Útulňa

Gočálova búda

09. 07. 2016
V Malých Karpatoch poznám veľa miest, kde sa dá prespať. Trampské búdy nezverejňujem, aj keď poniektoré sú voľne prístupné. Preto som bol priam nadšený, keď som pri túlaní sa po neznačkovaných kopcoch medzi Naháčom a Hradišťom pod Vrátnom, narazil na lesnej ceste na chatičku. Kľučku som skúsil s tým, že, samozrejme, bude zamknuté. Zistil som však, že je otvorené a potom som neveril vlastným očiam.

• 2,7 km od zastávky autobusu v osade Prekážka (miestna časť Trstína) a rovno po lesnej ceste až k chatke;
  • 4,5 km od zastávky vlaku Buková – po červenej smer Mihalinová a za železnicou; vpravo popri potoku Trstenák po lesnej ceste pod Šrenkov vŕšok a potom doprava po lesnej ceste k chatke;
  • 6 km od autobusu v Trstíne smerom na Prekážku a prvou lesnou cestou doľava k prítoku Krupského potoka, popri ňom až na križovatku lesných ciest a potom doprava lesnou cestou k chatke;
  • 4,5 km od smerovníka Mihalinová po žltej smerom na lúky Cerová, tu pokračovať po asfaltke na lesnú cestu popod Šrenkov vŕšok a potom doľava po lesnej ceste k chatke.

Drevená chatka s dosť veľkým krytým priestorom pred vchodom a malým krytým priestorom vzadu, ktorý slúži ako dreváreň. Vľavo pred vstupnými dverami je stolík s bandaskou. Čo v nej bolo za tekutinu som neskúmal, ale dá sa použiť, keby ste chceli zbehnúť nabrať si vodu do prítoku Krupského potoka.

Napravo od vstupných dverí je vešiak s dvomi šálkami. Predpokladám, že tu by sa mali odkladať mokré veci, aby nenakvapkalo z nich vnútri. Vstupné dvere sú presklené a bez mreží, čo ma hneď upútalo. Keďže návštevy sú tu vítané, tak to má logiku. Podlaha vnútri je pokrytá linoleom. Okná sú taktiež bez mreží. Uprostred je veľký stôl a okolo neho sedem vyrezávaných stoličiek. Steny sú obložené drevom. Za stolom do "L" sú dve váľandy. Na malom stolíku v rohu je riad, príbory, hrniec, panvica. V druhom rohu sú Peterky. Keďže chatka je v perfektnom stave, istotne ju dokážu vykúriť na „trenírkovú teplotu“ a dá sa na nich aj čo-to uvariť.

Strecha je pokrytá klasickou škridlou bez dier, a teda by nemalo dnu zatekať. V priam ideálnych podmienkach sa tu pohodlne vyspí určite osem ľudí. Na stole je kniha návštev a krátky popis histórie chatky, postavenej v roku 1959 pre potreby lesných robotníčok. V roku 2004 ju obnovili a starajú sa o ňu páni Bílik, Sucháň a Škrabák st. pre potreby milovníkov lesa.

Kúsok od chatky je latrína. V okolitom lese je dostatok dreva a netreba k tomu ani sekeru. Klobúk dole páni pred vami a že je aj po 12-tich rokoch vo vynikajúcom stave, tak aj pred tými, čo sem chodia. Len mi zostáva dúfať, že tak bude aj po zverejnení pre širšiu turistickú verejnosť. Miestni o nej určite vedia.

V tesnej blízkosti je len bačorina, ale podľa mapy na jednu i druhú stranu sa dá do 700 m zbehnúť k prítokom Krupského potoka. Alebo si nabrať dostatok vody, keď sem pôjdete, lebo vždy sa začína od nejakého potoka stúpať hore.

Gočálova búda 27/03/20 16:00 6 príspevkov

Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik
Prístrešok Raková Keď sme pred rokom išli pochod na počesť gen. M. R. Štefánika, bol plán prespať v tomto prístrešku. Vzhľadom na lejak, ktorý potom v noci prišiel, bol som rád, že sme prespali v chate Lámaná skala. No keď som sa teraz v apríli chystal po rokoch na prechod 'na ťažko', pre istotu som si z TuristickaMapa.sk, vypísal nielen pramene, ale aj možnosti prespania. Tak som zistil, že možnosť prespania v prístrešku Raková nie je popísaná a ponúkam svoje skúsenosti. 16/05/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Trek na Malý M´Goun (2) Pred piatimi dňami sme prileteli zo srdca Európy a nám sa to zdá byť strašne dávno. Zvykli sme si, že k životu mnohé veci zrazu nielenže nepotrebujeme, ale si na ne ani nespomenieme. Kopce, cez ktoré prechádzame, mi v mnohom, hlavne farebnosťou, pripomínajú Dúhové hory na Islande. Vytvorili sme fajn partiu, kde každý s každým dokáže kráčať zopár hodín a kecať. Došli sme pod Malý M´Goun a dúfame, že všetci bez nehody vystúpime na jeho vrchol a hlavne tiež zostúpime do základného tábora. 12/05/20 Miroslav Svítek Svet

Túra Zaniknuté dediny (6) – Javorina Sú to len tri či štyri ľudské generácie - a ako sa život zmenil! Na lazoch vo Veporských vrchoch mohol byť predlohou obrazov Martina Benku. Ubehlo ledva 100 rokov. Z výhonku na okraji lúky je statná jedľa, lúka tu už nie je, celkom zarástla. Ľudí, čo ju kosievali, zomlela vojna a spoločenské prevraty. Laznícky život sa ako-tak udržal v nižších polohách. Vysoko v horách nemali šancu ani najtvrdšie mozole. Ich jedinými pamätníkmi sú rumoviská a jedna malá biela kaplnka. dnes Matúš Morong Stolické vrchy, Veporské vrchy
Správa Na Veľký Grič mohla ísť nová ferrata, stopli ju úrady Mesto Handlová plánovalo postaviť na skalách pod vrcholom Veľkeho Griča novú ferratu. Charakterom by šlo zrejme o podobný projekt ako Skalka pri Kremnici. Úrady ju však stopli kvôli pralesu priamo v tejto lokalite. Zavážili aj skúsenosti z ferraty Skalka, kde sa nedodržiava sezónna uzávera. včera Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Túra Kita-dake (北岳) – Severný vrch v Južných Alpách V horskej chate nás priklincoval tajfún a nútene sme tam strávili až dve noci. Silný vietor a dážď bičoval chatu a keď sa šialenstvo skončilo, boli sme radi, že môžeme konečne zostúpiť. Po dvoch nociach v troch tisícoch sme boli síce perfektne aklimatizovaní na výstup na Fuji, ale bolo nám ľúto, že sme si Alpy veľmi neužili. Parťáčka študuje v Kyote, a tak sme si tento rok plánovali na prechod hrebeňa Shiranesanzan reparát, ale všade zúri vírus, asi nám to nie je súdené. včera Peter Šufliarsky Svet