Bývalý hostinec v sedle Havran

07.12.13
Vždy, keď som prechádzal sedlom Havran, tešil som sa na kratšiu či dlhšiu zastávku v hostinci, stojacom v tomto sedle. Nejaké pivko a chutné jedlo mi vždy dodalo energiu na ďalšie putovanie zákutiami Považského Inovca. Napriek tomu, že hostinec neposkytoval ubytovanie, po dohode s personálom sa dalo prespať v objekte bývalej kolkárne. Žiaľ, v roku 2011 bol hostinec zatvorený a tento stav trvá dodnes. Zato bývalá kolkáreň je stále voľne prístupná a v jej interiéri dokáže prenocovať aj väčšia skupina turistov.

Objekt prístrešku – kolkárne je situovaný do sedla Havran (390 m n. m.), ktoré sa nachádza v južnej časti pohoria Považský Inovec, v podcelku Krahulčie vrchy. Sedlom prechádza nielen dôležitá hlavná cesta, spájajúca Považie s Ponitrím, ale križuje sa tu viacero turistických chodníkov. Najvýznamnejšia je červená značka, vedúca hrebeňom pohoria (Hlohovec – Marhát – Bezovec – Inovec – Mníchova Lehota). Ďalej je to modrá značka z Piešťan, ktorá pokračuje k motorestu Čertova pec. Alternatívny prístup do sedla je možný z viacerých miest, stačí sa pozrieť na TuristickaMapa.sk. TIM Sedlo Havran sa nachádza hneď vedľa objektu hostinca.

Objekt a nocľah

Stavba prístreška, bývalej kolkárne, sa nachádza v areáli opusteného hostinca Havran. Je voľne prístupná. Ide o jednoduchý objekt drevenej konštrukcie, ktorý je zastrešený zachovalou sedlovou strechou. Jeho dĺžka je približne 18 m a šírka asi 2,5 m. Podlaha sa skladá z jednej polovice z betónovej dráhy a z druhej, kde ju tvorí udupaná hlina. Na nocovanie sa najlepšie hodí západná časť objektu, ktorú chránia z troch strán steny z dosiek. Na východnom konci sa tak isto nachádza obvodovými stenami uzavretá časť, no v lete 2013 bola takmer celá zaprataná stavebným odpadom. Na prespanie dobre poslúži aj samotná dráha, hoci tu nie sú bočné steny. Preto pripevnenie celty alebo PVC fólie z bočnej náveternej strany zvýši komfort nocľahu. Celkovo pohodlne v spacích vakoch na karimatkách dokáže prenocovať aj väčšia skupina turistov (10 – 12 osôb). Pred prístreškom – kolkárňou sa nachádza niekoľko stolov s lavicami a upravené ohnisko.

Voda a okolie

Vodný zdroj sa v tesnej blízkosti nenachádza. Najbližšie sa dá voda načerpať v areáli reštaurácie a obory Furman pri TIM Vila Bakchus. Zato okolie sedla Havran je bohaté na viaceré zaujímavosti. Najvýznamnejšia je jednoznačne červená značka vedúca hrebeňom pohoria. Z vlastivedného hľadiska je najatraktívnejšia jaskyňa Čertova pec s blízkym motorestom. Ďalej samotné Piešťany s kúpeľmi či obce Moravany nad Váhom (kaštieľ, nálezisko pravekej Venuše z Moravian), Hubina (stredoveký hrádok na Hradišti), Ducové - Kostolec (veľmožský dvorec) a Sokolovce (dodnes zachovalá veža stredovekého hrádku).

Túry hlavným hrebeňom Považského Inovca

Ducové - Kostolec
Sokolovce

Bývalý hostinec v sedle Havran 14/12/18 18:03 9 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. 14/10/19 Vladimír Mikuš Česko

Bývalý hostinec v sedle Havran 14/12/18 18:03 9 príspevkov
    • Považský Inovec: južná časť pohoria, podcelok Krahulčie vrchy - sedlo Havran
    • 10 osôb v prístrešku (bývalá kolkáreň) na podlahe s vlastnou karimatkou a spacákom
    • vodný zdroj sa v blízkosti nenachádza