou – v novom eTrexe sa však premiestnil z ľavej strany na pravú. Ako praváka ma táto zmena potešila, eTrex Vista som nikdy ľavou rukou neovládal a vždy som sa divil, prečo Garmin zvolil práve túto stranu. Ľaváci budú mať zaiste iný názor. Päť tlačidiel ostalo rovnako rozmiestených s rovnakými funkciami, ako bolo na eTrex-och zvykom. Vľavo je dvojica zoom +/- a k tomu kontextové tlačidlo, vďaka ktorému sa netreba kvôli každej zmene (napr. nastavenia mapy) ísť hrabať do nekonečného menu. Na pravej strane je tlačidlo "späť" a pod ním zapínanie (dlhé stlačenie) kombinované s ovládaním osvetlenia displeja (krátky stisk).

Zadná strana navigácie má vaničkový tvar, vďaka ktorému dobre padne do ruky. Systém pripínania príslušenstva sa oproti pôvodnému eTrex-u zmenil. Teraz je tam koľajnička ako na iných novších turistických Garmin navigáciách. Táto informácia majiteľov napr. cyklodržiaku pre pôvodný eTrex určite nepoteší.

Otváranie batériového priestoru aretačnou skrutkou je veľmi podobné tomu z pôvodného eTrex-u. Na rozdiel od Colorada či Oregonu sa s ním ľahšie narába. Čo sa týka batérií, používajú sa 2 x štandardné AA – na výber sú jednorazové alkalické, jednorazové lítiové alebo NiMH akumulátory. Z hľadiska hmotnosti a odolnosti voči mrazom možno odporúčať lítiové, avšak vzhľadom na ich cenu väčšina ľudí bude celoročne skôr využívať NiMH akumulátory.

Pod batériami je skryté miesto pre micro-SD kartu. Slot je však prázdny, pretože eTrex 30 má 1.7 GB vstavanej pamäte. To bežnému používateľovi bez problémov vystačí. Ak by však chcel mať v prístroji veľa máp, môže doplniť pamäť. Mne sa v pohode podarilo odskúšať 16 GB microSDHC kartu. Aký je však limit, to výrobca neudáva.

Na zadnej strane pod samostatným gumovým krytom nájdeme mini-USB port pre pripojenie do počítača alebo pre napájanie z externého zdroja, napr. pri použití v aute alebo napájaní z energy-banky.

Displej

Farebný TFT displej je pixelovými rozmermi rovnaký, ako bol v eTrex Vista HCx a eTrex Legend HCx – 176 x 220 pixelov. Jeho fyzická veľkosť sa mierne zväčšila na 3,5 x 4,4 cm (oproti 3,3 x 4,3 cm) – to je však zanedbateľné. Podstatným rozdielom je zvýšenie počtu farieb z 256 na 65000. Jemnosť displeja na dnešnú dobu mierne zaostáva (viď. obrázky) – možno iba hádať, či bol zvolený tento kompromis z dôvodu zlepšenia výdrže na batérie, čitateľnosti bez podsvietenia alebo z dôvodu ceny. Displej svojou kvalitou zobrazenia iste neoslní, no ide aj tak oproti predchádzajúcej generácii o kvalitatívny posun. Na slnku je dobre čitateľný aj bez podsvietenia, dokonca subjektívne lepší ako dotykové Oregon/Dakota.

Príjem GPS aj GLONASS

Garmin nezverejňuje použitý čipset – uvádza iba to, že príjem signálu je vysokocitlivý. Podľa indícií na webe (tu, tu a tu) by mal byť vnútri čipset STMicroelectronics Teseo II (STA8088). Je schopný prijímať okrem GPS aj iné satelitné navigačné systémy – GLONASS, Galileo a QZSS. Aktuálny firmvér nového eTrex-u umožňuje použiť buď výhradne GPS alebo ho kombinovať s GLONASS. Čipset má ARM architektúru a je taktovaný na 200 MHz, čo je oproti Oregonu polovica – ten má čipset toho istého výrobcu, avšak Cartesio (STA2062). Viac informácii nájdete na stránke výrobcu.

Výdrž na batérie

Vďaka nižšiemu taktu procesora a nižšiemu rozlíšeniu displeja je výdrž na batérie veľmi dobrá. Ostala rovnaká ako pri predchádzajúcej generácii, teda 25 hodín. Tento údaj som kvantitatívne neoveroval, avšak zo skúseností môžem potvrdiť, že batérie vydržia príjemne dlho. Pri väčšine aktivít som nemal potrebu používať podsvietenie displeja, čo výdrži tiež prospieva.

