Túra Lysá – Čergov – Chochuľka – Baranie

Po prvej túre sa Čergov stal mojou Veľkou Fatrou na východe Slovenska. Toto pohorie mi učarovalo. Sľúbil som si, že sa určite vrátim. A nie raz. Dnešný prechod časti hrebeňa mi len dokázal, že kúzlam Čergova sa brániť nikdy nechcem a ani nebudem.

1 deň
jeseň – 31.10.2009
Čergov
Lysá, Chata Čergov, potok Tokáreň
Chata Čergov
Prešov (vlak, bus) - Sabinov (vlak, bus) - Drienica (bus)
» č.1112 Prešov a okolie (1:50.000)
Doplňujúce súbory
GPX súbor: cergov.gpx

Lyžiarske stredisko Drienica-Lysá – hotel Lysanka – sedlo Besná – Lysá – Oltár kameň –Ostrý kameň – Črchľa – sedlo Čergov (Chata Čergov) – Čergov – Chochuľka – Veľká Javorina – sedlo Lysina – dolina Tokáreň – Tokárne – Podbaranie – Jarabinček – osada Baranie – sedlo Besná – hotel Lysanka

Hotel Lysanka

Serpentíny starej asfaltovej cesty ďalej od Drienice dávajú zabrať staršiemu autu. No relatívne prudké stúpanie nás teší, pretože už spriadame plány, ako tadiaľto pôjdeme na bicykloch. Auto zaparkujem pri hoteli. Chystáme si veci, keď vybehne chlapík (zrejme majiteľ hotela) s tým, že ak tu chceme parkovať a nie sme hosťami hotela, tak máme zaplatiť 1,- € alebo nech si posunieme auto tých 10 metrov za značku hotela. Hosťami sme sa chceli stať na večeru, po túre. Je rozhodnuté. Radšej posuniem auto.

Lysá

Počasie je také, v aké sme dúfali. Dva stupne pod nulou a námraza na ešte celkom neopadaných listoch stromov. Je slnečno, nefúka a takmer bez oblakov. Okolo prechádzajú členovia horskej služby, pridávame sa k nim a spoločne stúpame prvú serpentínku do sedla Besná. V sedle ostávame stáť. Už tu sa začína Čergovská rozprávka jesenných odtieňov farieb, pre ktoré nemám meno. Stúpame na Lysú a od magických 1000 m n. m. preberá nadvládu nad krajinou najchladnejšia kráľovná Zima.

Prechádzame okolo pamätníka s partizánskym motívom a vrchol Lysej. Zastavujeme sa pri Oltár kameni, aktívne využívanej kaplnke. Zima tu hrá svoje predstavenie. Naokolo rôzne formy námrazy a tvarov, ktorých sa nevieme nabažiť. Značka nás ďalej vedie po hrebeňovej lúčnej pasáži, z ktorej je krásny výhľad na rôznofarebné lesy a doliny naokolo. Ich mená strácajú význam. Podnecujú fantáziu a túžbu navštíviť ich všetky. Do každej by sme sa chceli pozrieť. V diaľke vidieť aj čergovský hrebeň, ktorý nás dnes čaká. Táto krásna scéna farieb a mrazu nás sprevádza takmer až do sedla Čergov. V zmiešaných, bukovo-javorových lesoch sa pripájame na žltú značku. Že chata nie je ďaleko, vieme podľa hluku auta, ktoré počuť.

Čergov

Po chvíľke oddychu pokračujeme úsekom, ktorý je naším dnešným cieľom - lúčna hrebeňová pasáž. Táto časť Čergova mi tak veľmi pripomína Veľkú Fatru. Cítim sa ako doma. Pomaly kráčame k vrcholu Čergova. Námraza na stromoch vytvára takmer filmovú atmosféru. Cítiť, že pomaly, ale isto prichádza zima. Prichádzame k nenápadnému Čergovu (1049,7 m). Keby sa človek zamyslel, ani si ho nevšimne. Všetko naokolo ovládla námraza. Aj šípky, ktoré ochutnáme. Už tušíme, že až po sedlo Lysina budeme mať možnosť vychutnávať si dejstvo predstavenia, v ktorom súperia Jeseň so Zimou. Chvíľkami vyhráva prvá, o kúsok ďalej zas druhá. Chochuľka, Veľká Javorina. Divadlo pokračuje. V sedle Lysina si v závetrí spravíme prestávku. Popíjame kávu z termosky a ďakujeme tomuto odľahlému kúsku našej krajiny, že sme nikoho nestretli.

Baranie

Pokračujeme zelenou turistickou značkou, ktorá klesá priamo popri potoku Tokáreň, ktorý pramení pod sedlom Lysina. Vládu preberajú husté listnaté stromy. Zostup po hlbokom lístí je tým ťažší. Značka sa na niektorých miestach stráca, čo však neprekáža, pretože tu smer neurčuje ona, ale labyrint polámaných stromov. Výrazne sa oteplilo a v týchto častiach jednoznačne vyhráva Jeseň. Pod Tokárňou sa pripájame na žltú turistickú značku, ktorá pokračuje po asfaltovej ceste. Nie je to príjemná časť, no polhodina nie je až tak veľa. Je to však ideálna trasa pre bicykel. Pri Jarabinčeku začína modrá značka, ktorá na kóte 682 opúšťa žltú. Strmším stúpaním sa dostávame hlbšie a hlbšie do hustejších ihličnatých lesov. Cítiť typickú vôňu ihličia. Opäť raz závan domova. Míňame jednu z chalúp z chatovej osady Baranie, o ktorých písal Stanislav Ďurica vo svojom článku Po stopách minulosti zasneženým Čergovom. Na lúkach nad Baraním nás v brezovom háji dostihlo šero. Napriek tomu ešte stihneme pekný západ slnka nad Vysokými Tatrami.

Túra sa uskutočnila 30. 10. 2009.