Bzovík, Čabraď, Vartovka, Brhlovce a Horša

13.07.15
Po uverejnení prvej časti článku o Krupinskej planine by som vám rada predstavila ďalšie zaujímavé miesta prekrásneho kraja. Oblasť Krupinskej planiny ponúka návštevu hradnej zrúcaniny Čabraď, ktorá sa nachádza v peknom prírodnom prostredí v rezervácií. Cestou vás sprevádzajú salamandry, rôzne druhy slimákov a meander Litavy sledujete priamo z chodníka. Výhľad z hradu je jedinečný vďaka zeleným lesom, ktoré ho obklopujú. Pohorie je sopečného pôvodu a má ráz náhornej planiny. Pre územie je charakteristické laznícke osídlenie a sú tu vhodné podmienky na pestovanie viniča, ovocia a chov dobytka a oviec.

Pevnosť Bzovík

Ráno som vstala vyspatá a nevedela som sa dočkať, kedy vyrazíme na výlet. Naraňajkovali sme sa a išli sme veľmi peknou cestou do Bzovíka. Bzovík je pôvodne cisterciánsky kláštor prestavaný na protitureckú pevnosť. Vznikol v prvej polovici 12. storočia. Cestou vidíme pekné zákutia potoka s brehovým porastom. Autom sme sa dostali priamo k pevnosti Bzovík. Prekvapuje nás jeho veľkosť a mohutnosť. Vstupujeme doň dreveným mostom. Z vežičiek vyletujú sokoli a poletujú okolo hradu, vznášajú sa a plachtia nám nad hlavami. Je to pekná stavba so štyrmi vežičkami. Po drevenom moste sme sa dostali do nádvoria. Obdivovali sme peknú a zachovalú stavbu.

Hrad Čabraď

Po prehliadke opevneného niekdajšieho kláštora, ktorú nám spríjemnil dážď, sme sa vybrali do dediny Čabraďský Vrbovok. Z dediny vedie modrá značka k hradu za 1.45 h alebo môžete pokračovať ďalej autom asi 2 km k samote Konské. Po ceste som zrazu zbadala ako na mňa pozerajú srnčie oči. Zastavili sme sa a urobila som pár snímok nádherného srnčeka. Spozorovala som ďalšieho a pekne mi zapózovali. Dravce okolo nás poletovali. Kráčali sme peknou lesnou cestičkou. Dobre sa nám dýchalo vďaka rozmanitým vôňam rastlín. Po pravej strane sme obdivovali nádherné meandre rieky Konštianskeho potoka a scenérie machových stromov. Na ceste šuchotali v lístí salamandry, slimáky, ktoré boli rôzne sfarbené (modré, sivé, čierne...) či slizniak karpatský, ktorý patrí medzi endemity Karpát. Ide o veľmi vzácny druh, ktorého výskyt je obmedzený na vlhké prostredie karpatských listnatých a zmiešaných lesov. Typickou črtou je nápadné modré sfarbenie, ktoré sa pohybuje v odtieňoch fialovej, sýtomodrej až po tyrkysovú. Slizniak karpatský (česky Modranka karpatská) je chránený druh. Menader rieky Litavy je chránený kvôli plazom - prírodná rezervácia Čabraď bola vyhlásenou v roku 1967 s výmerou 141 ha. Ochraňuje biotopy s druhovým zastúpením väčšiny plazov. Územie má tiež kultúrny význam, a to areál hradnej zrúcaniny Čabraď.

Na bývalú pevnosť vedie súbežne starší náučný chodník Krupina - Uňatín – Horný Badín – Čabraď. Vdychovali sme čerstvý dažďový vzduch s prímesou byliniek. Išli sme stále po rovine a nevedela som sa dočkať, kedy uvidím hrad, vypínajúci sa na kopci. Cesta k nemu viedla okolo starých budov v podhradí a pekným machovým lesíkom s popadanými stromami. Prešli sme k bráne s dreveným mostom a vstúpili sme do areálu hradnej zrúcaniny. Hlboký meander rieky Litavy s brehovými porastami obkolesujú hradný kopec z troch strán. Hrad má veľmi peknú polohu v horách a keď sa pozriete, z každej strany uvidíte len zelené hory a nič rušivé, ako fabriky či domy...

Prezreli sme si dôkladne celý areál a popíjali čaj. Podľa rekonštrukcie to bol veľmi pekný hrad. Snažia sa ho opraviť ľudia zo združenia Rondel. Prispeli sme im a dúfame, že sa hrad podarí uchovať aj pre budúce generácie. Protitureckú pevnosť bola postavená v 13. storočí a nachádza sa v nadmorskej výške 320 m. Nazývajú ho perlou Hontu.

