Ferrata

Ferrata HZS na Martinské hole v zime

06.01.14

Po telefonickom rozhovore sme sa dohodli, že využijeme inverzné počasie a vypadneme zo sivej atmosféry kotlín a dolín do kopcov a hôr. Najlákavejšia je ponuka zimného prechodu novej zaistenej cesty, vybudovanej Horskou záchrannou službou (HZS). Mám všetok potrebný výstroj a výzbroj nachystané a čakám na odvoz. Švagor prichádza presne podľa plánu. Zaparkuje u mňa a ďalej sa presúvame mojím autom. Po ceste ešte berieme kamarátku, ktorú vystrája jej priateľ. Ten s nami nejde. Problémy s kolenom sa stupňujú a ak do konca roka nepovolia, po sviatkoch pôjde pravdepodobne, v lepšom prípade na maródku, v horšom pod nôž.

Martin, Stráne – Malý Pivovarský potok – Pivovarský potok (ferrata) – Bazová – Martinské hole, chaty – Hodinovka – Martin, Stráne

Cesta prebieha v poriadku a onedlho parkujeme v Martine, časť Stráne (Hodinovka), na parkovisku pod starou lanovkou na Martinské hole. Beriem do rúk vytlačený článok o trase a turistickú mapu z Hikingu. Na ceste, ktorou vedie žltá značka, je vrstva ubitého snehu, zatiaľ ale mačky ostávajú v batohoch. Hneď v prvej zákrute vidíme na strome šípku ukazujúcu smer k ferrate HZS. Ešte dvadsať centimetrov snehu a nebude ju vidieť. Patrilo by sa ju umiestniť aspoň do výšky turistického značenia. Pokračujeme žlto značným turistickým chodníkom, ktorý kopíruje serpentíny stúpania spevnenej cesty. Nohy podklzujú na šmykľavom teréne a mne dochádza trpezlivosť. Hádžem batoh na zem, vyberám cicušky a odteraz som veľký frajer bez kĺzania. Moji súpútnici robia to isté a náš krok sa zrýchľuje. Smerovník k ferrate nehľadám, pretože podľa článku očakávam, kedy prejdeme okolo dela (neskôr zisťujem, že chybička se vkradla a report som zle prečítal).

Kde sa stala chyba?

Konečne sme pri dele. Z chodníka, ktorý sa stáča prudko doprava, pokračuje rovno zvážnica. Pokračujeme teda rovno po nej. Je čas desiatej a kocháme sa krásnou inverziou nad Turcom. Miestami nás križuje žltá značka, ale v jednej zákrute opäť ide zvážnica rovno, tak sa púšťame po nej a začíname sa stáčať k starej lanovke, ktorú musíme podľa mapy prekrižovať. Sneh je neprešliapaný a začíname mať podozrenie, že nie sme tam, kde máme byť. Stále však máme dobrý smer. Dokonca prechádzame Malý potok. Pred sebou vidím hrebeň, ktorý musíme pretraverzovať a na jeho druhej strane je dolina Pivovarského potoka a náš cieľ.

Vidíme starú lanovku, avšak zvážnica končí. Čo ďalej? Rozhodujem sa prejsť nadivoko popod lanovku a pretraverzovať v jednej výške les. Viem, že po čase sa musíme napojiť na správny chodník. Počasie je krásne, čas máme tiež dobrý, smer máme daný, tak smelo pokračujeme v traverze. Prichádzame na hrebeň oddeľujúci dolinu Malého potoka od doliny Pivovarského potoka. Nachádzame od zveri vyšliapaný chodník. Dávame si krátku pitnú prestávku a pokračujeme po prti do doliny. Zrazu medzi stromami zazriem pod nami zvážnicu s vyšliapaným chodníkom. Konečne sme na správnej ceste. Už len pár minút a sme na začiatku ferraty. Stratili sme asi hodinku času, ale nik z nás nemá naponáhlo, tak to nikomu neprekáža.

Ferrata Horskej záchrannej služby

Jedna dvojica VHŤákov je nachystaná na odchod na trasu. Aj my sa chystáme. Na hlavy prilby, obliecť úväzy, pripevniť ferratový set, mačky na nohách sú dávno. Bezpečnosť nadovšetko. Mám prejdené viaceré ťažké istené cesty v Rakúsku, takže viem, že podcenenie obtiažnosti sa nevypláca. Konečne sme nachystaní, vyrážame. Chodník je zasnežený, vodiace lano je očistené od snehu. Pred pár dňami ho čistili členovia HZS. Patrí im za to veľká vďaka. Našťastie je chodník prešliapaný, v opačnom prípade by bolo náročné nájsť pod snehom schované bezpečné kamene potrebné na prechod cez potok. Vodiace lano určuje líniu výstupu a prešliapaný chodník určuje bezpečné stupy. Prvá časť cesty nie je náročná, ale miestami je istenie nevyhnutné, pretože výstup snehom a ľadom pokrytým chodníkom sa stáva obtiažnejším a nebezpečnejším a hneď jeho náročnosť stúpa o jeden stupeň.

