Test Scarpa Escape GTX

Dlho som hľadal topánky, ktoré by spĺňali moje cenové, výkonnostné, kvalitatívne, odolnostné a aj estetické nároky. Taliansku značku Scarpa zaraďujem medzi svetové top v tomto odbore a tak som si s radosťou kúpil model Escape, ktorý bol navyše v priaznivej cene. Ide o vysokohorskú topánku kategórie C, ktorá je vhodná na celoročné nosenie v našich vyšších pohoriach.

Výrobca
Hmotnosť
1730 g
Páči sa mi
široká možnosť použitia, odolnosť, stabilita, grip na suchej skale, design
Nepáči sa mi
výška vrchnej časti – odiera sem-tam nohu, prístup dovozcu k reklamáciám
Ostatné info
- multifunkčnosť: 9 z 10
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 80 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Escape sú vysoké topánky s Vibram podrážkou, konkrétne model Jorasses GBS (rovnakú podrážku má aj model Scarpa Phantom 8000). Povrch topánky je väčšinou zo semišovej kože (s označením Crosta Pro), sem-tam sa objaví umelá tkanina (nylon). Okolo celého obvodu topánky je gumené lemovanie proti oderu, na päte zvýšené. Jazyk je zošitý spolu s topánkou až po vrchný okraj. Na topánky je možné pripnúť poloautomatické mačky.

Spracovanie topánky je na pohľad (aj veľmi kritického oka) veľmi kvalitné. Je bez viditeľných vád v spojoch, švoch či inom materáli. Šnurovací systém drží veľmi dobre, zatiaľ po pol roku užívania nie je vidno žiaden skrytý „neduh“ v kovových držiakoch šnúrok.

Topánky Escape veľmi dobre a pevne sadnú na moju pomerne úzku nohu. Scarpa vyrába vo všeobecnosti užšie modely – mne sedí každý, ktorý som skúšal, ako uliaty. Topánky sú pevné, na začiatku neboli úplne ako papučky a bolo ich potrebné trochu rozchodiť. Trvalo to zopár menej namáhavých túr, kým sa prispôsobili mojim nohám. Osobne by som prijal trochu vyšší (alebo nižší) vrchný okraj topánky, sem tam pri výšľape cítim odieranie prednej časti holennej kosti. Na druhú stranu som viditeľne odratú nohu ešte nemal. Celkový pocit z nosenia je vynikajúci, topánky sú pohodlné, s dobrou podrážkou na väčšinu terénov, do ktorých sa v našich horách turista dostane.

Escape nemajú rady rýchly beh ani chôdzu po betóne. Keď však šliapnete na skalu, kameň, či prekonávate namáhavý terén, máte pocit, že topánky sú vo svojim živle. Hoci nie sú deklarované ako zimné topánky, bez problémov som ich používal v zime. Jediná vec, čo mi prekážala, bola zima (chlad) na prednej časti chodidla, ako keby tam nebola žiadna izolácia. Mal som pocit, ako keby na tých miestach "prefukovalo". Vyriešilo to použitie dvoch ponožiek – coolmaxová tenká a na nej teplá zimná. Ak sa niekto rozhodne ísť na viacdňový zimný prechod akýchkoľvek krutých hôr, tieto topánky nech nechá doma. Ak však niekto potrebuje univerzálne topánky na slovenské hory, nech sa páči. Scarpa Escape zvládajú trojsezónne náročné výstupy, výšľapy, treky, a zimné menej náročné túry v každom horstve na Slovensku. Tieto boty so mnou prešli Malú Fatru, zimné potulky Vysokými Tatrami, Malé Karpaty, zažili sneh, blato, vodu, potok, ľad, skaly a ani raz nestonali.

Problém s reklamáciou

Aby som však len nechválil, pravá topánka mi začala po štvordňovej záťaži v tatranskom snehu jemne premokať v oblasti nad palcom. Rozhodol som sa reklamovať, keďže jednou z výhod membrány GoreTex je, že firma Gore garantuje nepremokavosť a následnú výmenu topánky alebo vrátenie peňazí, ak k porušeniu nepremokavosti došlo v záručnej lehote inak, ako nevhodnou manipuláciou zo strany používateľa – hovoria tomu "Guaranteed to keep you dry" (Garantujeme, že vás udržíme v suchu). Viac info tu. Overenie tejto garancie si však v slovenskej praxi vybilo zúbky.

V predajni Alpinus, kde som topánky kúpil, boli veľmi ústretoví a milí, ako vždy, keď tam zavítam. Spísali sme reklamáciu s tým, že ak mám čas, tak ich pošlú dovozcovi, nech ich pošle na test výrobcovi. Po viac ako troch týždňoch sa topánky vrátili spolu s listom, v ktorom stálo:
"Na obuvi sa pri prehliadke neobjavila žiadna výrobná vada materiálu ani výrobného spracovania. Výrobca nezodpovedá za vady spôsobené nevhodnou údržbou a užívaním spotrebiteľa. Právo zodpovednosti za vady vzniká pri výrobných vadách alebo zlého dielenského spracovania. Prípadné nevhodné užívanie tovaru môže zapríčiniť vznik vady. Reklamovaná závada vznikla z dôsledku nerešpektovania pokynov a upozornenia v záručnom liste obuvi."

Podotýkam, že voľným okom nie je táto závada viditeľná (teda prehliadka nestačí) a napriek tomu topánka premoká, čo je dostatočný dôvod na odoslanie pre test nepremokavosti k výrobcovi. Podľa stanoviska dovozcu som pravdepodobne nemal liezť do snehu alebo mokrého prostredia, keď nechcem, aby premokali.

Aktualizácia 2.7.2008

Po neuspešnej reklamácii som sa rozhodol nenechať veci v takom stave ako sú a začal som konať. Kedže som nevedel od zúfalstva čo robiť, ako prvé som napísal do spoločnosti GORE-Tex a vysvetlil moj problem. Po velmi slusnej a promptnej odpovedi s radou som napísal priamo do Scarpa v Taliansku. Spoločnosť Scarpa mi odpísala mail do 24 hodín s odpoveďou, že budú rozprávať s dovozcom, aby môj problém vyriešil pre moju spokojnosť.

Po dlhších výmenách mailov so slovenským dovozcom obuvi Scarpa a otestovaní nepremokavosti obuvi domácim testom som napokon mohol poslať chybné Scarpa Escape dovozcovi. Dnes (2.7.2008) som obdržal balík s novými topánkami Scarpa Escape.

Napriek mojej skúsenosti hodnotím topánky Scarpa veľmi pozitívne a budem tejto obuvi verný naďalej. Sú to podľa môjho názoru neprekonateľné topánky, ktoré spĺňajú všetky aspekty outdoorovej obuvi, ktoré potrebujem. Každému sedí niečo iné – niekto zbožnuje La Sportivy, iný velebí Kaylandy, další poctivo preferuje nemeckú prácu na Hangwagoch. Ja nedám dopustiť na Scarpy. Pri dalšej kúpe však budem veľmi dlho rozmýšlať, či neskočím po nové radšej do susedného Rakúska.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …