Salaš pod Košariskami

03.10.08
V oblasti medzi Veľkou Vápenicou a Kráľovou hoľou sa nachádza oficiálna turistická útulňa Andrejcová, kde je povolené nocovanie a táborenie počas prechodu hrebeňom Nízkych Tatier. Avšak táto útulňa býva v hlavnej turistickej sezóne často preplnená. V takomto prípade a za nepriaznivého počasia je preto možné využiť na nocľah aj blízky salaš pri rázcestí Pod Košariskami.

Objekt salaša sa nachádza vo východnej časti Nízkych Tatier. Je situovaný priamo na hrebeni, medzi Veľkou Vápenicou a vrchom Andrejcová, asi päťdesiat metrov juhovýchodným smerom od rázcestia Pod Košariskami. Stavbu čiastočne zakrýva niekoľko samostatne stojacich smrekov. Napriek tomu je od turistického smerovníka viditeľná strecha salaša. Najjednoduchší prístup je po červenej značke – Ceste hrdinov SNP, ktorá vedie hrebeňom pohoria. Z Horehronskej obce Pohorelá sem vedie modrá značka a cesta trvá 2 hod. 15 min. Značka pokračuje do Lipt. Tepličky. Z tejto obce sa sem dostanete za 4 hodiny aj 45 minút. Zrekonštruovaná turistická útulňa Andrejcová sa nachádza necelý kilometer východným smerom po červenej značke (10. min.). Ďalšia oficiálna útulňa na hrebeni Nízkych Tatier - Ramža, je dostupná taktiež po červenej za 6 hodín a 30 minút. Okrem týchto miest sa neďaleko salaša nachádza Zrub pod Úplazíkom, (po modrej za 30 min. smer Pohorelá) a Koliba v Ždiarskom sedle, ktorá je dostupná za 45 min. po červenej smerom na Kráľovu hoľu.

Podobne ako opisovaný salaš, tak aj zrub a kolibu môžete využiť na prenocovanie len v prípade, že útulňa Andrejcová bude za nepriaznivého počasia kapacitne naplnená!!!

Opis objektu

Objekt salaša predstavuje drevená zrubová stavba o rozmeroch približne 3 x 5 m, ktorá je zastrešená sedlovou strechou. V streche sa nachádza otvor, ktorý slúži na odvádzanie dymu z ohniska, ktoré sa nachádza v interiéri. Podkrovie tu nie je vybudované, na spanie slúžia dve asi meter široké prične pristavané k vnútorným stenám. Okrem nich a jednej poličky tu iného zariadenia niet. Objekt nemá okná, vnútro osvetľuje svetlo, ktoré sa sem dostane len cez otvorené dvere. Svetelný zdroj, sviečky alebo baterku si musíme priniesť. Dvere sa dajú z vnútra zaistiť háčikom. Podlahu tvorí udupaná hlina. V čase mojej poslednej návštevy (september 2008) bol v interiéri poriadok, steny a strecha boli vo veľmi dobrom stave, nezatekali.

Možnosti nocľahu

Situovanie salaša na hrebeni Nízkych Tatier ho predurčuje ako núdzové útočisko hlavne pre turistov putujúcich hrebeňom. Dá sa využiť aj pri túrach naprieč pohorím v smere sever – juh a opačne. Na dvoch pričniach pohodlne vyspia 3 až 4 osoby. Ďalších 5 – 6 osôb môže na spať na podlahe. V oboch prípadoch je nutná karimatka a spací vak. Salaš zrejme počas sezóny využívajú miestni pastieri, aj keď začiatkom septembra bol už opustený, prázdny. Predpokladám, že v čase prevádzky a za nepriaznivého počasia by vás tu nechali prenocovať.

Voda a okolie

Najbližší vodný zdroj sú schátrané drevené válovy kúsok poniže salaša na východ pod smrekom. Výdatnosť prameňa je malá v suchom období môže vyschnúť. Najbližší výdatný prameň sa nachádza asi 10 minút peši východným smerom a predstavuje ho prameň Zimná voda pri útulni Andrejcová. Ďalej je horný tok Ždiarskeho potoka, kam sa dostanete za 15 min. po modrej značke smer Liptovská Teplička. Okolie je veľmi atraktívne, plné ďalekých výhľadov. Priamo od salaša sa otvára krásny výhľad na Horehronie, Muránsku planinu a Poľanu. Západne je to mohutná Veľká Vápenica, východne rozložitý masív Kráľovej hole. Severne nájdete doposiaľ „neobjavené“ tajomné zákutia Panskej hole a poľany nad Liptovskou Tepličkou s výhľadmi na Vysoké Tatry.

Salaš pod Košariskami 04/09/16 22:05 8 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Roháče – Baníkov a Tri kopy Letné horúčavy pominuli a s nimi aj búrky na horách, ktoré v auguste hrozili takmer každodenne. Na prvý septembrový týždeň predpovede hlásili stabilné slnečné počasie, ale už v piatok mal opäť od západu prechádzať front. Našťastie, keď má človek za šéfa turisticky naladeného človeka, nie je problém uvoľniť sa aj v pracovný deň. Nakoniec si voľno vybavil aj samotný šéf a operatívne sme sa dohodli na štvrtok. dnes Michal Bukvai Západné Tatry
Túra Glarnské Alpy – ku Spitzmeilenhütte Nechce sa mi tomu veriť. Je pol jedenástej v noci a vonku v tme neustále prší. Pritom predpoveď počasia na zajtra jasne hovorí o modrej oblohe a veľmi príjemných teplotách na túto časť roka. Spoľahnúť sa na serióznosť švajčiarskych meteorológov? Skúsim. Nachystám si veci do hôr. Láka ma to tam. Zažil som totiž Alpabfahrt v obci Mels. Slávnostný jesenný návrat dobytka z letných pastvín. Trvá to zvyčajne tri víkendy. Cez dve desiatky slávnostné vyzdobených stád si majitelia rozoberú do svojich maštalí. Výzdobu hocktorej kravičky by závidela aj nejedna krojovaná nevesta. Je to aj divácky zaujímavé divadlo. No svedčí to aj o rozsiahlosti priestorov, ktoré salaše (Alp) pre svoju činnosť potrebujú. A táto oblasť je mojím cieľom. Terén pod vrchom Spitzmeilen a tam položená chata Spitzmeilenhütte. včera Vladimír Mikuš Svet
Pozvánka Festival Cestou necestou chystá šnúru v 21 mestách S jeseňou prichádza tradične aj nová šnúra festivalu Cestou necestou, tentokrát až 21 mestách SR, od 16.10. do 28.11.2019. Najväčšie podujatie sa bude konať od 8.-10.11.2019 v bratislavskom DK Ružinov, kedy je pripravených 50 prednášok v troch sálach. Témy sú pestré, skialp, vysokohorská turistika, paragliding, bicykle, plavby či stopovanie cez najrôznejšie krajiny. 21/10/19 Redakcia Festivaly a premietania

Salaš pod Košariskami 04/09/16 22:05 8 príspevkov
    • Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry: východná časť, pri rázcestí pod Košariskami
    • 3 – 4 osoby na pričniach, 5 – 6 osôb na podlahe
    • Celoročne, bez hospodára, salaš je zrejme počas pastierskej sezóny v prevádzke
    • Prameň Zimná voda pri útulni Andrejcová, Ždiarsky potok príp. málo výdatný prameň priamo pod salašom (schátrané drevené válovy)
    • Červená značka – Cesta hrdinov SNP, Pohorelá po modrej 2.15 h, z Lipt. Tepličky 4.45 h