Rada

Ako na ferraty II.

08. 07. 2008
V minulom článku sme si povedali niečo o histórii a klasifikácii ferrát a o potrebnej výstroji. Dnes sa budeme špeciálne venovať tomu, ako sa na ferrate bezpečne pohybovať a eliminovať možnosť úrazu. Samozrejme, nácvik v praxi pred tým, ako sa vydáme na samotnú zaistenú cestu, je nevyhnutný.

Pohyb a istenie na ferrate

Na zaistenej ceste sa istíme podľa toho, či máme ferratový set typu V alebo Y. Súčasná metodika odporúča viac set typu Y. Pozostáva z lana, na ktorom je brzda a špeciálny spoj, ktorý spája lano so slučkou v tvare Y (viď obr. 1). Set sa dá kúpiť buď s karabínami, alebo bez nich a potom si ich dokúpiť. Nie sú vhodné bežné "šrobovacie", ale špeciálne ferratové s automatickou poistkou (obr. 5, 6). Tú treba z času na čas premazať kvapkou oleja, aby bol zaistený hladký chod a nestalo sa, že sa spoľahneme na neprivretú karabínku (obr. 4).

Pomocou Ypsilonky sa istíme tak, že obe karabínky zapneme do oceľového lana a postupujú spolu s nami. Keď prídeme k ukotveniu lana, odopneme jednu karabínu a zapneme ju nad ukotvenie. Potom tam zapneme aj druhú karabínku. Nikdy nie naraz! V prípade pádu akurát v procese preisťovania sme tak chránení aspoň jednou karabínou. Ak si chceme odsadnúť a oddýchnuť, vždy až po preistení! (obr. 8)

Súprava V (obr. 2) je lano, ktoré je z oboch strán zakončené okami na karabíny, a brzda je v strede. Systém sa spolieha na preklz medzi jednotlivými ramenami "véčka". Nikdy preto pri istení nesmieme mať zaistené obe karabíny, pretože by nebol zabezpečený žiaden preklz a zo setu by sa stal klasický "odsedák". Istíme sa len jednou a druhú máme pripnutú na sedacom úväze. Odopíname ju pri ukotvení, kedy sa ňou istíme nad miesto ukotvenia. O sedák následne zapíname druhú slučku. Výhodou V setu je jeho väčší rozsah. Jeho použitie sa však neodporúča kvôli tomu, že v exponovanejších miestach sa odporúča byť zaistený dvoma karabínami. V prípade nepekného pádu je nižšia pravdepodobnosť zlomenia dvoch karabín než jednej. Zároveň sa ferratistovi môže stať, že zacvakne obe a jeho pádový faktor by bol rovnaký ako na odsedáku (viac v kapitole Pády na ferrate). Preto sa v súčasnosti za bezpečnejší považuje systém Y.

Na jednotlivom úseku medzi dvoma zaisteniami by mal byť vždy len jeden lezúci (titulný obrázok). Ak by sme boli tesne za ním, môže nám ublížiť v prípade pádu. Tiež pri mäkšom lane je nepríjemné, ak by sa jedného úseku držali a hojdali lanom viacerí.

Niekedy časť ferraty vedie po rebríku. Obyčajne je popri rebríku oceľové lano, o ktoré sa istíme. Sú však aj prípady, kedy lano popri rebríku nevedie a musíme sa istiť o rebrík samotný. Vtedy karabíny pripíname zásadne o zvislú, pozdĺžnu tyč, nie o priečky. Keby sme totiž spadli, karabína sa s nami zvezie po najbližšiu vodorovnú priečku a tam zastaví. Keby sa táto priečka vytrhla, karabína len skĺzne po tyči k ďalšej. Ak sa však zaistíme o samotnú priečku a tá by sa vytrhla, smerujeme voľným pádom do priepasti. Ak je otvor karabíny príliš malý a na pozdĺžnu tyč nejde pripnúť, istíme sa tak, že popruh obtočíme okolo tyče a karabínka sa pripne späť o slučku.