Vartovka nad Krupinou

Ďalej som navrhla navštíviť Krupinu, konkrétne Vartovku – strážnu vežu nad mestom. Keď sme boli tak blízko, lákalo ma všetko spoznať. Cez cestu nám prebehla líška a ešte z trávy sa na nás pozerala. Autom sme sa dostali až k veži. Vartovka je pôvodne strážny objekt štvorcového pôdorysu vysoká približne 13 metrov. Postavená bola okolo roku 1564 v nadmorskej výške 393 m. Jej hlavnou úlohou bolo informovať o blížiacom sa osmanskom nebezpečenstve. Veža je veľmi pekná s drevenou ochodzou. Po schodíkoch sme sa dostali hore a odtiaľ sme pozorovali široké okolie Krupiny podľa tabuliek s popisom kopcov. Videli sme Bzovík, Čabraď, Csoványos, Sitno a veľa iných pekných miest.

Z Krupiny sa sem dá dostať po modrej značke (náučný chodník) alebo autom úplne hore. O 16.00 h sme prišli na izbu. Večer sme sa prešli do Dudinského kúpeľného parku, kde sa nachádza travertín Šípkova ruženka spiaca a pozreli sme si kráter zhora. Zabočili sme lesným chodníčkom a vyšli sme na lúčku pri vinohradoch nad amfiteátrom. Obdivovali sme maďarské pohorie Börzsöny (Novohradské vrchy) a pritom nám štebotali vtáky.

Skalné obydlia Brhlovce

Ráno sme vstali okolo siedmej a tešili sme sa na malú hontiansku dedinku Brhlovce, ktorá je známa skalnými obydliami. V Brhlovciach bol pekný kaštieľ a dostali sme sa k tabuľke pamiatkovej rezervácie. Obydlia sa nachádzajú v uličke s názvom Šurda. Zakúpili sme si vstupenku a pani nám porozprávala históriu obydlia. Na rozdiel od predošlých obydlí boli Brhlovce dobovo zariadené. Po schodoch som vystúpila hore do izby a nachádza sa tu ešte menšia izbička. Dolu bola pekná kuchynka, studňa, dielňa. Mohli sme sa dozvedieť ako tu ľudia žili. Na pamiatku som si kúpila magnetku. Prešli sme sa uličkou a obdivovali spoza plota tufové pivnice. Niektoré ľudia používajú ako letnú kuchyňu. Históriu skalných obydlí sme tu pekne zakončili.

Brhlovce boli vyhlásené v roku 1983 za pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry. V časti obce Šurda a Dolina sú skalné obydlia vytesané do tufov a tufitov. V dome č. 142 je muzeálna expozícia ľudového bývania. Expozícia pozostáva z murovaného domčeka z konca 19. storočia s datovaním 1932 a z priestorov vysekaných do skaly v dvoch podlažiach. Na prízemí je letná kuchyňa, komora a na poschodí vyhliadková terasa a malá komôrka. Vybavenie hospodárskych priestorov (komora a maštaľ) približuje tradičný spôsob obživy Brhlovčanov. V izbách sa drží teplota okolo 18 stupňov. V roku 1993 expozícia Skalné obydlia dostala medzinárodné ocenenie - bronzovú plaketu Europa Nostra. Sopečné horniny tuf a tufit využívali obyvatelia pre ich ľahkú opracovateľnosť. Priestory v skale sú situované na konci dvorov. Na vysekávanie miestností používali železné kliny a kladivo. Múzeum je otvorené od apríla do októbra každý deň od 9.00 do 16.00 h. Vstupné je 0,66 €/osoba + 3,- € za fotenie.

Horšianska dolina

Ďalšia naša zastávka bola Horšianska dolina. V mape som uvidela zaujímavú lokalitu - prírodná rezervácia Horšianska dolina, ktorá sa nachádza blízko Levíc v dedinke Horša. Na internete som sa dočítala, že je to kaňonovitá zaujímavá dolina a je tu vybudovaný náučný chodník. Prechod dolinou pekne opísal Tono Zahradník.

Auto sme zaparkovali v dedinke Horša, ktorá sa nachádza v peknom prostredí obklopená lesmi. Napojili sme sa na náučný chodník Horšianskou dolinkou, na ktorej boli tri náučné tabule. Horšianska dolina je NPR vyhlásená v roku 1976 s výmerou 313 ha. Ochraňuje geomorfologické útvary predstavujúceho hlboko zarezanú dolinu do andezitového podložia so strmými svahmi a miestami so skalnými stenami vysokými 20 - 30 m.

