Extra

Turistické značenie – Albánsko

22.07.15
V našom seriáli článkov o turistickom značení začneme s "A" ako Albánsko. Balkánska krajina síce nepatrí medzi typické turistické destinácie, ale o to hodnotnejšia je informácia o systéme značených trás v monumentálnych albánskych horách.

Jednotný systém turistického značenia chodníkov v krajine neexistuje a taktiež TZT nie je bežnou súčasťou v albánskych horách. Ale je jedno pohorie, kde sa so značenými chodníkmi stretneme. Jedinou oblasťou so značkami je pohraničné pohorie Bjeshkët e Nemuna na pomedzí Čiernej Hory, Kosova a Albánska. Doslovný preklad názvu sú Prekliate hory (čiernohorsky ako Prokletije). Pár rokov dozadu bola vyznačená sieť TZT v oblasti Národného parku Thethi na severe Albánska.

Značky

Naprieč celým horstvom Prokletije vedie okružná magistrála, ktorej absolvovanie trvá niekoľko dní a prechádza cez Čiernu Horu, Kosovo a Albánsko. Maľované značenie je veľmi podobné stredoeurópskemu systému TZT formou pásových značiek. Tvorí ho červený stredový pás s postrannými dvomi bielymi pruhmi. Častokrát je doplnené hrotom, ukazujúcim smerovanie trasy.

Smerovníky

Rázcestia sú opatrené smerovými tabuľkami. Hlavná magistrála má osadené plechové tabuľky na kovovej tyči na spôsob alpského značenia. Rovnaké rázcestníky sa používajú v susednej Čiernej Hore v NP Prokletije. Smerová tabuľka obsahuje nasledovné údaje:
- cieľ cesty,
- vzdialenosť bodu v kilometroch,
- vzdialenosť bodu v hodinách,
- náročnosť trasy (čierna bodka-ťažká, červená bodka-stredne ťažká, modrá bodka-ľahká).

Turistické mapy

Keďže značené trasy sú skôr výnimkou, taktiež klasické turistické mapy sú veľkou zriedkavosťou. Existuje papierové vydanie máp z okolia Theth a z okolia Valbonë v mierke 1 : 50 000. Pre Prekliate hory sú dostupné turistické mapy z čiernohorskej produkcie, kde je zobrazená albánska i čiernohorská časť horstva. Prehľad dostupných kartografických diel o krajine nájdete na www.mapsofbalkan.com.

Ostatné značenie

Obľúbené výstupové cesty alebo frekventované trasy bez maľovaného značenia sú "označené" pomocou kamenných mužíkov (naukladané kôpky kamenia) vo forme pyramídy. Tzv. mužíci uľahčujú orientáciu v neprehľadnom teréne, kde nie je viditeľne vyšliapaná cesta. Zväčša v skalnatom teréne či suťoviskách. Zaujímavosťou je presah turistických chodníkov, ktoré vychádzajú v Čiernej Hore a vedú na atraktívne vrcholy Prekliatych hôr v pohraničnom pásme (Maja e Jezercës/Maja Jezerce; Kollata e Keqe/Dobra Kolata; Kollata e Mirë/Zla Kolata), kde sa využíva čiernohorský (bývalý juhoslovanský) systém značenia na území Albánska napriek tomu, že legálne prekročiť čiernohorsko-albánsku štátnu hranicu v horách oficiálne nie je možné. Turistické značenie v bývalých krajinách Juhoslávie si priblížime v samostatných článkoch.

Na záver treba spomenúť, že v Albánsku poľahky trafíte k turisticky atraktívnym cieľom vďaka typizovanému dopravnému značeniu (hnedé tabule), ktoré sú okrem albánčiny uvádzané tiež v angličtine a doplnené piktogramom či jednoduchým obrázkom.

Systém turistického značenia v ďalšej krajine si priblížime o týždeň.

Súvisiace články

Zaistené turistické trasy
Sezónne uzávery turistických trás

Turistické značenie – Albánsko 10/11/15 17:16 3 príspevky

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. dnes Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Čertovica – Beňuška – Braväcovo Sú kopce, ktoré patria takpovediac do turistickej klasiky, ale mne sa z rozličných dôvodov vyhýbajú. Takým bol aj vrch Beňuška v Nízkych Tatrách. Má pekné meno, je ľahko dostupný, „všetci“ turisti už na ňom boli, len ja sa tam nie a nie dostať. V máji Klub železničných cestovateľov Zvolen, s ktorým občas chodíme, si dal do plánu práve tento kopec. Tak koniec výhovorkám, pridávame sa k nim! dnes Danka Tomášiková Nízke Tatry
Rada Zaistené cesty s deťmi Dnes už nie je veľa turistov, ktorí si nevyskúšali zaistené cesty. A asi je už aj dosť detí, ktoré rodičia zobrali so sebou. Rád by som sa s vami podelil o zopár postrehov, ako vybrať, naplánovať a bezpečne zvládnuť ferraty s deťmi. včera Rasťo Šmidovič Začíname