Kocháme sa zamrznutou a zasneženou prírodou. Niekoľko snehových splazov a menších lavíniek dáva tušiť zvýšené riziko po dlhotrvajúcom snežení. Prichádzame na miesto, kde sa cesta rozdvojuje. Na výber sú dve vetvy. Ľahšie B-čko a ťažšie C-čko. Volíme si ťažší variant a hneď za rohom je prvá C-čková časť. Občas prechádzame z jednej strany potoka na druhú. Všetko je pod snehom a veríme prešliapanému chodníku. Jednoduché časti cesty sa striedajú s náročnejšími. Cicušky na nohách spoľahlivo držia. Občas sa zaiskrí pod nohami, a vtedy si človek povie, že keby nebol istený, veľmi by riskoval zdravie, či nebodaj život.

Výškové metre pribúdajú. Prechádzame popod na strome zavesenou zástavou. Červené šípky a stopy v snehu nás vyvádzajú z potoka ku skale so slovenským dvojkrížom. Je tu oddychové miesto, kde je vrcholová kniha. Zobliekame výzbroj a konečne obedujeme. Stretávame dvojicou VHŤákov z rána, ktorých sme občas zahliadli v rokline.

Odtiaľto prejdeme ešte pár výškových metrov do kopca, natrafíme na modrú značku a ňou prichádzame ku chatám Martinských holí. V bufete pri zjazdovke zajeme a zapijeme úspešný výstup a žltou značkou zostupujeme k autu. Po ceste dobiehame známu dvojicu a dávame sa do reči. Počas zostupu zisťujeme, kde sme mali ráno zísť zo žltej značky, kde sa stala chyba. Na strome pri značke je dokonca malá šípka, určujúca smer. Tú sme si ale pri výstupe nevšimli, nakoľko sme mali v hlavách zafixovaný kanón. Na parkovisko prichádzame za súmraku. Je plné. Veľa ľudí dnes využilo krásne počasie na horách a vyhlo sa depresívnej sivej v zahmlenej Turčianskej kotline.

Zabezpečená cesta HZS je v zime nádherná. Avšak je aj náročná a bez potrebnej výzbroje nebezpečná. Preto odporúčam každému, kto sa chce pokochať klenotom lúčanskej časti Malej Fatry, aby nerobil hlúposti a do istenej cesty nastupoval poriadne vystrojený a výzbroj aj náležite používal. Lebo prípadným nešťastím neurobíte zle iba sebe, ale aj tomu, kto bude s vami a kto sa bude musieť o vás postarať. Ďakujem členom HZS a dobrovoľníkom za očistenie vodiaceho lana spod snehu a ľadu.

Horám zdar a horskej službe pokoj!

Autorka fotografií: Ľubomíra Vičanová

Ferrata HZS na Martinské hole v zime 09/01/19 17:01 38 príspevkov

Túra Kráľova hoľa a skala z Telgártu v marci Je posledný marcový víkend. Predpoveď počasia hlási slnečné a teplé počasie. Bolo by hriechom doma sedieť. Kam ale vyraziť v takéto teplo? Odpoveď je jasná. Za snehom. Ale kde nablízku ešte nájsť množstvo snehu aj na snežnice? Možností je málo, ale voľba je jednoznačná. Kráľova hoľa v Nízkych Tatrách. 18/04/14 Peter Antol Nízke Tatry
Ferrata Ferrata HZS na Martinské hole v zime Keď bola otvorená ferrata Horskej záchrannej služby na Martinské hole, povedal som si, že by stálo zato ísť si ju prejsť. Niekoľkí priatelia, ktorí ju už prešli, mi ukazovali fotky a namotávaný som bol stále viac a viac. Konečne prišlo ochladenie a voľný víkend pred Vianocami ma zlákal na zimné dobrodružstvo. 06/01/14 Peter Antol Malá Fatra
Reportáž Dokončenie náučného chodníka Fraňa Madvu O tom, že náučný chodník Fraňa Madvu existuje už dlho, vedia aj čitatelia Hikingu. Vedeli aj to, že na náučnom chodníku chýbajú informačné panely, takže náučný chodník nie je náučný, ale len taký obyčajný chodník. 02/09/12 Peter Antol Reportáže

Recenzia Bridgedale Stormsock – nepremokavé cykloponožky Jesenné obdobie nemusí znamenať koniec cyklosezóny, ak sa cyklista dobre vystrojí. Pokiaľ sa vám však nechce kupovať nové tretry, máte v zásade dve možnosti, ako ochrániť nohy pred chladom a vodou. Jednou sú nepremokavé návleky, druhou nepremokavé ponožky. Druhú menovanú možnosť som vyskúšal s ponožkami Bridgedale Stormsock v strednej hrubej verzii. dnes Ľubomír Mäkký Obutie
Ferrata Dolomity – Cascata Rio di Fanes Dolomity sú jedno z mojich obľúbených miest a nikdy dlho neváham, keď je možnosť sa tam vrátiť. Tento rok som ich navštívil dvakrát a zakaždým sa dostala do programu aj turisticko-ferratová prechádzka v oblasti Province of Belluno. Príjemný a relaxačný okruh s prechodom okolo vodopádov Cascate di Fanes je spojený s lezením cez ferraty, ktoré sú vybudované pri oboch veľkých vodopádoch. včera Michal Mikuláš Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. 18/11/19 Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy

Ferrata HZS na Martinské hole v zime 09/01/19 17:01 38 príspevkov
    • Malá Fatra: Lúčanská časť
    • zima
    • 21.12.2013
    • chaty na Martinských holiach
    • Martin (vlak, bus, MHD) - Martine, časť Stráne (MHD Martin, parkovisko pod starou lanovkou na Hodinovke)