Pri postupe na ferrate neposúvame karabíny pred sebou po lane (obr. 11), pretože pri páde by nám karabíny ublížili. Treba si lano prehodiť cez ruku tak, aby sme karabíny mali pod rukou (obr. 12).

Pády na ferrate

Osobitne sa treba zmieniť o nebezpečenstve pádov na ferrate. Pri správnom istení a dobrom stave ferraty by sme samozrejme nemali zrútiť do priepasti. Iná vec je, čo narobí niekoľkometrový pád natvrdo s ľudským telom. Tvrdosť pádu vyjadruje pádový faktor (PF). Vypočíta sa nasledovne: dĺžka pádu deleno účinná dĺžka lana. Čím je toto číslo vyššie, tým je pád tvrdší. Pri bežnom lezení sa hodnota PF nemôže dostať na číslo vyššie než 2. Príklad:
Lezieme zo zeme, prvé istenie je vo výške 5 metrov. Vylezieme ešte 2 metre a spadneme. Padáme teda 2 + 2 metre a pripočítame ešte cca 0,6 m predĺženie lana (dynamické lano). Celková dĺžka pádu je 4,6m. Účinná dĺžka lana je 5 metrov (natiahnuté) + 2 metre (vylezené) + 0,6m (predĺženie lana). Vzorec 4,6 / 7,6 nám dáva hodnotu PF=0,61, čiže ide o pomerne tvrdý pád, stále však v norme. Čím vyššie by sme boli v čase pádu, tým by bola účinná dĺžka lana väčšia a tým by bol pád mäkší. Ako je to však na ferrate?

Diametrálne odlišne. Na ferrate máme dve krátke statické slučky bez predĺženia a tým pádom bez tlmiacej schopnosti. Istenia sú v stene ukotvené každých 3 - 5 metrov. Pri páde by to s nami vyzeralo nasledovne:
Vylezieme 5 metrov od jedného ukotvenia k druhému a chystáme sa preistiť. Vtom spadneme. Letíme dolu celých 5 metrov k ďalšiemu ukotveniu. Dĺžka nášho "lana" je 1 meter. Dĺžka pádu je teda 6 metrov (5 m pád + 1 m lano). PF = 6 / 1, čo je 6. V sekunde, kedy nastane zastavenie, tak na človeka pôsobí sila zhruba dvoch ton. Nastáva lámanie kostí, chrbtice, odtrhnutie vnútorných orgánov. Otázne je tiež, či takúto záťaž vydrží náš výstroj alebo sa porúčame rovno do priepasti.

Aby sme tomuto scenáru predišli, treba rozhodne používať ferratový set, najlepšie v tvare Y, a neliezť, ako to niektorí "borci" robia, len s odsedákom. V tom prípade môže nastať vyššie popísaná situácia, pretože odsedák je krátky a statický. Ferratový set má brzdu, ktorá pád stlmí. Ako sme už spomínali, set pozostáva z lana, na ktorom je brzda a špeciálny spoj, ktorý spája lano so slučkou v tvare Y. Pri páde nastáva posunutie lana v brzde. Tá svojím odporom zaistí zastavenie lana, ale zároveň pád zmäkčí.

Ďalšou bezpečnostnou výhodou ferratového setu sú karabíny. Sú skonštruované tak, že by mali byť odolnejšie voči nadmernému ohnutiu a prípadnému zlomeniu o ukotvenie. Zámky je dobré zapínať protichodne, jeden smerom ku nám, druhý smerom k stene. Po páde treba lano v brzde nasúkať do pohototovostnej polohy, aby bola opäť funkčná - toto miesto je vyznačené iným typom šitia. Po viacerých tvrdých pádoch treba ferratový set vymeniť.

Ďalšie nebezpečenstvá

Veľkým nebezpečenstvom na ferrate sú búrky, pretože oceľové lano je ideálnym bleskovodom. Na ferraty preto treba chodiť v stálom počasí, a ak hrozia búrky, vyraziť zavčasu ráno a len na krátku ferratu, aby sme cca o štrnástej boli už z ferraty preč. Ak zbadáme búrkovú oblačnosť počas lezenia, mali by sme z ferraty odísť ústupovou cestou, alebo sa aspoň dostať na bezpečné miesto čo najďalej od lana.

