Útulňa

Útulňa Javorinka

14.11.15
Hriňovčania spolu s mladými dobrovoľníkmi zo zahraničia na jeseň 2015 ukončili obnovu starého kamenného salaša na horskom chrbte Javorinka nad Hriňovou v masíve Poľany. Záchrana niekdajšieho pastierskeho obydlia bola hlavnou činnosťou projektu Zbojníckym chodníkom, ktorú Podpoľanci realizovali vďaka grantového programu Zelené oázy s podporou spoločnosti Slovnaft a Nadácie Ekopolis.

- z prístupovej asfaltovej cesty na horský hotel Poľana v lokalite (Horná) Javorinka-Kútik od panoramatickej tabule (cyklorázcestník) po lúčnej ceste 3 minúty chôdze,
- neznačene z Hriňovej, miestna časť Horná Riečka cez vrch Javorinka (chodník cez lúky a zvážnica) za cca 45 minút,
- neznačene z Hriňovej, časť Bystré-Vrátka (bus) v úvode po zelenej značke (smer vodopád Bystrô) a bez značky cez horné lazy Pivnička (chodník cez lúky) a cez vrch Javorinka (zvážnica) za cca 60 minút.

Pri príchode k objektu zaujme vonkajšie vybavenie objektu štýlovým dreveným stolíkom a lavičkou s využitím konárovej časti smreka ako nôžky stola i lavice. Na rohu podstenia je samorast umiestnený ako vešiak či sušiak vecí. Exteriér dopĺňa veľké drevené sedenie pri ohnisku poniže objektu. Naokolo boli vysadené ovocné dreviny, ktoré do budúcna poskytnú nielen tieň, ale možno tiež plody.

Do bývalého salaša sa vstupuje cez masívne drevené dvere, ktoré majú otváranie na posuvný kolík (tvorí "uzamykanie"). Najprv treba posunúť do strany drevenú rukovať a až potom ťahať rúčkou. Inak sa vám bude zdať, že chata je uzamknutá, aj keď nemá žiadny kľúčový otvor. Zariadenie tvorí opäť drevené sedenie so smrekového masívu, stará drevená polička a pár drobností, ktoré zanechali obnovitelia Javorinky. Spaciu časť tvorí drevená pričňa v zadnej tretine pod šindľovou strechou. Na pričňu vedú drevené schodíky (rebrík). Upozorňujem, že koliba nie je vybavená žiadnym vykurovacím telesom. Steny sú kamenné, čiže v období mimo leta sú chladné a treba počítať s hrubším spacím vakom, aby vám nebolo chladno. Samozrejmosťou je vlastná izolačná podložka. Na prični sa pohodlne vyspí 8 nocľažníkov. Podlahu tvorí autentická udupaná hlina, čiže pri viacerých ľuďoch treba zobrať so sebou igelit na zem. Lavice a stôl nie sú vhodné na spanie, lebo sú veľmi úzke. Oheň možno zakladať jedine pri útulni na upravenom ohnisku.

Najbližší zdroj vody je, počas projektu obnovená, kamenná studňa približne 100 m poniže (na východ až mierne juhovýchod) pod útulňou (slabo viditeľne vychodený chodníček cez lúku). Voda sa naberá načieraním. Studňa je prikrytá starým plechom a okolo je natiahnutý špagát proti dobytku.

Najbližší tečúci prameň vody je betónový válov na lúčnom chrbte Javorinka pri ďalších starých salašoch. Od útulne je vzdialený do 1000 m (smerom na Hriňovú), čiže do 15 minút chôdze.

Súvisiace odkazy

Nad Hriňovou pribudne nová útulňa
Dobrovoľníci obnovujú Zbojnícky chodník na Poľane
Pôvodný stav objektu v roku 2014 (fotografia)
Mesto Hriňová - Turistická útulňa Javorinka

Útulňa Javorinka 01/09/19 22:17 11 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Glarnské Alpy – ku Spitzmeilenhütte Nechce sa mi tomu veriť. Je pol jedenástej v noci a vonku v tme neustále prší. Pritom predpoveď počasia na zajtra jasne hovorí o modrej oblohe a veľmi príjemných teplotách na túto časť roka. Spoľahnúť sa na serióznosť švajčiarskych meteorológov? Skúsim. Nachystám si veci do hôr. Láka ma to tam. Zažil som totiž Alpabfahrt v obci Mels. Slávnostný jesenný návrat dobytka z letných pastvín. Trvá to zvyčajne tri víkendy. Cez dve desiatky slávnostné vyzdobených stád si majitelia rozoberú do svojich maštalí. Výzdobu hocktorej kravičky by závidela aj nejedna krojovaná nevesta. Je to aj divácky zaujímavé divadlo. No svedčí to aj o rozsiahlosti priestorov, ktoré salaše (Alp) pre svoju činnosť potrebujú. A táto oblasť je mojím cieľom. Terén pod vrchom Spitzmeilen a tam položená chata Spitzmeilenhütte. dnes Vladimír Mikuš Svet
Pozvánka Festival Cestou necestou chystá šnúru v 21 mestách S jeseňou prichádza tradične aj nová šnúra festivalu Cestou necestou, tentokrát až 21 mestách SR, od 16.10. do 28.11.2019. Najväčšie podujatie sa bude konať od 8.-10.11.2019 v bratislavskom DK Ružinov, kedy je pripravených 50 prednášok v troch sálach. Témy sú pestré, skialp, vysokohorská turistika, paragliding, bicykle, plavby či stopovanie cez najrôznejšie krajiny. včera Redakcia Festivaly a premietania
Túra Túlačka cez Vlčí kút, Rakytu a Veľkú Somorovú Tribeč mi prirástol k srdcu. Napriek temnej povesti, ktorá vznikla po vydaní známeho slovenského hororu, je to skôr útulné, neveľké pohorie, priam ideálne pre tiché táranie sa v krásnej prírode. V tomto prípade som si chcel dopriať krátku túlačku v okolí Loviec a zároveň článkom otváram edíciu “Paliho bezvýznamných vandrov”. včera Pavol Timko Tribeč

Útulňa Javorinka 01/09/19 22:17 11 príspevkov
    • Poľana: lokalita Horná Javorinka-Kútik pri prístupovej asfaltovej ceste na hotel Poľana
    • 8 miest na prični s vlastným spacím vakom a karimatkou
    • studňa 100 m poniže na lúke (smer V-JV)
    • Hriňová (bus) - Javorinka (cyklotrasa)