Dudliho zápisky Patagonia 98 · Sikkim 99 · Peru 2000 · Karibik 2002 · Barma 2002 · Irán 2003

Na vlnách Atlantiku okolo Grenady - štvrtok 7.3.2002

Po raňajkách ideme do mesta zužitkovať naše čerstvé pečiatky v pasoch. Chceme kúpiť chlieb, obväzy a poslať pohľadnice.

Mestečko z blízka nepôsobí obzvlášť veľkolepo, nestretli sme ani Lexu iba čo sa spustil hustý tropický lejak, ktorý tak ako je tu zvykom, trval krátko. Tesne pred desiatou hodinou dvíhame zabahnenú kotvu a opúšťame toto hlavné mesto. Plavíme sa okolo medzinárodného letiska, nad hlavou nám pristáva veľké lietadlo. Smerujeme stále na juh a pomaly sa približujeme k rovnobežke 12° SZŠ, ktorú slávnostne, za patričných ovácií a prípitku pretíname o 10.40. Niekde v týchto miestach je hranica medzi Karibským morom a Atlantickým oceánom. O hodinu hádžeme kotvu v malebnej a pokojnej zátoke Prickly Bay na juhu Grenady. Kúpeme sa a plávame voľne k brehu, kde je klasická prenádherná pláž s luxusnou vilou.

Dudli - Kormidelník Po dobrom obede pokračujeme ďalej na plavbe okolo Grenady, ktorú obchádzame proti smeru hodinových ručičiek. Oslavujeme prítomnosť Atlantiku a zdá sa, že aj Atlantik našu. Z tejto "divokejšej" strany ostrova sa tu plavíme ako jediná loď a oceán sa k nám správa nanajvýš prívetivo. Z nášho najjužnejšie dosiahnutého bodu sa otáčame oblúkom na severoseverovýchod symbolicky 5 minút pred dvanástou resp. presne na rovnobežke 11°55´ SZŠ. Plachtíme skoro proti vetru. Počasie je skvelé, svieti slnko, vlny sú mierne aj vietor nie je prisilný. V kokpite máme pohodu, popíjame kávu so šľahačkou, máme vytiahnuté obe plachty (hlavnú aj kosatku) a rýchlosť 4 uzly (1 uzol = 1 námorná míľa za hodinu), čo je pri protivetre slušné. Natierame sa ochrannými prostriedkami proti slnku, máme klasické s faktormi, aj kapitánovu špecialitu tzv. Magic lotion, ktorý osobne namiešal z morskej vody a olivového oleja v pomere 1:1, vraj to na mori účinne chráni pred slnkom. Striedame sa pri kormidle, každý si chce vyskúšať oceán osedlať do vlastných rúk. Na 20 minút sa aj ja ujímam kormidla a v plánovanom kurze usmerňujem loď. Cítim sa ako v siedmom nebi, toto je ten správny adrenalín.

V diaľke na horizonte je pretrhaná oblačnosť, to je isto už ostrov Barbados na severovýchode. Neskôr pomáhame lodi v protivetre aj motorom, aby nás nezastihla tma a podvečer kotvíme v zálive Grenville Harbour, jedinom prístave na východnom pobreží Grenady. Vjazd do prístavu je komplikovaný kvôli plytčinám a malej hĺbke v zálive. Bolo treba veľmi obozretne sledovať podľa špeciálneho námerového kompasu a návodu z mapy úzky príjazdový kanál s dostatočnou hĺbkou pre našu loď smerujúcu na kotvište. Aj bóje pred prístavom, ktoré mali usmerňovať lode pri príchode boli rozostavané veľmi nejednoznačne a nás zmiatli. Našťastie nám prišiel pomôcť na malom člne vetrom ošľahaný beloch v stredných rokoch s francúzskym prízvukom, ktorý usmernil našu loď, aby sme sa vyhli plytčine. Francúz mal neďaleko zakotvený svoj katamaran a tvrdil, že tu žije už 10 rokov.

S Ernestom a Ľubom robíme výsadok do mesta Grenville Harbour už za hlbokej tmy. Mólo v prístave je veľmi vysoké, po vylezení hore z člna vidíme hneď pri móle miestnu krčmu, ktorej sme sa radšej vyhli. Na prístavnej ulici vidíme na naše prekvapenie vedľa seba asi 5 bánk a reštauráciu rýchleho stravovania KFC. Sme dostatočne hladní a Ľubo nás pozýva na vyprážené kuracie krídelká. To sa nedalo odmietnuť! Po rýchlom a výdatnom občerstvení sa snažíme nájsť nejaký slušnejší pub, kde by sa dalo sadnúť na pivo. Opäť nás otravujú čudné ľudské trosky a dotieravo pýtajú peniaze. Medzi domorodcami na ulici sme tam jediní bieli. Veľa podnikov je zatvorených. Po odporúčaní miestnych ľudí prichádzame do jedného bistra a dávame si na stojáka Heineken. Stojíme na ulici, pozorujeme život okolo nás a vnímame atmosféru mestečka. Okrem chudoby vidíme aj drahé autá a veľmi slušne oblečených ľudí. O pol deviatej sa vraciame na prístavné mólo a baterkou dávame signál na našu loď, aby prišli pre nás člnom. Na móle je veľký ruch, lebo z väčšieho rybárskeho člnu, ktorý sa práve vrátil z lovu, vykladali miestni rybári čerstvý úlovok. Sú to mohutné 1 a pol metrové ryby s hrozivým výrazom papule a cerivými zubami. Ryby kus po kuse vykladali z lode a rozdeľovali do prepraviek. Každá prepravka bola označená menom. Medzi domorodcami sme zazreli nášho Francúza, čo nám pomohol pri príchode, aj s jeho ženou. Cyro prichádza pre nás s čamacom (výraz pre malý gumený čln na jachte) a prepravuje nás bezpečne na našu loď. Večer zakončujeme s kapitánom opätovne pri mariáši.