Nebezpečenstvom je aj poškodené istenie na ferrate. Stav istenia by sme mali počas postupu sledovať. Všímame si, či sa nehýbe ukotvenie, rozstrapkané konce, hrdzavé či olepené lano. Ak vedie lano za roh a my nevidíme koniec, ešte predtým, než sa naň spoľahneme, mali by sme zaň zaťahať a presvedčiť sa, že dobre drží. V mieste zakončenia oceľových lán môže byť neprehľadný chuchvalec lán, treba spomaliť a dobre si pozrieť, o čo sa zaistíme.

Pokračovanie budúci týždeň.

Predchádzajúci diel seriálu si môžete prečítať tu.

Zdroje informácií

T. Frank, T. Kublák a kol., Horolezecká abeceda
http://www.climber.cz/pages/metodika/klettersteig.htm
vlastné skúsenosti

Fórum 27 príspevkov
Ako na ferraty II. 04/08/19 20:41 27 príspevkov
Najnovšie články autora
 
Predstavenie Devold Valldal a Vasset – letné merino tričká s Tencelom Kedysi bolo merino tričko pre mňa typom odevu predovšetkým do zimy. No časy sa pohli a merino začalo byť dostupné v rôznych hrúbkach vrátane veľmi tenkých modelov. Toto leto som doplnila svoj šatník hneď dvoma merino tričkami. Jedným z nich je Valldal Woman Tee od nórskej značky Devold. Pánsku verziu pod menom Vasset zas vyskúšal Ľubo. 08/07/20 Soňa Mäkká Oblečenie
Správa Štátne lesy TANAPu zavreli dva chodníky, vinia ochranu prírody Štátne lesy Tatranského národného parku uzavreli už dve obľúbené trasy vo Vysokých Tatrách kvôli suchým stromom. Tie podľa nich ohrozujú návštevníkov, no nemôžu ich odstrániť, lebo im to nepovolila ochrana prírody. Správa národného parku s touto interpretáciou nesúhlasí. 06/07/20 Soňa Mäkká Správy
Túra Kôprová dolina a Kmeťov vodopád Kôprová dolina spolu so susednou Tichou dolinou sú známe tým, že po vetrovej kalamite v roku 2004 sa ponechali na samovývoj. Do týchto miest nazrieme počas našej jarnej detskej túry. Chceme vidieť aj najvyšší vodopád na Slovensku, Kmeťov vodopád. 02/07/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Najnovšie články na titulke
 
Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. včera Michal Bukvai Strážovské vrchy
Túra Jelšavský hrad a Skalka Hurá!!! Koronokríza takmer skončila a môžeme konečne ísť na náš prvý tohoročný viacdňový pobyt. Tento raz nazrieme do regiónu Gemer. Niektoré časti Gemera poznáme celkom dobre, no oblasť okolo Revúcej a Jelšavy je pre nás Terra incognita. Je načase to zmeniť. Veľkým lákadlom sú tri hrady, na ktorých som ešte nebola – Jelšavský, Šivetický a Rákoš. 10/07/20 Danka Tomášiková Revúcka vrchovina
Túra Hrebienok – Tatranská Lomnica Jarné prázdniny sme sa nakoniec rozhodli stráviť vo Vysokých Tatrách. Ako východiskový bod vyhrala Tatranská Lomnica, odkiaľ sa dá v pohode všade dostať vláčikom a nemusím riešiť presuny autom, ani plné parkoviská. A keď sme boli vo Vysokých Tatrách, nemohli sme minúť Studenopotocké vodopády. 09/07/20 Martina Haratíková Vysoké a Belianske Tatry

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Ako na ferraty II. 04/08/19 20:41 27 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Oficiálni partneri
Partneri
0.84 (0.29)