Predĺžený víkend

09.10.03
Naša trasa vedie po modrej značke cez chatu Inovec (900 m) až do obce Píla (8,5 hod.). Tu chceme prejsť št. cestou cez dedinu Veľké Pole a pokračovať po červenej až k žrebčínu Rybník, a odtiaľ po zelenej nazad do Topolčianok.

Keď sme hľadali trasu na predĺžený víkend, padla naša voľba na pohorie, ktoré síce nepatrí medzi najznámejšie a najfrekvetovanejšie, ale svojou polohou a charakterom nám vyhovovalo. Naviac, toto pohorie sme poznali iba z okna auta pri ceste do iných častí Slovenska. A tak v sobotu 28. 06. o 9.00 hod. parkujeme auto v Topolčiankach a vyberáme batohy z kufra. Topoľčianky samotné sú známe tým, že sa tu nachádza prezidentský zámoček, kde trávil svoje oddychové dni aj prezident Masaryk. Okrem toho je tu aj národný žrebčín s početnými odchovnými farmami na chov koní, rozosiatymi po okolitých horách.

Z Topoľčianok musíme prekonať výškový rozdiel cca 650 m k chate na Inovci. Asfaltová horská cesta a horúčava nie je práve tou najlepšou kombináciou a tak vítame nečakanú možnosť a lesný traktor nás popovezie asi dva kilometre. Inak je stúpanie únavné a nezáživné, pretože vedie v uzavretej doline bez výhľadu pomerne prudko hore. Zaujímavejšia trasa asi bude zo Zlatých Moraviec po červenej značke.

Zmena nastáva až po výstupe na lúky pod Hrádkom, kde značka opúšťa cestu a ide vpravo lúkami, popri chatke až pod les. Tu sa stretá modrá značka s červenou. Chodník vedie okolo vodného zdroja, nad ktorým je pekná studnička. Potom už len asi 35 min. lesom a vychádzame do sedla pod Inovcom. Nádherné a prevoňané lúky sú nám odmenou za výstup. Samotná Chata Inovec je už vzdialená iba asi 10 min. Je 12 hod. a tak namiesto polievky dáme nejaké pivko a odľahčíme z našich zásob. Na chate je možnosť nocľahu (asi 100 Sk). Po hodine odchádzame a pokračujeme po modrej dolu, smer Píla. Za chvíľu sa vynoríme na horských lúkach a prekrásne výhľady nám ukazujú smer našej cesty. Po asi 1,5 hod. opúšťame značku a točíme sa do dediny Veľká Lehota. V miestnej krčme dáme pivo a po zelenej sa vraciame späť na modrú. Je veľmi teplo a cesta lúkami nás celkom spaľuje. Za kótou Bujačí vrch v peknom sedielku končíme a spíme pod širákom. Noc je bez rosy ale zato plná hviezd.

Ráno sme už o 7.30 na trase. Krajina je prekrásna a výhľady ešte lepšie. Terén je pomerne ľahký a sedielka nie sú hlboké. Dostávame sa pod vrch Vojšín. Je to okraj mapy a bohužiaľ veľmi zle naväzuje na mapu Štiavnické vrchy. Značkovaná trasa nevedie vpravo od Vojšína, ako ukazuje mapa, ale vľavo lúkami až k osamelému krížu a vrcholu lyžiarskeho vleku. Trocha tu kufrujeme, avšak napokon nachádzame značený chodník a lesom sa dostávame nad obec Píla. Krásnym terénom pomaly schádzame okolo chaty (voda) až na štátnu cestu z Partizánskeho do Žarnovice. Prezúvame sandále a capkáme asfaltkou až do obce Veľké Pole. Tešíme sa na jedno či dve pivká, ale je nedeľa a tak obchod je zatvorený a krčma bude až od 15.hod. Mimochodom, v obci Píla to bolo rovnako. Je ešte len 11.hod. a tak pokračujeme teraz už po červenej značke po ceste ďalej. Asfaltka nám dáva zabrať a hoci máme sandále, nohy trpia. U bývalého št. majetku Penhýbel s chovom koní, konečne opúšťame asfaltku, prezúvame pohorky a noríme sa do lesa. Ľahkým terénom sa dostávame až k hájovni Krížne cesty (voda). Tu sa zase mapa rozchádza zo skutočnosťou. Značkovanie nás vedie prudko vpravo zasa po lesnej asfaltke. Asi po ? hod. opúšťa značka asfaltku a lesnou cestou vstupujeme cez bránu do zvernice (obora) a stúpame k osade Brezový Štál. Bývalé nemecké osídlenie spojené s banskou minulosťou krajiny sa prejavuje v názvosloví osád, ktoré sa tu nazývajú „štál“. Podľa mapy sme mali túto osadu minúť asi 1 km východne. Značka však prechádza priamo osadou, avšak mapou avizovaná turistická chata v osade je už iba spomienkou. Nás čaká ešte asi hodina cesty do dediny Jedľové Kostoľany a zase asfaltkou. Konečne asi o 17.hod zapadáme do miestnej krčmy a doplňujeme tekutiny. Nad obcou na kóte Drieňová (551,4 m) sa týči rozhľadňa s fantastickým výhľadom na celý kraj. Ešte raz nahadzujeme batohy a po červenej schádzame lúkami ku Skýcovskému mlynu. Pri potoku si poliečime nohy a telo, varíme a zase len pod širákom počítame hviezdy.

