Extra

Turistické značenie – Česká republika

26.08.15
Sieť značených chodníkov v Českej republike je považovaná za jednu z najhustejších a najlepších v Európe. Prvé značené turistické trasy vznikali v okolí Prahy v roku 1889. V súčasnosti sú pre peších turistov k dispozícii trasy v celkovej dĺžke viac ako 38 500 kilometrov.

Značky

Turistické značky sú pásové s bielymi vodiacimi pruhmi a so stredným pruhom v jednej zo štyroch základných farieb, červenej, modrej, zelenej a žltej. Tak ako u nás, štandardná veľkosť značiek je 10 x 10 centimetrov, pričom tvar značiek upravuje norma ČSN 01 8025 : 1989. Okrem pásových značiek sa v okolí významných turistických stredísk (napríklad kúpeľných miest) používa miestne značenie, ktoré má opäť podobnú formu ako u nás. Chodníky vo vyšších pohoriach (napríklad v Krkonošiach) dopĺňa zimné tyčové značenie.

Smerovníky

Smerovníky majú rovnaký tvar a obsah ako na Slovensku. Jediným podstatným rozdielom je uvádzanie vzdialeností v kilometroch a nie v hodinách. Po prevrate sa začali smerovníky dopĺňať tabuľkou, na ktorej je uvedený sponzor značenia.

Chodníky

Na rozdiel od Slovenska, väčšina turistických trás vedie po lesných cestách a nie po chodníkoch. Z toho dôvodu na turistickej trase obyčajne stretnete veľa cyklistov (často ich býva oveľa viac ako peších turistov). Viacero chodníkov vedie cez rašeliniská a vtedy sú chodníky aj v dĺžke viacerých kilometrov drevené (príkladom je Červené Blato na Českobudějovicku, Božídarské rašeliniště v Krušných horách, okolie Jizery v Jizerských horách, či rašeliniská v Krkonošiach). Podobne ako na Slovensku, v posledných rokoch vzniklo na území Českej republiky množstvo náučných chodníkov, ktoré poskytujú zaujímavé informácie, majú však “jepičí život”.

Turistické mapy

V minulosti vychádzali turistické mapy v mierke 1 : 100 000, ktorých veľkou výhodou oproti slovenským mapám bol podrobný vlastivedný obsah na rube. V súčasnosti sú k dispozícii podrobnejšie mapy od rôznych firiem. Voľne prístupná online turistická mapa, avšak značenie na nej nie je aktualizované tak promptne ako u nás na mape turistickaMapa.sk. Párkrát sa mi stalo, že som chcel ísť podľa internetovej mapy, avšak v teréne boli trasy značiek preložené, zväčša kvôli vodou odplaveným mostom.

Ostatné značenie

Okrem chodníkov pre peších turistov sú v Českej republike vyznačené lyžiarske trasy (s oranžovými vodiacimi pásmi a rozmerom značky 10 x 10 cm), cyklotrasy (s nažltlými vodiacimi pásmi a rozmerom značky 14 x 14 cm) a najnovšie jazdecké trasy (s rozmerom značky 10 x 10 cm, kde sa v bielom poli nachádza farebný kruh).

Turistika v Českej republike sa líši od turistiky na Slovensku najmä v tom, že na trase v podstate každý deň pôjdete cez nejakú obec či mestečko, kde si môžete doplniť zásoby. Z toho dôvodu nepotrebujete so sebou ťahať veľa jedla. Druhou odlišnosťou je množstvo kultúrnych pamiatok, ktoré sú obyčajne veľmi dobre vyznačené. Tieto sa obyčajne nachádzajú priamo na trase, netreba k nim schádzať hlboko do dolín či ďaleko od turistických trás, ako na Slovensku.

Zdroje informácií:

Zaistené turistické trasy
Sezónne uzávery turistických trás

Turistické značenie – Česká republika 29/08/15 16:26 2 príspevky

Túra Okruh cez Ondrašovské skaly, Chlieviská a Zniev Maličké pohorie Žiar nepatrí medzi oblasti, ktoré sú hojne navštevované turistami. Avšak aj v ňom sa dajú nájsť miesta, ktoré sú atraktívne. Začiatkom mája som tu počas krátkej 5-hodinovej prechádzky videl päť skalných okien a okienok, prešiel som cez najvyšší kopec pohoria, pozrel som si ruinu hradu Zniev a fotil som lane. včera Martin Knor Žiar
Túra Nízke Taury - výstup na Radstätter Tauern V roku 2017 som začal objavovať Radstätter Tauern, čo je oblasť Niedere Tauern (Nízke Taury). Koncom mája som sa nad Hüttschlagom snažil vyliezť náročnú ferratu na hladkej skale, tvorenej akýmsi vrstveným serpentinitom. V júni som bol na Ennskraxene a prešiel som sa nenáročným, ale pekným hrebienkom na Kraxenkopf. Práve z tohoto vrcholu som obdivoval zasnežené štíty Faulkogel a Mosermandl. Nuž a začiatkom augusta som sa na najvyššie kopce pohoria vybral. 22/05/18 Martin Knor Svet
Túra Lipany – Plaveč – Stará Ľubovňa cez bradlá O prechádzke cez šarišské bradlá som uvažoval už dlhšie. Moje rozhodnutie urýchlil svojím nádherným článkom Lukáš Varšík. A tak, keď sa mi cez týždeň vyskytli tri voľnejšie dni, zobral som si dovolenku a odcestoval som na východné Slovensko. 06/05/18 Martin Knor Šariš

Túra Szpiglasowy Wierch (Hrubý štít) na jar Na dolniakoch má jar už prvú tretinu za sebou. Každým týždňom sa objavujú ďalšie a ďalšie kvietky, lesy sa začínajú zelenieť. Tatry sa v tomto čase na slovenskej strane dočasne zatvárajú už aj pre skialpinistov. Nuž prichádza otázka, čo tak vzkriesiť myšlienku VhT túry v poľskej časti pohoria? Padá odpoveď: skúsim reparát nepodareného decembrového výstupu na Szpiglasowy Wierch, 2172 m (slov. Hrubý štít). dnes Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
Chata Domček Horskej služby na Čertovici Pôvodná záchranná stanica Horskej služby na Čertovici dostáva nový šat a s ním aj nový účel, hoci význam ostáva podobný – pomáhať ľuďom na horách, teraz však ako útočisko pre turistov. Objekt sa nachádza priamo v horskom sedle Čertovica, tesne pod hrebeňom Nízkych Tatier, na liptovskej strane pod Penziónom STIV a motorestom. 26/05/18 Marek Šurina Nízke Tatry