Výbava

Testovaný prístroj je najvyšším modelom, ktorý nahrádza Vistu. Preto v ňom môžeme nájsť doplnkové funkcie ako barometrický výškomer, pomocou ktorého eTrex koriguje informácie zo satelitov – najmä pri častej strate spoľahlivého 3D fixu by sa vo výslednom výškovom profile nemali nachádzať uletené čísla. Ďalej tu je elektronický kompas, ktorý funguje trojosovo, takže aj pri nevodorovnom držaní ukazuje dobre. Podľa mojich krátkych skúseností je nutné ho pomerne často kalibrovať. Zdá sa však, že netreba ísť do menu, ale len v zapnutom stave dva krátpootáčať okolo každej osi. Cyklistov zas poteší možnosť pripojiť ANT+ snímače (srdcová frekvencia, rýchlosť/kadencia) a optimalizovať svoj tréning, pre turistu je to však zbytočné.

Iné eTrex modely

Okrem tridsiatky sú k dispozícii ešte ďalšie dva modely eTrex. Najjednoduchší je eTrex 10, ktorý nahrádza eTrex H – ide teda o nemapový prístroj s monochromatickým displejom za najnižšiu cenu (orientačne 120,- €). Stredným modelom je nástupca Legendu HCx, eTrex 20 – oproti najvyššej tridsiatke mu chýba bezdrôtové pripojenie k ANT+ snímačom, elektronický kompas a barometrický výškomer. Kto v praxi oželie tieto funkcie, ušetrí oproti najvyššiemu modelu približne 50,- €.

Skúsenosti z používania - AKTUALIZÁCIA

Od publikácie predstavenia som s eTrexom urobil cez 2000 kilometrov na biku a absolvoval so mnou aj väčšinu výstupov v rámci akcie 10 rokov 10 vrcholov, ako aj viacero akcií v Tatrách. Taktiež som s ním absolvoval testovacie bike jazdy v Malých Karpatoch. Hoci Geocachingu sa už veľmi aktívne nevenujem, odskúšal som odloviť množstvo kešiek, aby som prístroj otestoval aj pri tejto aktivite.

Konštrukcia

Ako možno vidieť z fotiek v predposlednom rade, prístroj dostal zabrať. Subjektívne mám pocit, že je náchylnejší na poškodenie ako 10-ročná Vista. Môže to byť spôsobené tým, že karabínkové uchytenie na ramennom popruhu batoha je síce praktické, avšak vystavuje prístroj väčšiemu riziku – napr. keď zhodím batoh v Tatrách na zem, je vysoká pravdepodobnosť, že pritom oplieskam eTrex o žulu. Preto odporúčam ochranné puzdro alebo aspoň naň natiahnuť kus odrezanej bicyklovej duše. Taktiež by nebolo od veci, keby bolo ochranné sklo displeja oproti zvyšku prístroja trochu zapustené.

Ovládanie

Používateľské rozhranie mi plne vyhovuje. Tlačidlá mám pri tomto type zariadenia radšej ako dotykový displej. Ovládanie je intuitívne a po pár dňoch sa s ním zžije aj menej technicky nadaný používateľ. Tlačidlá sú ergonomicky rozmiestnené, majú dostatočný zdvih aj odpor, aby sa s nimi dobre narábalo aj v rukaviciach. Tie však musia byť tenšie, najmä ak chcete mať cit pri ovládaní joysticku. Umiestnenie tohto ovládača mi vyhovuje viac ako pri starej Viste, kde bol na opačnej strane.

Ďalej oceňujem možnosť prispôsobenia menu – môžete si určiť, ktoré obrazovky chcete mať prístupné cez ikony v menu a ktoré chcete prepínať tlačidlom back. V základnom továrenskom nastavení máte všetko ako ikony v menu, ja som si však pod prepínanie tlačidlom premiestnil mapu, trasový počítač a kompas – to sú tri najpoužívaješie obrazovky a v rukaviciach mám tak ľahšie prepínanie medzi nimi.

Jediné negatívum rozhrania vidím v rýchlosti prekresľovania mapy – v tomto smere je eTrex ťazkopádnejší ako napr. Oregon. Aj vzhľadom na nižšie rozlíšenie je práca s mapou (napr. ručná príprava trasy) náročnejšia. Prístroj to však vyvažuje nižšou spotrebou energie, čo je výhoda slabšieho procesora. Trasy odporúčam pripravovať v počítači cez akýkoľvek softvér podporujúci export do GPX alebo online, napr. cez našu Turistickú mapu.

Presnosť

Hneď na úvod treba povedať, že meranie presnosti je tak trochu teoretická hra s neveľkým presahom do reálneho života. Napriek tomu som sa rozhodol zahrať si ju a to kvôli porovnaniu GPS voči GPS+GLONASS režimu. Nižšie uvedené výsledky však nepreceňujte, v oboch režimoch funguje prístroj plne použiteľne pre turistické účely.