Ráno o 8.00 hod. vyrážame. Prebrodíme potok a zasa vstupujeme bránou do zvernice. Mierne vystúpame lesom a lesnou cestou pokračujeme až na lúky ku križovatke so zelenou. Po nej sa dostávame ku žrebčínu Rybník. Napriek zákazu vstupu vchádzame dnu a pýtame vodu. Nadväzujeme kontakt a nakoniec máme možnosť si pozrieť i kone na pastve a celý žrebčín. No a odtiaľ už nás čaká zasa iba asfaltka a pomalé klesanie okolo žrebčína Hostie a Košiar (huculské kone). Dozvedáme sa že tieto žrebčíny odchovávajú kone pre výcvik, ktorý sa koná až v samotných Topoľčiankach, kde je i dostihová dráha. Priemerný počet koní vo všetkých piatich farmách je asi 550 ks. Do Topoľčianok schádzame o 12.00 hod.
Celá trasa je dlhá asi 65 km. Približne polovica vedie asfaltkou a časť od št. majetku Penhýbel až do Topoľčianok je vhodná aj na cykloturistiku.
A tak ak hľadáte trasu, nech sa páči, skúste to.

Predĺžený víkend 29/01/05 19:50 1 príspevok

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy
Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie polárnikov, horolezcov a iných výprav do krajín mrazu a snehu. Dodnes je perie najlepšou „výplňou“ teplého oblečenia, ale hlavne spacích vakov, kde zabezpečuje dostatok izolácie (tepla) i pri najextrémnejších podmienkach. Orientovať sa v tom, aké perie tvorí náplň vášho spacáka, či oblečenia, by mohol pomôcť môj text. Rovnako by vám mohol pomôcť pri výbere či nákupe nového vybavenia. 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. 25/05/19 Boro Tomis Príbehy

Túra Važecká dolina s deťmi Uznávam, že názov článku je trochu zavádzajúci, keďže Važecká dolina je jediná z hlavných vysokotatranských dolín, ktorej dnom nevedie turistický chodník. Po jej západnom okraji však vedie chodník na Kriváň, ktorý umožňuje množstvo pohľadov do doliny, dávajúc tak príležitosť dostatočne ju spoznať. V rámci nášho rodinného spoznávania tatranských dolín využívame túto možnosť a v jeden horúci letný deň sa vyberáme do „odľahlejšej“ časti Tatier. Našim cieľom nie je Kriváň, ten je zatiaľ privysoko, skôr ide o to nestratiť v horúcom lete kondíciu a zároveň sa trochu schladiť na nejakom peknom mieste vo výškach niekde nad kosodrevinou. dnes Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
MTB Čiernohuzec - cyklookruh z Levoče Tiché Levočské vrchy predstavujú vďaka dobrým cestám a mimoriadne zaujímavým lokalitám ideálny priestor pre atraktívnu cykloturistiku. Na trase môžeme objavovať ich donedávna utajenú krásu, pričom vyjdeme na tri vrcholy: Jankovec, Chmeľov a Čiernohuzec. dnes Karol Mizla Levočské vrchy

Predĺžený víkend 29/01/05 19:50 1 príspevok
  • 2. nocľah
  • Nocovanie
    • pod širákom, Chata na Inovci
    • 1: na lúke pod Hrádkom za chatou-skružová studňa a voda je pomerne hlboko 2: po stretnutí s červenou studnička-viď mapu 3: na chate Inovec 4: v dedine Velká Lehota 5: na klesaní k obci Píla (opäť skruže a strieška) 6: u hájovne Krížne cesty 7: ...
  • Mapa
    • 1 : 50 000 VKÚ Harmanec: č.137 Tribeč, Pohronský Inovec, Topolčianky
      č.138 Štiavnické vrchy
    • Topoľčianky (vlak, bus)