Bolo príjemné počasie. Lesnou cestičkou po rovine sme sa prechádzali a dýchali sme znamenitý čistý vzduch. Obdivovali sme nádherné stromy a meandre riečky Sikenica. Krásna tráva, stromy, kvety. Boli tu pekné zátišia starých mŕtvych stromov, vtáky spievali a bolo to tu celkom zarastené. Rovnakou trasou sme sa vrátili naspäť.

Môžem konštatovať, že som načerpala plno zážitkov z krásneho hontianskeho kraja.

Bzovík, Čabraď, Vartovka, Brhlovce a Horša 24/10/16 18:29 4 príspevky

Túra Krásy odľahlých Bukovských vrchov za dva dni Poloniny nás už dlhšiu dobu lákali, ale vzhľadom na ich vzdialenú polohu sme sa do týchto končín nedostali. V jeden pekný marcový večer sme sa vybrali na prednášku "Poloniny, miesto zabudnuté v čase", ktorú organizovala cestovná kancelária. Boli sme veľmi zvedaví, pretože oblasť bola pre nás neznáma. Ján Dobšovič nám predstavil Poloniny a prebehlo tiež premietanie filmu Vlčie hory, kde sa nám predstavil známy ochranár Erik Baláž. Obdržali sme leták o 5-dňovom augustovom zájazde do Polonín, na ktorý sme sa po krátkom rozhodovaní prihlásili. 02/06/19 Tatiana Filipková Bukovské vrchy
Túra Výstup na Radičinú a hradisko Martinček Jesennú dovolenku som naplánovala v kolibe u Dobrého pastiera, ktorá sa nachádza v známej-neznámej Čutkovskej doline pri Ružomberku. Ubytovali sme sa v útulnej izbičke s názvom "Návšteva na vidieku". Ráno som sa zobudila na klopkanie dažďových kvapiek na okenicu, otvorila som malinké okienko, z ktorého ma ovial príjemný horský vzduch s prímesou dažďovej vlhkosti. 25/04/19 Tatiana Filipková Veľká Fatra a Choč
Bežky Zimná rozprávka na Chate Hostinec V jednu peknú zasneženú sobotu sme sa vybrali do horskej obce Králiky, ktorá leží v nadmorskej výške 648 metrov. Cestou sme sa zastavili v Tajove, kde sme si pozreli chránený strom tis obyčajný, ktorého kmeň má obvod 168 cm, výška stromu je 12 metrov a vek 100 rokov. 10/03/19 Tatiana Filipková Kremnické vrchy

Túra Malá Studená dolina s deťmi Ďalší, v poradí piaty diel zo seriálu Tatranské doliny s deťmi nás privádza do Malej Studenej doliny, v ktorej sa nachádza hneď dvojica chát. Zamkovského chata na jej začiatku a Téryho chata v jej hornej časti, vďaka čomu ide o jednu z najnavštevovanejších tatranských dolín. Na letný turistický výlet sme sa vybrali s ďalšou rodinkou, spolu štyri decká, čo znamenalo, že túra si žila svojím životom a jej opis by bol viac o deťoch ako o doline. Preto robím výnimku a dolinu si obieham ešte raz, tentokrát sólo a v jesennom období. dnes Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Túra Pača – Úhorná – Hekerová – Smolník Horské poľany a Volovské vrchy, to je taký trocha oxymoron, keďže v tomto pohorí vo veľkej miere prevládajú lesy. Aj keď notoricky známou je Kojšovská hoľa, dá sa tu nájsť ešte jedna horská lúka, ktorá je možno ešte krajšia ako slávnejšia hoľa. včera Henrich Tomáš Volovské vrchy
Túra Jesenný okruh Súľovskými skalami Nie – nešiel som tam kvôli dĺžke trasy, nešiel som tam kvôli veľkým prevýšeniam a náročnosti trasy. Tento okruh je v ponímaní slovenských turistov veľmi otrepaný a stokrát prechodený krížom-krážom. To stokrát je samozrejme myslené, len ako metafora. 15/06/19 Vladimír Popluhár Súľovské vrchy

Bzovík, Čabraď, Vartovka, Brhlovce a Horša 24/10/16 18:29 4 príspevky
    • Hont: Krupinská planina a Podunajská nížina - Podunajská pahorkatina - Ipeľská pahorkatina
    • jar
    • 02.05.2015
  • 1. nocľah
  • Nocovanie
    • Dudince
    • minerálne pramene v kúpeľoch Dudince
    • » mapa momentálne nie je v ponuke