Vykonal som nasledovné testy:

15 minút na jednom mieste – v ideálnom prípade by výsledný track mal byť bodom. Čím väčší rozptyl, tým menšia presnosť prístroja. Testoval som s dobrým výhľadom na oblohu, žiadne stromy ani úzky terén. Výsledok je mierne v neprospech GPS+GLONASS, avšak nie významne. Viď obrázok.

Test priemernej odchýlky – podstata testu spočíva v prejdení identickej trasy dvakrát v tom istom režime. V ideálnom prípade sa obe línie prekrývajú. V realite však vytvoria polygon, ktorého obsah (v m2) vydelíme vzdialenosťou (v metroch) a výsledkom je priemerná chyba (tiež v metroch). Pre merania plochy a vzdialenosti boli použité nástroje v QGIS. Testovacou trasou bol prejazd na biku z Rače do Mariánky v Malých Karpatoch. Trasa pre GPS bola mierne odlišná, avšak v zložitejšom teréne pre príjem signálu, takže GPS+GLONASS malo miernu výhodu. Výsledok vidieť na posledných dvoch obrázkoch. Priemerná chyba GPS je len 12 metrov a pri GPS+GLONASS až 50 metrov, najväčšia zistená chyba na trase bola pre GPS 80 metrov a pre GPS+GLONASS až 180 metrov. Nechcem vysloviť záver, že GPS+GLONASS je 4x menej presný, rozdiel tam však je.

Výhodu GPS+GLONASS som si všimol v rýchlejšom získaní fixu pri studenom štarte prístroja a taktiež v situáciách s veľmi úzkym výhľadom na oblohu. Vtedy však nečakajte veľkú presnosť. Tú skôr dosiahnete, ak sa vám výhľad čo len trochu zlepší a je možné prepnúť na čistý GPS režim.

Celkovo z môjho pohľadu funkcia pridania ďalšieho polohového systému užívateľovi veľa neprináša. Preferujem klasický GPS režim. Ostáva dúfať, že Garmin vyladí firmware natoľko, že časom sa výhoda režimu GPS+GLONASS prejaví.

Geocaching

Pri použití pri Geocachingu som si všimol, že najlepšie výsledky som dosahoval v režime GPS. Vtedy signál pri dohľadávaní menej skákal ako pri GPS+GLONASS. Serióznejší test som nerobil, pocitovo to však takto vychádzalo. Funkcie pre Geocaching sú štandardné garminovské. Natiahnete si GPX súbor s keškami a pokiaľ máte premium membership, budete mať poruke základné informácie, popis aj posledné logy. Čo však nebudete mať, sú fotohinty, takže sa stále oplatí pred lovom preštudovať aj listingy na webe, nielen stiahnuť a naládovať GePeSo. Geoprofíkom bude možno prekážať menší displej a horšie zadávanie fieldnotes cez joystick – na Oregone cez dotykový displej je to iste pohodlnejšie.

Záver

Garmin eTrex 30 hodnotím ako veľmi dobrú turistickú navigáciu. Zaujme najmä veľmi dobrou výdržou na batérie, dobre čitateľným displejom aj bez nutnosti jeho podsvietenia, ergonomickým ovládaním bez dotykového displeja, príjemným používateľským rozhraním a kompaktnými rozmermi. Pridanie GLONASS systému neprináša zásadnú výhodu, ktorú by ste pocítili, čo sa však v budúcnosti môže zmeniť s aktualizáciami firmware. Dovtedy ho môžete pokojne vypnúť. Pokial nie je pre vás kľúčová výdrž na batérie, avšak chcete svižnejšiu prácu s mapou, väčší displej a ľahšie písenie fieldnotes pri Geocachingu, vyberte si radšej Oregon. Polovičný takt procesora je cítiť.

Z môjho osobného pohľadu je eTrex 30 nejlepšou momentálne dostupnou turistickou navigáciou od Garminu.

Odkazy

- test Garmin Oregon
- test Garmin Colorado
- test Garmin eTrex H
- test Garmin eTrex Legend HCx

Zdieľaj:  
Reakcie
Garmin eTrex 30 02/05/16 16:06 45 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Ferrata Ferrata Kyseľ v Slovenskom raji (+ mapa a video) Po štyridsiatich rokoch od ničivého požiaru, po ktorom bola tiesňava Kyseľ pre turistickú verejnosť uzavretá, ju 18. 8. 2016 správa NP Slovenský raj sprístupnila ako náučný chodník. Náročnejšie pasáže sú zabezpečené formou zaistenej cesty, tzv. via ferraty. Po Ferrate HZS v Malej Fatre ide o ďalšiu lastovičku v sprístupňovaní zaujímavých miest touto, v zahraničí bežnou formou. Trasu bude možné využívať iba v období od 15. júna do 31. októbra, zvyšok roka bude pre verejnosť uzavretá. 18/08/16 Slovenský raj
Cyklotúra Cyklo Korytnička: Korytnica – Ružomberok a späť Tranzitným dopravným ťahom cestou č. I/59 z Banskej Bystrice cez Donovaly do Ružomberka pravidelne cestujem na hory. Dávnejšie som si všimol, že popri ceste je torzo telesa úzkokoľajnej železnice, ktorá v rokoch 1908 až 1974 spájala Korytnicu s Ružomberkom. Idúc na "autopilota" som často rozmýšľal, že by sa tu hodila cyklotrasa, veď teleso bývalej železnice sa na to priam pýta. V júni tohto roku sa to podarilo a keďže masové "otváračky" príliš neobľubujem, idem trasu preskúmať asi o mesiac neskôr, pekne v pokoji cez pracovný týždeň. 11/08/16 Nízke Tatry, Veľká Fatra a Choč
Predstavenie Approach polovičky La Sportiva TX4 Túto letnú sezónu naraz testujem dva páry polovičiek, ktoré sú svojím konceptom od seba dosť vzdialené – Hanwag Lime Rock GTX a La Sportiva TX4. Prvé sú tuhé a majú GoreTex membránu, druhé sú mäkké a hoci sú celokožené, membránu nemajú. Teraz si poviete, že fajn, veď každé sú určené do iného prostredia. Omyl, oboje sú to approach polovičky, teda najmä do skalnatého terénu. V tomto článku vám predstavím druhé menované, talianske La Sportiva TX4. 10/08/16 Obutie
Najnovšie články na titulke
 
Túra Z Krpelian cez Kľak do Podhradia čarovne Takmer som zabudla ako vonia ticho na horách a ako chutí cesta k nemu, preto som nadšene súhlasila s túrou, ktorú navrhla kamarátka Ivka. Pôvodne sme chceli absolvovať dvojdňovku s prespaním na Chate pod Borišovom, no kvôli počasiu sme náš plán museli zmeniť. A keďže sme nechceli prejsť len časť z plánovanej túry, hľadala som na Hikingu inú alternatívu. Zvažovala som odchody a príchody do okolitých obcí pri Martine, kombinovala, skladala jednotlivé trasy ako puzzle a výsledok sa dostavil. Trasu začneme v Krpeľanoch a cez tamojšiu vodnú nádrž, Ľubochnianske sedlo a Vyšné Rudno vyjdeme na Kľak. Odtiaľ zídeme do Pohradia. Vlakom do Krpelian, autobusom z Podhradia do Martina, zvyšok po svojich. Prvýkrát. Hurá! dnes Lýdia Černegová Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Pečanské Keď sa vydáte na Veľký Inovec z Tekovských Nemiec po zelenej značke, po prekrižovaní R1 začnete stúpať okrajom lúky s peknými spätnými výhľadmi na Pohronie. V hornom cípe lúky sa nachádza jednoduchý prístrešok, ktorý v núdzi môže poslúžiť ako úkryt pred nepohodou, prípadne na prenocovanie. včera Michal Bukvai Pohronský Inovec
Lezenie Ihla v Patrii Človeku v pamäti utkvie z detstva niekedy iba pár momentov, no na tie je prakticky nemožné zabudnúť. Pamätám sa, keď som bol ešte ako dieťa po túre a odpočívali sme na Popradskom plese, kde som si šiel za okienko recepcie kúpiť nejaký suvenír. Do očí mi udrela pohľadnica dvoch horolezcov na uzučkej ihle. Bol to pre mňa nesmierny šok, že taký bizarný útvar existuje, nieto ešte, že sa naň podarí niekomu dostať. Roky som si nosil v pamäti tento obraz a teraz, ráno v aute smerujúcom do Tatier, si uvedomujem, že čoskoro sa daná pohľadnica stane realitou aj z môjho pohľadu. 26/08/16 Michal Bašo Vysoké a Belianske Tatry

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Garmin eTrex 30 02/05/16 16:06 45 príspevkov
Fakty
  • Výrobca
    • Garmin
  • Model
    • eTrex 30
  • Typ
    • ručný mapový GPS prijímač
  • Hmotnosť
    • 98 g
  • Páči sa mi
    • kompaktné rozmery, výdrž na batérie, čitateľnosť displeja bez podsvietenia na silnejšom svetle, bohatá výbava, ovládanie, príjem signálu v režime bez GLONASS
  • Nepáči sa mi
    • horšia kvalita displeja, nevyzretý firmvér, GLONASS zhoršuje presnosť
  • Ostatné info
    • hmotnosť s batériami NiMH a karabínkou: 192 g
  • Infocena
    • 250 €
  • Obchody v HIKING adresári
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
Práve nás číta 1764 ľudí
0.47 (0.15)