Extra

Turistické značenie – Bulharsko

09.09.15
Pre českých a slovenských turistov nie je Bulharsko neznámou horskou destináciou. Už v minulom storočí bola východobalkánska krajina obľúbeným cieľom horských turistov. Pohoria presahujúce nadmorskú výšku 2000 metrov sú dodnes cieľom našich cestovateľov. Pomerne kvalitná a hustá sieť turistických značených trás v Bulharsku je základom pobytu v balkánskych horách.

Značky

Systém maľovaného značenia v Bulharsku je veľmi podobný prepracovanému stredoeurópskemu systému TZT, na aký sme zvyknutí u nás. Maľované značky sú takmer identické s naším pásovým značením, ale s rozdielom, že u nás sú striktne vodorovné pásy. Bulharské značky sú maľované vodorovne, vertikálne i šikmo. Rôzne zalomenia značiek lepšie kopírujú ohyb trasy (uľahčuje orientáciu v teréne), čo tiež využíva metodika poľského značenia. Orientáciu na hrebeňoch hôr (napr. v Rile) taktiež uľahčujú drevené príp. kovové tyče pomaľované striedavo žltou a čiernou farbou. V čase snehovej pokrývky slúžia ako zimné tyčovanie. Pásová značka je tvorená stredným farebným pásom (červená, modrá, zelená alebo žltá) a dvomi postrannými bielymi pruhmi.

Smerovníky

V turisticky vychytených pohoriach ako Rila a Pirin sa stretnete s kovovými rázcestníkmi resp. s plechovými smerovými tabuľkami. Sú typizovaného tvaru a žltej farby. Staršie smerovky sú väčšinou písané bulharskou cyrilikou (varianta azbuky) a novšie tabuľky sú aj s prepisom do latinky, aby boli zrozumiteľnejšie pre zahraničných návštevníkov. Obsahom smeroviek je názov cieľa s časom dosiahnutia miesta v hodinách. Smer postupu udáva hrot smerovky a často býva súčasťou logo Bulharského turistického zväzu a taktiež sa môžeme stretnúť s číslom trasy v hlavičke tabuľky.

Mapy

Na trhu sú dostupné štandardné turistické mapy v mierke 1 : 50 000 pre nasledovné pohoria a oblasti: Stara Planina, Rila, Pirin, Rodopi, Vitoša, Belogradčiški skali, Belasica, Sredna Gora, Osogovska planina, Strandža, prípadne v podobnej mierke. Je treba počítať, že obsah a prevedenie sú menej podrobné resp. menej presné ako naše prepracované turistické mapy na vysokej kvalitatívnej úrovni. Častokrát sa stretnete s nepresnosťami či chybami v mapovom diele pri priebehoch turistických trás. Netreba sa na 100 % spoliehať na presnosť mapy.

Diaľkové trasy

Cez krajinu prechádzajú tri európske diaľkové turistické trasy:
- E3 (Španielsko – Francúzsko – Belgicko – Luxembursko – Nemecko – Česká republika – Poľsko – Slovensko – Maďarsko – Rumunsko – Bulharsko – Turecko),
- E4 (Španielsko – Francúzsko – Švajčiarsko – Nemecko – Rakúsko – Maďarsko – Rumunsko – Bulharsko – Grécko – Cyprus),
- E8 (Írsko – Spojené kráľovstvo – Holandsko – Nemecko – Rakúsko – Slovensko – Poľsko – Ukrajina – Rumunsko – Bulharsko – Turecko).

Všetky tri magistrály vedú súbežne zo severozápadného cípu krajiny k metropole Bulharska, kde na východ pokračuje E3 cez pohorie Stara Planina. Južne od Sofije sa rozdeľujú zvyšné dve trasy a majú vlastný priebeh. E8 končí v pohraničnom meste Svilengrad na trojmedzí s gréckou a tureckou hranicou a E4 vedie na juh do Grécka, kde morskou cestou pokračuje na ostrovy Kréta a Cyprus.

Súvisiace články

Zaistené turistické trasy
Sezónne uzávery turistických trás

Turistické značenie – Bulharsko 10/09/15 05:32 3 príspevky

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Rudník a Rajtopíky z priesmyku Branisko Asi tak pol dňa sa krajina bude kúpať v slnečnom svetle. Taká je predpoveď na zajtrajší deň po tom, čo prvý sneh zavítal začiatkom zimy aj do nižších kopcov. Vyberám sa teda na prechádzku na Branisko, malé pohorie v centrálnej časti východného Slovenska, ktoré je svojou polohou priam predurčené k pekným výhľadom. V jeho strede leží priesmyk Branisko (alebo aj sedlo Chvalabohu), v najnižšej časti hrebeňa pohoria, kadiaľ prechádza stará hlavná cesta. Od otvorenia tunela Branisko je to už podstatne menej rušné miesto, zďaleka sa však nedá hovoriť o nejakom pokojnom miestečku. Práve odtiaľ začínam dnešný turistický výlet. dnes Peťo Nový Branisko
Túra Z Lysca na Kľak - jarná samota vo Veľkej Fatre Po prechode liptovského hrebeňa Veľkej Fatry ma prirodzene zaujímal aj jeho sused, divoký, menej chodený turčiansky. Jeho časť od Borišova po Malý Lysec som si kedysi prešiel s kamarátmi, ale severnejšie sme sa vtedy nedostali. Keď som si v máji študoval mapy, veľkofatranské lesy a ich jarná krása ma k sebe zasa akosi pritiahli. Nemám síce dosť času na kompletnú hrebeňovku, ale na prejdenie ďalšieho úseku to stačiť bude. Počasie hlásia ideálne a teším sa, čo mi putovanie pre mňa doposiaľ neznámym krajom prinesie. včera Martin Baniari Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). 24/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy