Chata

Chata Magurka

26.03.05
Nie tak dávno bola chata Magurka strategickým stanovišťom pri prechode hrebeňa Nízkych Tatier. Chata, ktorá patrila turistom, poskytovala prístrešie aj stravu. Prišli však nové časy a majetok rýchlo začal meniť majiteľov. Azda je zbytočné dodať, že chata skončila v rukách finančnej spoločnosti, ktorá ju nechala chladnokrvne vyhniť. V nevykúrenej chate roztrhalo teplonosné vedenia, drevo zaplesnelo, zariadenie sa rozvláčilo. Chata síce zvonka vyzerá, že sa nič nedeje, ale je dobojované.

V rokoch 2008 a 2009 prebehla generálna rekonštrukcia chaty. Aktuálne informácie nájdete v novom článku o Chate Magurka.

Navyše aj strategický charakter chaty odviali nové časy. Z južnej strany kúštik niže sedla Pod Ďurkovou vystavali turisti rovnomennú Chatu pod Ďurkovou na dobrej úrovni s nocľahmi pre 60 ľudí a stravou. Nie je potrebné schádzať z hrebeňa dole a potom nazad (výstup Magurka – hrebeň trvá 2 hodiny), ale rovno sa vydať na záverečnú celodennú etapu až na Donovaly.

Po zlých správach teraz tie lepšie: ubytovanie v osade poskytuje p. Margita Elízová (jedna zo štyroch trvalých osadníkov) v pohodlne zariadenom penzióne. Súčasne majiteľka jediného obchodu v osade. Otvorenie obchodu je spoločenská udalosť pre miestnu komunitu (+ zopár cezpoľných chalupárov).

História

Slovensko sa len tak hemží Magurami a Magurkami. Osada Magurka je najvyššie položená osada (1050 m n. m.) pod hrebeňom Nízkych Tatier severne od sedla Ďurková. Založili ju baníci v 13. storočí. Osada mala kedysi za c. k. monarchie „celomonarchistický“ význam, nakoľko v nej boli významné ložiská zlata a sprievodných rúd. V Kunsthistorische museum Wien v mineralogickej zbierke je vidieť pekná vzorka zlata (Magurka Ungarn!). Popisné štítky v múzeu sú tiež muzeálne, nakoľko ich od čias monarchie nik nevymenil a človek neznalý, by veru ťažko hľadal všetky tie lokality v Maďarsku, pretože takmer všetky sa nachádzajú na Slovensku. V Budapešti, v múzeu, majú tiež pekný kúsok z Magurky – 8 kg vážiaci nugget rýdzeho zlata. Najväčší boom v ťažbe cca 25 kg ročne zažila Magurka pred 1. svetovou vojnou, keď tu hrdlačilo pri ťažbe a spracovaní cca 400 ľudí vrátane detí a žien. Po vojne nastal rýchly útlm – lanovky, zariadenia, stožiare skončili na šrotovisku v Podbrezovej a nastalo vymieranie. Z odvedených mužov sa vrátilo z frontu torzo. Dnes má osada 4, slovami štyroch stálych obyvateľov!

Aktivity

Možnosti vyžitia v zime sú v pekných bežkárskych terénoch: Magurka –Liptovská Lúžna po zelenej a potom po ceste, je pekným podujatím (tam a späť 16 km), rovnako Magurka – Partizánska Ľupča (tam a späť 25 km). Pokiaľ to snehové podmienky dovolia, tak i výstup na hlavný hrebeň s možnosťou návštevy Chaty pod Chabencom. Pozor v zime vystupovať len po žltej (tyčové značenie)!
V lete sa dá plne využiť trojica značkových trás modrá, žltá a zelená – tá sa v Magurke vejárovite rozchádza na hlavný hrebeň. Veľmi pekný je postup aj opačným smerom po zelenej cez Železnô na Salatín s krásnymi výhľadmi.

Prečo vlastne píšem o Magurke? Tento zapadákov každého chytí za srdce. Jediná ulica lemovaná stáročnými jaseňmi a lipami. Starý banícky kostolík, v ktorom kňaz raz ročne príde svätiť omšu pre štyroch obyvateľov. Zopár honosných rekonštruovaných chalúp, zopár domčekov, zopár posledných dreveníc. Prameň minerálnej vody. Trosky starej bašovne – úpravovne rudy za osadou. Desiatky banských diel v blízkom okolí utopené v hlbokých lesoch. Nádherné výhľady na Salatín. Ale to najdôležitejšie je - atmosféra.

Chata Magurka 04/05/10 13:11 59 príspevkov

Svet Corno Grande a Corno Piccolo V srdci talianskych Apenín v Parco Nacionale Del Gran Sasso sa vypína najvyšší vrch celých Apenín: Corno Grande (Veľký roh). Okolo seba má rešpekt vzbudzujúcu suitu Corno Piccolo 2 655 m.n.m., Pizzo d Intermesoli 2635 m.n.m., Picco Cefalone 2 533 m.n.m. a množstvo ďaľších. Pohorie je doslova podkopané tunelom (10 km!), cez ktorý vedie kvalitná talianska autostráda A24 spájajúca Rím s pobrežím Jadranského mora (Ancona). 28/08/07 Jozef Jelenčiak Svet
Túra Žibrid a Babice V rámci predsavzatia vystúpiť na všetky vrcholy jednotlivých pohorí na Slovensku, podľa starej akcie KST, som si zaumienil tentoraz zdolať Žibrid. Vrch, vysoký 867 metrov, je druhým najvyšším bodom Súľovských vrchov, ktoré patria do CHKO Strážovské vrchy. V snahe nájsť pri ceste nazad skalný Budzogáň, som nechtiac objavil zaujímavé miesto plné zaujímavých skalných útvarov – Babice. 13/12/06 Jozef Jelenčiak Súľovské vrchy
Útulňa Koliba pod Pustým Koliba pod Pustým sa nachádza v hornej časti Jamníckej doliny v Západných Tatrách priamo na modro značenom chodníku na malej polianke v zajatí hustého smrekového lesa pod rázcochou Smreka zvanou Pusté. Jej majiteľom a vzorným hospodárom je miestny Urbariát Liptovskej Kokavy. Môže byť alternatívou k obľúbenej Kolibe pod Klinom, ktorá sa nachádza o dolinu východnejšie. 10/07/05 Jozef Jelenčiak Západné Tatry

Prístrešok Pinkenberg Počas viacdňového putovania Štiavnickými vrchmi som prechádzal zelenou TZT zo Štefultova do sedla Krížna. Pod Pinkovým vrchom (niekdajší názov Pinkenberg) sa nachádza drevený prístrešok. Turista ho môže použiť najmä ako úkryt pred nepohodou, na prenocovanie veľa pohodlia neposkytuje. dnes Michal Bukvai Štiavnické vrchy
Predstavenie Tlakový petrolejový varič (retro) Možno si ešte niekto z vás pamätá, na môj článok „A šťastný nový rok...“, uverejnený 1. 1. 2017, kde som popisoval príhodu s petrolejovým varičom, ktorá sa nám prihodila kedysi dávno na Nový rok. Keď som hľadal nejakú ilustračnú fotku k článku, natrafil som na jeden Army shop, ktorý takéto variče ponúkal na predaj. včera Boro Tomis Varenie a jedlo
MTB Bratislava – Piešťany po hrebeni Malých Karpát Jednodňová cyklotúra Malými Karpatami na trase z Bratislavy do Piešťan. Prešli sme 120 km, so stúpaním 3263 m a klesaním 3325 m. Všetko to začalo pred pár rokmi, keď sme ako účastníci Trnavskej stovky skonštatovali, že ísť pešo taký kus hlavným hrebeňom je blbosť. Naopak na bicykloch si Malé Karpaty užijeme oveľa viac. 27/07/17 Rudo Gašparovič Malé Karpaty

Chata Magurka 04/05/10 13:11 59 príspevkov
    • na severnej strane hlavného hrebeňa Nízkych Tatier, pod hrebeňom medzi sedlom Ďurkovej a Zámostskou hoľou
    • Penzión (privát) Eliza (13 lôžok): 4 samostatné izby (2/4, 1/3, 1/2)
    • celoročná
    • vodovod a minerálny prameň
  • Cena
    • od 7,- € človekonoc, deti do 5 rokov - zdarma
    • Margita Elízová, mobil: +421-908-803 277 alebo +421-910-382 372
    • Železnô (bus Partiz. Ľupča) - zelená Magurka alebo z rázc. Pri Tajchu (bus Partiz. Ľupča) do Magurky modrá. Alebo bus RK - Lipt. Osada - Lipt. Lúžna konečná - pešo po ceste smer Železnô a v sedle Prievalec zelená do Magurky.
    • textová časť mapy VKÚ č.122 Nízke Tatry 1:50.000, turistický sprievodca S batohom po Slovensku, diel č. 3 Nízke Tary, DAJAMA