Pohorie Rila
Pohorie Rila Zatvoriť

Extra Turistické značenie – Bulharsko

Pre českých a slovenských turistov nie je Bulharsko neznámou horskou destináciou. Už v minulom storočí bola východobalkánska krajina obľúbeným cieľom horských turistov. Pohoria presahujúce nadmorskú výšku 2000 metrov sú dodnes cieľom našich cestovateľov. Pomerne kvalitná a hustá sieť turistických značených trás v Bulharsku je základom pobytu v balkánskych horách.

Bulharsko
mapsofbalkan.com/…/cz
Dalšie info
stazeibogaze.info/bugarska/

Značky

Systém maľovaného značenia v Bulharsku je veľmi podobný prepracovanému stredoeurópskemu systému TZT, na aký sme zvyknutí u nás. Maľované značky sú takmer identické s naším pásovým značením, ale s rozdielom, že u nás sú striktne vodorovné pásy. Bulharské značky sú maľované vodorovne, vertikálne i šikmo. Rôzne zalomenia značiek lepšie kopírujú ohyb trasy (uľahčuje orientáciu v teréne), čo tiež využíva metodika poľského značenia. Orientáciu na hrebeňoch hôr (napr. v Rile) taktiež uľahčujú drevené príp. kovové tyče pomaľované striedavo žltou a čiernou farbou. V čase snehovej pokrývky slúžia ako zimné tyčovanie. Pásová značka je tvorená stredným farebným pásom (červená, modrá, zelená alebo žltá) a dvomi postrannými bielymi pruhmi.

Smerovníky

V turisticky vychytených pohoriach ako Rila a Pirin sa stretnete s kovovými rázcestníkmi resp. s plechovými smerovými tabuľkami. Sú typizovaného tvaru a žltej farby. Staršie smerovky sú väčšinou písané bulharskou cyrilikou (varianta azbuky) a novšie tabuľky sú aj s prepisom do latinky, aby boli zrozumiteľnejšie pre zahraničných návštevníkov. Obsahom smeroviek je názov cieľa s časom dosiahnutia miesta v hodinách. Smer postupu udáva hrot smerovky a často býva súčasťou logo Bulharského turistického zväzu a taktiež sa môžeme stretnúť s číslom trasy v hlavičke tabuľky.

Mapy

Na trhu sú dostupné štandardné turistické mapy v mierke 1 : 50 000 pre nasledovné pohoria a oblasti: Stara Planina, Rila, Pirin, Rodopi, Vitoša, Belogradčiški skali, Belasica, Sredna Gora, Osogovska planina, Strandža, prípadne v podobnej mierke. Je treba počítať, že obsah a prevedenie sú menej podrobné resp. menej presné ako naše prepracované turistické mapy na vysokej kvalitatívnej úrovni. Častokrát sa stretnete s nepresnosťami či chybami v mapovom diele pri priebehoch turistických trás. Netreba sa na 100 % spoliehať na presnosť mapy.

Diaľkové trasy

Cez krajinu prechádzajú tri európske diaľkové turistické trasy:
- E3 (Španielsko – Francúzsko – Belgicko – Luxembursko – Nemecko – Česká republika – Poľsko – Slovensko – Maďarsko – Rumunsko – Bulharsko – Turecko),
- E4 (Španielsko – Francúzsko – Švajčiarsko – Nemecko – Rakúsko – Maďarsko – Rumunsko – Bulharsko – Grécko – Cyprus),
- E8 (Írsko – Spojené kráľovstvo – Holandsko – Nemecko – Rakúsko – Slovensko – Poľsko – Ukrajina – Rumunsko – Bulharsko – Turecko).

Všetky tri magistrály vedú súbežne zo severozápadného cípu krajiny k metropole Bulharska, kde na východ pokračuje E3 cez pohorie Stara Planina. Južne od Sofije sa rozdeľujú zvyšné dve trasy a majú vlastný priebeh. E8 končí v pohraničnom meste Svilengrad na trojmedzí s gréckou a tureckou hranicou a E4 vedie na juh do Grécka, kde morskou cestou pokračuje na ostrovy Kréta a Cyprus.

Súvisiace články

Pomenované TZT na Slovensku
Zaistené turistické trasy
Sezónne uzávery turistických trás

Seriál Turistické značenie doma a vo svete » pozri ďalšie články